Het adagium van de leerling centraal stellen is een kardinale vergissing. Aldus Meneer Groeneveld en het onderwijsmoeras – een filosofisch pleidooi voor de Zutphense school.
De leerling centraal is de wereld op zijn kop
Mammoetwet en alles wat er mis is
Sinds de invoering in 1968 van de Wet Voortgezet Onderwijs, bekend geworden als de Mammoetwet, heeft Nederland er een traditie bij: er wordt door iedereen onophoudelijk geklaagd over de kwaliteit van ons onderwijs. Treurig, maar terecht. Een steeds dalend kennisniveau van de gediplomeerden, een groeiend tekort aan mensen die voor de klas willen staan, een weinig inspirerende sfeer op de scholen, waarbij zelfs bedreigingen en fysiek geweld geen uitzonderlijke incidenten meer zijn. Daar mag wel over geklaagd worden. Niet terecht is de algemeen aanvaarde opvatting dat de narigheid aan de Mammoetwet te wijten is. De Mammoetwet was een verstandige reactie op een verouderde onderwijspraktijk. Het idee om de leerling centraal te stellen daarentegen…
Maatschappelijk zinvol onderwijs is er niet voor het kind, maar voor het overdragen van onze rijke cultuur aan de volgende generaties
De leerling niet centraal
Het uitgangspunt dat op een onderwijsinstituut ‘de leerling centraal moet staan’ is abject. Het kritiekloos aanvaarden van dit uitgangspunt is oorzaak van veel kwaad, aldus de auteur. Dat blijkt al tientallen jaren lang niet te werken, omdat zoiets niet realiseerbaar is. Maatschappelijk zinvol onderwijs is er niet voor het kind. Het is om het overdragen van onze rijke cultuur aan de volgende generaties. Dit boek toont helder aan waarom al die pogingen tot vernieuwing en al die honderden miljoenen aan investeringen geen enkel positief effect hebben gehad. Het boek wijst op een alternatief: de Zutphense school.
Over de auteur
Hans ter Mors (1947, Enschede), woonachtig in Noordwijk aan Zee, is fysisch-chemicus en neerlandicus. Meer dan dertig jaar heeft hij bij het onderwijs gewerkt. Hans ter Mors werkte als docent schei- en natuurkunde en Nederlands, in alle klassen van havo en vwo. Verder was hij de oprichter en de redacteur van een bureau voor manuscriptbeoordeling (Bureau Script Noordwijk). Hij begeleidde in die hoedanigheid bijna 1200 auteurs begeleid op de weg naar de publicatie van hun werk. Ook publiceerde hij enkele novellen.
Uitgever: Aspekt B.V., Uitgeverij | 2019
Ook Interessante Artikelen
Wat zijn de plannen voor het onderwijs in het nieuwe regeerprogramma?
Instellingsbrede implementatie van blended learning
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.