» Blogs
» Gelijke Kansen, Onderwijsontwikkeling, Organiseren

»

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Doorgeschoten differentiatie; hoe toekomstbestendig is ons stelsel?

Bezinning op het stelsel in ‘t licht van maatschappelijke ontwikkelingen

De Onderwijsraad concludeerde twee jaar geleden dat er te weinig stelseldiscussie plaats vindt in Nederland. De Raad vond dat er een fundamentele bezinning nodig is op de organisatie van het onderwijsstelsel met als doel het op onderdelen aan te passen. Ze kwam in februari 2019 met een advies. Onderwijscommunity brengt deze uitnodiging tot bezinning nog eens onder de aandacht.

4 ontwikkelingen met grote impact

De raad heeft zichzelf de vraag gesteld: kan het onderwijs zijn maatschappelijke opdracht nu en in de toekomst waarmaken binnen de huidige organisatie van het onderwijsstelsel? Op de middellange termijn (2025/2030) spelen verschillende ontwikkelingen, met een grote impact op het onderwijs.

  1. Werk verandert ingrijpend als gevolg van technologisering.
  2. Er tekenen zich steeds scherpere scheidslijnen af in de maatschappij.
  3. De behoefte aan permanente educatie neemt toe.
  4. De vraag naar meer gepersonaliseerd onderwijs neemt toe.

Differentiatie nu draagt bij aan segregatie

De raad constateert een gebrek aan een integrale kijk op het geheel. Beleid vindt doorgaans plaats op sectorniveau. Ze ziet drie knelpunten ontstaan. Waarvan er twee samen hangen met de verregaande differentiatie in het onderwijsstelsel.

  1. De differentiatie versterkt de tendens van sociale segmentering. De mogelijkheden voor het onderwijs om bij te dragen aan sociale samenhang verkleinen door de huidige differentiatie.
  2. Toegankelijkheid van en doorstroom binnen het onderwijs staan onder druk. Dit versterkt de tendens van tweedeling langs economische en of etnische grens.
  3. Een grotere behoefte aan scholing en vorming gedurende de gehele levensloop. Daar in voorziet het stelsel niet.

Vijf vertrekpunten voor aanpassingen

Om richting te geven aan de gedachtevorming en discussie over noodzakelijke herzieningen, heeft de raad vijf ‘vertrekpunten’ voor aanpassingen aan het onderwijsstelsel geformuleerd:

  1. verminder differentiatie waar nuttig en mogelijk;
  2. verbind schoolsoorten en opleidingen;
  3. stimuleer beroepsgericht onderwijs op het havo en vwo;
  4. verminder en verbeter selectie;
  5. geef permanente educatie een structurele plek in het onderwijsstelsel.

 


lees meer

Het advies van de onderwijsraad; doorgeschoten differentiatie in het onderwijs; de stand van educatief Nederland 2019

Op Scienceguide verscheen voorafgaand aan de eigenlijke publicatie een goede publiekssamenvatting van de stand van educatief Nederland 2018;

[contact-form][contact-field label=”Naam” type=”name” required=”true” /][contact-field label=”E-mailadres” type=”email” required=”true” /][contact-field label=”Website” type=”url” /][contact-field label=”Bericht” type=”textarea” /][/contact-form]

e stand van educatief Nederland 2019′

Tags: , , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu

Welkom in onze nieuwe omgeving! 

We hebben het aanbod sterk uitgebreid met vacatures, opleidingen, boeken, events, apps en tools en bovenal!

De community omgeving waar je kan chatten, linken en kennis kunt delen.

Wij moedigen bijdragen uit de community aan. Heb je onderzoeksresultaten, een essay of boekrecensie, of zomaar een blog? Deel jouw ervaring met de community.