Tags: 21ste eeuwse vaardigheden, eigenaarschap, huisvesting, leeromgeving

Vormt de huisvesting wel een goede leeromgeving in lijn met de visie?

Technologie is niet meer weg te denken uit het klaslokaal. Het nieuwe onderwijs vraagt om meer verandering om tot succesvol, op de toekomst gericht onderwijs te komen. Ook de leeromgeving dient te worden meegenomen in de nieuwe onderwijsbenadering. Klopt die nog wel?

De school als prikkelende leeromgeving

Leerruimtes werden traditioneel gezien ontworpen voor docent-gestuurd onderwijs. Vandaag de dag speelt heutagogiek, oftewel meer leerling-gestuurd onderwijs, een steeds grotere rol. Denk aan eigenaarschap en 21 century skills. Een klas met bord, bureau, en 30 neuzen die dezelfde kant op staan voldoet dan ook niet meer aan dit type onderwijs: het moderne onderwijs vraagt om een nieuw soort leeromgeving. Sinds de crisis van 2008 is er structureel substantieel minder besteed aan schoolgebouwen. Door onder andere de gestegen bouwkosten na de crisis is het besteedbaar bedrag feitelijk geslonken. Verschillende bezuinigingsrondes hebben ook weer hun uitwerking op de gemeentelijke budgetten gehad, waardoor haar bijdrage in de gebouwen ook vaak in de knel kwam.

6 voorwaarden voor de behuizing

Binnen een leeromgeving worden er verschillende dingen van leerlingen verwacht. Dit betekent ook dat je het beste kunt proberen om hier de leeromgeving op af te stemmen. Een aantal activiteiten die leerlingen (kunnen) ondernemen, en de bijbehorende eisen kun je hieronder zien:

  • Zelfstandig werk: leerlingen werken (vaak in stilte) zelfstandig aan de opdrachten of taken.
  • Groepswerk: leerlingen kunnen overleggen, samen afspraken maken of samen opdrachten maken.
  • Maken/produceren: Experimenten, verven, tekenen, ontwerpen, maken. Veel dynamiek en ruimte om te bewegen.
  • Onderzoek: Computers en boeken, leerlingen kunnen zelfstandig onderzoek doen.
  • Presenteren/klassikale instructie: Ruimte voor 30 leerlingen, bord, beamer/scherm.
  • Werk bewaren en inleveren: Waar bewaar je de vrucht van alle opdrachten die men maakt?

In een goed ontworpen leeromgeving heb je de ruimte als docent om de leerlingen op bovenstaande activiteiten zo goed mogelijk te bedienen. Het belangrijke daarbij is de balans: Inefficient gebruik van ruimtes; ruimtes die vaak leegstaan. Andersom: als er problemen optreden in verband met ‘over-booking’ dan is dat ook vervelend. Hoe zou je dit kunnen aanpakken?


Bron & meer lezen:

Tags: 21ste eeuwse vaardigheden, eigenaarschap, huisvesting, leeromgeving
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.