» Artikelen
» Gelijke Kansen, Leeromgeving, Maatschappij

»

Allereerste MuziekSpeeltuin een feit in Rotterdam

Muziek helpt het samen leren. Leerlingen ontwikkelen hun empathie en sociale vermogen. Het toestel in de MuziekSpeeltuin is een interactieve spelzone met 7 spelpilaren. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads.

Stuctureel muziekonderwijs voor álle basisschoolkinderen

Stichting Méér Muziek in de Klas heeft als doel structureel muziekonderwijs voor álle basisschoolkinderen in Nederland en het Caribisch gebied. Muziek draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Muziek legt een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij. In de klas zorgt het voor een positief schoolklimaat, waarin leerlingen zich afstemmen op elkaar.

Muziek zet de hersenen op scherp om te leren, neemt bovendien stress weg en stimuleert het geheugen. Al zingend kunnen leerlingen ook beter hun aandacht richten. Het is dan ook behulpzaam om muzikale activiteit met leren af te wisselen of te integreren.

Mark Mieras

Wat doet Méér Muziek in de Klas?

  • Bewustwording: Méér Muziek in de Klas laat heel Nederland zien hoe belangrijk muziek is voor de ontwikkeling van kinderen. Bijvoorbeeld door middel van Het Kerst Muziekgala en de campagne ’50 dagen muziek’. 
  • Deskundigheidsbevordering en lesmethoden: Méér Muziek in de Klas zorgt voor (gratis) workshops voor groepsleerkrachten door het hele land. (voor het nieuwe schooljaar volgt nog een planning. Ook te volgen op Onderwijscommunity. Daarnaast ontwikkelen ze energizers in samenwerking met Schooltv. Ze geven lestips en -trucs, en ze zorgen in samenwerking met het ministerie van OC&W en het Fonds voor Cultuurparticipatie voor financiële impulsen aan scholen en pabo’s om hun muziekonderwijs naar een hoger plan te tillen.
  • Regionale verankering: ze helpen met het tot stand brengen van lokale en regionale samenwerkingsverbanden met alle betrokken partijen in het muziekonderwijs onder de noemer Méér Muziek in de Klas Lokaal.

Wetenschappelijke artikelen

Waarom is muziek belangrijk op school? En hoe helpt muziek leerlingen om zich te ontwikkelen? Muziek is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en dat blijkt uit talloze studies. Lees meer over de bevindingen van hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras. > Lees meer

Muziek in de les bouwt aan de cognitieve reserve van het kinderbrein. Studies tonen aan dat hun brein complexer wordt door allerlei nieuwe verbindingen aan te leggen. Het vermogen om verbanden te leggen en om te plannen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal.

Erik Scherder

De allereerste MuziekSpeeltuin voor basisschoolleerlingen in Rotterdam

Op 20 mei 2021 schonk Méér Muziek in de Klas de MuziekSpeeltuin aan de kinderen van Rotterdam als blijvend aandenken aan het Eurovisie Songfestival 2021. In de MuziekSpeeltuin kunnen kinderen in hun vrije tijd én onder schooltijd samen spelen met muziek. 

Het toestel dat in de MuziekSpeeltuin staat is de digitale Memo van Yalp. Dit is een interactieve spelzone bestaande uit 7 spelpilaren op een ronde speelvloer. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads. De actieve, muzikale spellen zijn door Yalp ontwikkeld.

Leerkrachten kunnen de muzikale spellen in het toestel gebruiken in hun muziekles, aangevuld met extra lesmateriaal. Dit extra lesmateriaal wordt ontwikkeld door studenten van de vier Rotterdamse hogescholen: Thomas More Hogeschool, Hogeschool InHolland, Hogeschool Rotterdam en Codarts Rotterdam, onder begeleiding van docenten. > Meer info

SING ALONG schoenen

De opbrengst van de Host City Sing Along schoenen voor Minister Hugo de Jonge gaat naar Méér Muziek in de Klas. Op vrijdag 16 juli zijn de schoenen geveild. 

> Meer info


Lees ook:

Onderwijscommunity: De effecten van muziek en beeldende vorming in po

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Stuctureel muziekonderwijs voor álle basisschoolkinderen

Stichting Méér Muziek in de Klas heeft als doel structureel muziekonderwijs voor álle basisschoolkinderen in Nederland en het Caribisch gebied. Muziek draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Muziek legt een structurele basis voor empathie, sociale binding, kwaliteit van leven, creativiteit, luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillen: onmisbare menselijke waarden in onze maatschappij. In de klas zorgt het voor een positief schoolklimaat, waarin leerlingen zich afstemmen op elkaar.

Muziek zet de hersenen op scherp om te leren, neemt bovendien stress weg en stimuleert het geheugen. Al zingend kunnen leerlingen ook beter hun aandacht richten. Het is dan ook behulpzaam om muzikale activiteit met leren af te wisselen of te integreren.

Mark Mieras

Wat doet Méér Muziek in de Klas?

  • Bewustwording: Méér Muziek in de Klas laat heel Nederland zien hoe belangrijk muziek is voor de ontwikkeling van kinderen. Bijvoorbeeld door middel van Het Kerst Muziekgala en de campagne ’50 dagen muziek’. 
  • Deskundigheidsbevordering en lesmethoden: Méér Muziek in de Klas zorgt voor (gratis) workshops voor groepsleerkrachten door het hele land. (voor het nieuwe schooljaar volgt nog een planning. Ook te volgen op Onderwijscommunity. Daarnaast ontwikkelen ze energizers in samenwerking met Schooltv. Ze geven lestips en -trucs, en ze zorgen in samenwerking met het ministerie van OC&W en het Fonds voor Cultuurparticipatie voor financiële impulsen aan scholen en pabo’s om hun muziekonderwijs naar een hoger plan te tillen.
  • Regionale verankering: ze helpen met het tot stand brengen van lokale en regionale samenwerkingsverbanden met alle betrokken partijen in het muziekonderwijs onder de noemer Méér Muziek in de Klas Lokaal.

Wetenschappelijke artikelen

Waarom is muziek belangrijk op school? En hoe helpt muziek leerlingen om zich te ontwikkelen? Muziek is ongelooflijk belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen en dat blijkt uit talloze studies. Lees meer over de bevindingen van hoogleraar Klinische Neuropsychologie Erik Scherder en wetenschapsjournalist Mark Mieras. > Lees meer

Muziek in de les bouwt aan de cognitieve reserve van het kinderbrein. Studies tonen aan dat hun brein complexer wordt door allerlei nieuwe verbindingen aan te leggen. Het vermogen om verbanden te leggen en om te plannen gaat vooruit, maar ook vaardigheden in rekenen en taal.

Erik Scherder

De allereerste MuziekSpeeltuin voor basisschoolleerlingen in Rotterdam

Op 20 mei 2021 schonk Méér Muziek in de Klas de MuziekSpeeltuin aan de kinderen van Rotterdam als blijvend aandenken aan het Eurovisie Songfestival 2021. In de MuziekSpeeltuin kunnen kinderen in hun vrije tijd én onder schooltijd samen spelen met muziek. 

Het toestel dat in de MuziekSpeeltuin staat is de digitale Memo van Yalp. Dit is een interactieve spelzone bestaande uit 7 spelpilaren op een ronde speelvloer. Gesproken opdrachten en visuele prikkels stimuleren de kinderen om mee te spelen op de touchpads. De actieve, muzikale spellen zijn door Yalp ontwikkeld.

Leerkrachten kunnen de muzikale spellen in het toestel gebruiken in hun muziekles, aangevuld met extra lesmateriaal. Dit extra lesmateriaal wordt ontwikkeld door studenten van de vier Rotterdamse hogescholen: Thomas More Hogeschool, Hogeschool InHolland, Hogeschool Rotterdam en Codarts Rotterdam, onder begeleiding van docenten. > Meer info

SING ALONG schoenen

De opbrengst van de Host City Sing Along schoenen voor Minister Hugo de Jonge gaat naar Méér Muziek in de Klas. Op vrijdag 16 juli zijn de schoenen geveild. 

> Meer info


Lees ook:

Onderwijscommunity: De effecten van muziek en beeldende vorming in po

Menu