Tags: , , ,

Verrijk werkplekleren met NFC-chips en QR-codes

Blended learning wordt veel ingezet in de reguliere beroepspraktijk, maar ook werkplekleren leent zich hier goed voor. Zeker als je werkplekleren aanvult met een digitale leeromgeving. Juliën Schoonbrood vertelt je hoe Brainstud dit doet: door stickers met NFC-chips of QR-codes op de werkvloer te plakken, en deze te linken aan een blended leerprogramma. Zo zorg je ervoor dat mensen gemakkelijk toegang hebben tot de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plek!”

Blended learning gaat met z’n tijd mee

Oliver en Trigwell definiëren blended learning als ‘een mix van leren met en zonder technologie. Hierbij worden verschillende zaken gecombineerd zoals technologie, instructiewijzen, leertheoretische uitgangspunten en didactische strategieën. Vaak gaat het om een geïntegreerde combinatie van traditioneel onderwijs en online onderwijs’. Blended learning is natuurlijk niet nieuw. Sterker nog, de term wordt al gebruikt sinds de jaren 90. Sindsdien is het concept gegroeid qua populariteit en toepassingen. Niet zo vreemd, want waar we tegenwoordig niet meer zonder streamingdiensten kunnen, was in de jaren 90 de DVD-speler revolutionair. Het is dan ook logisch dat het concept en de inzet van blended learning ook meegroeit met de tijd. Want met de opkomst van technologie en de verandering van onze samenleving, verandert ook de manier waarop we (willen) leren. Of dat zou in ieder geval zo moeten zijn.

We leven namelijk in een tijd waar we altijd en overal informatie tot ons nemen. Deze tijd kan goed ingezet worden om iets te leren. Niet alleen maar TikTok dansjes, maar juist kennis en vaardigheden die je een baangarantie opleveren. Hoe stimuleer je studenten en volwassenen om een leven lang te ontwikkelen? Door onderwijs relevant en praktisch toepasbaar te maken, en op een flexibele manier aan te bieden. Onmisbare toekomstige skills leer je namelijk niet alleen in een klaslokaal of vanaf een schermpje, maar altijd en overal.

Ongeacht hun niveau kunnen alle medewerkers met praktische opdrachten op hun werkplek meer leren over hun werk, omdat hun praktijkervaring wordt verrijkt met lesstof.

Leren in de praktijk relevant voor mbo én LLO

Blended learning behelst tegenwoordig veel meer dan slechts een combinatie van online en offline leren. Blended learning is een uitbundige mix van allerlei leeractiviteiten en leervormen, al dan niet met de slimme inzet van technologie. Denk aan actieve onderwijsvormen zoals groepsbijeenkomsten, peer-to-peer feedback sessies of het werken in projectgroepen. Maar ook individuele kennistesten, het bekijken van lesvideo’s en het maken van opdrachten. Idealiter vinden deze leeractiviteiten op allerlei locaties plaats, zoals op school, thuis, onderweg, en niet te vergeten: in de praktijk!

Leren in de praktijk wordt al volop toegepast door het mbo. Zowel BOL- als BBL-studenten brengen een deel van hun onderwijstijd door bij een erkend leerbedrijf. Op die manier blijft het onderwijs goed aansluiten bij de arbeidsmarkt, en worden studenten écht opgeleid voor een beroep. De laatste tijd is in het bedrijfsleven de roep om goed geschoold personeel groter dan ooit. Door technologische ontwikkelingen van de laatste decennia is de aansluiting van opleiding en werk een grote uitdaging, met name voor de beroepsopleidingen. Veel grote technologiebedrijven zijn de afgelopen jaren dan ook hun eigen opleidingen begonnen. Leren in de praktijk is dus net zo relevant voor een Leven Lang Ontwikkelen, als voor het reguliere mbo. Op je werkplek leer je namelijk het meest over je (nieuwe) werk. Daarom zou werkplekleren altijd onderdeel moeten zijn van een blended learning strategie!

Werkplekleren 2.0

Werkplekleren is het ‘leren dat plaatsvindt in reële arbeidssituaties als leeromgeving en met werkelijke problemen uit de arbeidspraktijk als leerobject’ (Onstenk, 2003). Hierdoor ziet werkplekleren er bij elk bedrijf anders uit, al is het vaak voornamelijk gericht op het meewerken binnen een bedrijf. Brainstud voegt hier graag een extra verdieping aan toe, door werkplekleren te verrijken met praktische opdrachten die ter plekke uitgevoerd moeten worden. In deze opdrachten worden nieuwe kennis en vaardigheden behandeld, vindt theoretische onderbouwing of verdieping plaats, of wordt eerder opgedane kennis opgehaald (retrieval practice).

Denk eens aan een nieuwe medewerker in een horecagelegenheid, die voor het eerst aan de slag gaat met een professioneel koffiezetapparaat. De medewerker kan dan instructies krijgen van een collega over het zetten van verschillende soorten koffie. Een andere optie is dat de medewerker aan de slag gaat met een concrete opdracht, waarbij deze bijvoorbeeld eerst een video kijkt over het bereiden van een cappuccino, en vervolgens stapsgewijs aan de slag gaat met het koffiezetapparaat. Ervaren medewerkers krijgen moeilijkere opdrachten: zij leren bijvoorbeeld ingewikkelde vormen van latte-art te maken, moeten de gehele machine schoonmaken, of verdiepen zich in mogelijk aanwezige allergenen. Ongeacht hun niveau kunnen alle medewerkers met praktische opdrachten op hun werkplek meer leren over hun werk, omdat hun praktijkervaring wordt verrijkt met lesstof. Door dit principe van just-in-time-learning krijgen medewerkers op het juiste moment de juiste informatie, die ze direct kunnen toepassen.

Werkplekleren mooi, maar hoe zorg je ervoor dat mensen op het juiste moment, op de juiste plek gemakkelijk toegang krijgen tot de juiste informatie? Door stickers met QR-codes of NFC-chips op de werkvloer te plakken!

Sla de brug tussen offline en online: met NFC-chips of QR-codes op de werkvloer

Just-in-time learning is dus perfect geschikt om toe te passen op de werkvloer. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen op het juiste moment, op de juiste plek gemakkelijk toegang krijgen tot de juiste informatie? Door stickers met QR-codes of NFC-chips op de werkvloer te plakken!

We nemen weer het voorbeeld van de medewerkers met het koffiezetapparaat. Stel je nu eens voor dat vlakbij het koffiezetapparaat verschillende stickers plakken met een NFC-chip, of QR-code. De verschillende stickers zijn geschikt voor verschillende ervaringsniveaus. Elke NFC-sticker is gekoppeld aan een bepaalde opdracht in een blended leerprogramma. Wanneer een medewerker tegen deze NFC-sticker ‘tapt’ met diens smartphone, dan wordt de medewerker doorgestuurd naar de gekoppelde opdracht. Deze ziet dan op de telefoon de opdracht met meer informatie, instructies, en datgene wat ingeleverd moet worden. Vervolgens voert de medewerker de opdracht op de werkplek uit, en levert deze een bewijsstuk in; bijvoorbeeld een foto van de gemaakte koffie. De ingeleverde bewijsstukken zijn online in te zien en te beoordelen door een gekoppelde coach, die bijvoorbeeld een docent of leidinggevende is. Deze video laat je zien hoe dit er in de praktijk aan toe gaat!

 

Bij Brainstud zien we werkplekleren met behulp van NFC- en QR-stickers als de nabije toekomst van een Leven Lang Ontwikkelen. Op deze manier maak je werkplekleren namelijk blended, sla je een brug tussen offline en online leren, en vooral: je maakt leren op de werkplek tastbaar. Dit draagt bij aan het creëren van een hybride leeromgeving: een leeromgeving waar de grens tussen werkplek en opleiding vervaagt, en er sprake is van een professionele (leer)praktijk. Want waar een standaard werkplek niet altijd optimaal is voor leren, kan een hybride leerwerkplek uitkomst bieden. Bovendien neem je leidinggevenden, werkplekbegeleiders en docenten werk uit handen, en vergroot je het eigenaarschap over het leerproces bij studenten en medewerkers. In een hybride leeromgeving bepalen studenten en medewerkers namelijk zelf de invulling van hun leerroute en hun tempo, en kunnen ze zelfstandig nieuwe kennis en vaardigheden opdoen, terwijl een gekoppelde coach hen begeleidt.

Laat je inspireren! Welke toepassingsmogelijkheden zie jij?

De basis van werkplekleren is simpel: de juiste mensen hebben gemakkelijk toegang tot de juiste informatie, op het juiste moment, op de juiste plek. Medewerkers of studenten gaan daadwerkelijk op de werkplek aan de slag met het leertraject of de opleiding die zij volgen. Het voorbeeld van het koffiezetapparaat is een simpel voorbeeld, maar in feite zijn de mogelijkheden eindeloos! Stickers met NFC-chips of QR-codes kunnen op elke werkplek worden toegepast voor werkplekleren. Denk bijvoorbeeld aan het delen van werk- of schoonmaakinstructies op technische machines, zoals een freesbank. En het delen van bewaarinstructies voor producten in een magazijn, koelcel of diepvries. Of juist de aanwezigheid van stickers bij een balie, waarmee medewerkers snel instructies kunnen vinden over een boekings- of reserveringssysteem.

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om werk te maken van (blended) werkplekleren. Mocht je hier ondersteuning bij nodig hebben, of meer willen weten over de inzet van NFC-chips of QR-codes, dan kun je altijd eens contact opnemen met Brainstud. Wij ontwerpen, ontwikkelen en implementeren namelijk blended leerroutes voor onderwijsinstellingen, opleiders en organisaties. Wil je direct aan de slag? Stel jezelf dan eens de vraag: welke toepassingsmogelijkheden zie jij in jouw beroepspraktijk, om werkplekleren te verrijken met QR-codes en NFC-chips?

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Kwaliteitsstandaarden & studiesucces

‘Studiesucces door onderwijskwaliteit’ over hoog rendement behalen door kwaliteitsstandaarden. Richt het onderwijs zorgvuldig in. En help de student zelfstandig worden. Scienceguide sprak met Janke Cohen-Schotanus.
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen