Tags: , , ,

Verzamel feedback op je les, ook van de leerling

Uit onderzoek blijkt dat we ons als mensen in het algemeen hoger inschatten dan ons daadwerkelijke prestatieniveau. Door feedback van collega’s maar ook van de leerling, de eindgebruiker per slot, krijg je inzicht in de sterke kanten en de verbeterpunten. Via Doorloopjes.

» Blogs
» Didactiek, Professionalisering

»

Verzamel feedback op je les, ook van de leerling

Doorloopjes is opgestart om onderwijs onderzoek beter beschikbaar te maken voor de docent. Het is een visuele ontwerpgids met een vijftigtal strategieën om je les te verbeteren op basis van onderzoek naar onderwijs. Het materiaal is praktisch en zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd. Rene Kneyber vertaalde de theorie, Stichting Leerkracht is met een aantal samenwerkingspartners verantwoordelijk voor de verdere realisatie. Onderwijscommunity wijst je graag op deze bron. Met bijvoorbeeld deze blog over feedback en een verbeterproces met verruimd inzicht van Hannah Bijlsma, René Kneyber en Jaap Versfelt . Onderaan vind je linkjes naar de Doorloopjes site;

Doorloopjes met thema’s als gedrag & relatie, curriculumontwerp, uitleggen & voordoen, bevragen & feedback, oefenen & terughalen en modus-b-lesgeven.

3 Feedbackperspectieven

Hoewel je door het krijgen van feedback beter kunt gaan presteren, krijgen leraren maar weinig feedback op de kern van hun werk: de lessen die ze geven. Als het wel gebeurt, dan wordt vaak gebruik gemaakt van lesobservaties door een collega of een leidinggevende. Naast feedback van collega’s zijn er nog twee bronnen: de percepties van je leerlingen over de les en natuurlijk je eigen oordeel. In deze blog lichten we toe waarom deze drie feedbackperspectieven jou kunnen helpen je lessen te verbeteren.

Als een collega feedback geeft over jouw les, dan is dat vaak op basis van één observatie. Voor een goed en nauwkeurig beeld van jouw leskwaliteit, moeten echter meerdere lessen worden geobserveerd en deze lessen moeten idealiter door meerdere, getrainde beoordelaars beoordeeld worden. Dit maakt lesobservaties tijdrovend en kostbaar en is bovendien in de praktijk niet altijd haalbaar. Daarom is het nuttig om leerlingen te betrekken. Als leerlingen diezelfde lessen ook beoordelen, dan zijn er veel meer observanten (bijv. 25 leerlingen in de klas), wat tot betrouwbaardere resultaten leidt.

Leerlingperspectief

Het betrekken van het leerlingperspectief in het geven van feedback over jouw les biedt ook de mogelijkheid om te achterhalen hoe laag-, midden- en hoogpresterende leerlingen jouw les hebben ervaren. Daarmee kun je inzicht krijgen in hoe je hebt gedifferentieerd tijdens de les: voelden alle leerlingen zich veilig in de klas, hebben alle leerlingen de lesstof goed begrepen et cetera?

Zelfoverschatting

Jij kunt de kwaliteit van je eigen lessen beoordelen met dezelfde stellingen of vragen als waarmee jouw collega en je leerlingen de lessen beoordelen. Uit onderzoek blijkt dat we ons als mensen in het algemeen hoger inschatten dan ons daadwerkelijke prestatieniveau; met name de zwakker presterenden overschatten zichzelf sterk. Het is interessant om te weten hoe jij je eigen professionele kwaliteit ziet ten opzichte van jouw leerlingen en jouw collega.

Optelsom van inzichten

Elk van de drie manieren om feedback op je lessen te krijgen heeft voor- en nadelen, geen van hen is perfect. Bovendien verschillen de drie perspectieven vaak van elkaar. Jouw leerlingen beoordelen de les vanuit hun eigen subjectiviteit, terwijl jouw collega de les beoordeelt op basis van professionele standaarden. Bovendien zullen sommige aspecten beter te beoordelen zijn door leerlingen en andere beter door jouw collega of door jezelf, bijvoorbeeld of leerlingen het gevoel hebben dat jij hoge verwachtingen van ze hebt of dat ze het lesklimaat als veilig ervaren.

Feedback ophalen met een app

Technologische toepassingen maken het mogelijk om eenvoudig en snel vanuit drie perspectieven feedback over je les te verzamelen. De Universiteit Twente ontwikkelde hiervoor de Impact!-tool. De feedback die je verzamelt met de Impact!-tool gaat over lesaspecten waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat ze lessen effectief maken, zoals de in Doorloopjes genoemde vijftig strategieën om je lessen te verbeteren. Zo krijg je dus inzicht in de sterke kanten van je lessen en in waar nog verbetering nodig is. Doorloopjes kan je helpen met de inhoudelijke verbetering. Zo’n verbeterproces op basis van goede feedback lijkt gemakkelijker dan het is. Houd Doorloopjes in de gaten voor vervolg blogs.


Bron: overgenomen van Stichting Leerkracht/ Doorloopjes; blog van de hand van Hannah Bijlsma, René Kneyber en Jaap Versfelt

Zie ook: via SLO – de checklist voor handelen van leraar

Hieronder een uitleg van de Impact!-tool.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community leden

Leden onderwijscommunity

Onze social kanalen

LinkedIn

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Registreer je hier

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Vacature

Boek

Opleiding

App

Menu