Tags: , , , ,

Smartwatches op de basisschool; toestaan of niet?

Terwijl de middelbare scholen zich het hoofd breken over het wel of niet toestaan van de smartphone op school, hebben de basisscholen met een ander vraagstuk te maken. Daar zijn namelijk op de meeste scholen de telefoons sinds jaar en dag verboden in de klas. Zij zien echter een toenemende groep leerlingen met smartwatches en GPS-horloges. 

Gamen op je smartwatch

Terwijl de middelbare scholen zich het hoofd breken over het wel of niet toestaan van de smartphone op school, hebben de basisscholen met een ander vraagstuk te maken. Daar zijn namelijk op de meeste scholen de telefoons sinds jaar en dag verboden in de klas. Zij zien echter een toenemende groep leerlingen met smartwatches en GPS-horloges.

Niks aan de hand, zou je zeggen. Totdat blijkt dat de wearables als afluisterapparatuur ingezet worden en zorgen voor afleiding tijdens de les. En dat roept dezelfde vraag op: gaan we deze wearables wel of niet toestaan?

Allerlei soorten en maten

De GPS-horloges en smartwatches zijn er in verschillende soorten en maten. Met de Apple Watch kun je bijvoorbeeld bellen, chatten, gamen, foto’s bekijken, muziek luisteren, de route naar huis vinden, geluidsopnames maken en nog veel meer. De kinder-GPS-horloges bieden minder mogelijkheden. De contact- en veiligheidsfuncties staan centraal. Zolang er een Wifi-verbinding,  GPS- of GPRS-verbinding actief is, werken de meeste functies. Zo ook op school, waar het Wifi-wachtwoord in een paar seconde is ingesteld.

Wat maken basisscholen mee?

  • Net als de smartphone verstoort de smartwatch de concentratie. Leerlingen wisselen berichtjes uit of kunnen er een spelletje op spelen. Maar ook in dit geval geldt: niet alleen de leerlingen zelf, maar ook de leerlingen in de directe omgeving worden hierdoor afgeleid.
  • Liever op de smartwatch dan naar buiten: tijdens de pauzes spelen leerlingen een game op hun digitale horloge terwijl ze dan beter kunnen rondrennen met hun klasgenoten.
  • Stilletjes gamen: een leerkracht van groep 8 vertelde dat het wel erg lang duurde voordat een leerling terugkwam van de wc. Hij ging helemaal op in het smartwatch-spelletje. Een kleuter werd betrapt in de poppenhoek toen hij aan het gamen was op zijn nieuwe pols-device.
  • Tijdens een conflict met ouders bellen: een leerling van groep 5 had in de pauze ruzie gemaakt met klasgenootjes op het schoolplein. Met de belfunctie op zijn GPS-horloge belde hij huilend zijn moeder. Zij hing 5 minuten later aan de lijn om de leerkracht om opheldering te vragen.
  • Schending privacy tijdens de les: in groep 7 was in de pauze een ruzie uit de hand gelopen. De leerkracht sprak de groep streng toe. Een leerling nam dit gesprek op met de audio-functie en verspreidde het later via Whatsapp.
  • Audio-opname in de pauze: in groep 8 roddelden twee leerlingen op het schoolplein over een klasgenote. Een van de twee nam het gesprek op met haar smartwatch en deelde het vervolgens op social media. De ouders van de drie meisjes vonden dat de school hier verantwoordelijk voor was, omdat het onder schooltijd gebeurde.

Verbieden of toestaan?

Bovenstaande voorbeelden maken duidelijk dat digitale horloges op school kunnen leiden tot het verstoren van de les, het schenden van privacy en pestgedrag. Wat is dan wijsheid: moet je de wearables gewoon maar verbieden?

Natuurlijk kunnen we leerlingen leren hoe ze om moeten gaan met de verleidingen van de smartwatch en ouders vragen om tijdens schooltijd geen onnodig contact op te nemen met hun kind. Ook kun je duidelijke regels stellen over het versturen van berichtjes onder de les en het maken van geluidsopnames.

Maar als we kijken naar de functie van een smartwatch in relatie tot het onderwijs, biedt deze geen onderwijskundige meerwaarde. Daarbij is de track & trace functie overbodig, zodra de kinderen veilig op school zijn. Conclusie: op de basisschool is een smartwatch overbodig en in eerdergenoemde situaties zelfs onwenselijk.

Nu steeds meer ouders hun kind een smartwatch geven, ligt een compromis dus voor de hand: leerlingen leveren aan het begin van de dag hun horloge in of doen die in hun tas op de gang. Als de school uit is, kan het slimme horloge weer om de pols. Dit in navolging op de smartphones, die op de meeste basisscholen ook uit het zicht moeten blijven.

Slimme lenzen, oorbellen en ringen

Dan resteren er nog twee punten: wat doen we in de toekomst als leerlingen op school komen met slimme ringen, intelligente oorbellen, digitale manchetknopen, smart brillen of lenzen? Nu nog niet zo slim als een smartwatch of nog niet verkrijgbaar voor het brede publiek, maar over een jaar of tien is dit een reële kans. En voor de middelbare scholen die zich momenteel beraden over nut en noodzaak van de smartphone in de klas: neem gelijk de smartwatch en andere toekomstige wearables mee in je afweging en protocollen. Dan kun je dat hoofdstuk voorlopig even afsluiten.


Meer weten?

Zoekt u een trainer, spreker of gastdocent over mediawijsheid, social media en cyberpesten? Klaartje Schungel van SocialmediaIMPACT werkt samen met ondernemers gespecialiseerd op gebied van mediawijsheid en is partner van Medawijzer.net, kenniscentrum op gebied van mediawijsheid.

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Brabant investeert €10 miljoen in broedplaatsen

Hybride leeromgevingen zijn broedplaatsen waar opleidingen en bedrijvigheid samenkomen. Eén en ander volgt uit de uitvoeringsagenda ‘Versterking campussen, stedelijke innovatiedistricten, fieldlabs en hybride leeromgevingen 2021-2023’, een regiobrede samenwerking.
Lees verder

ChatGPT & AI in het onderwijs

Tal van toepassingen van AI en ChatGTP kunnen het onderwijs verder helpen. De gevaren zijn ook evident. Een groep vooraanstaande wetenschappers en persoonlijkheden heeft inmiddels gewaarschuwd voor de mogelijk fundamenteel…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen