Tags: cognitieve vaardigheden, gamification, leren

Gamen toch goed voor de cognitieve ontwikkeling?

Onderzoekers volgden 2 jaar de scherm gewoontes van kinderen in correlatie met hun cognitieve ontwikkeling. Het spelen van videogames leek een licht positief effect te hebben op de ontwikkeling van het IQ. Tal van factoren bleven buiten schot, maar opent dit een deur voor gamification in het onderwijs?

Onderzoek naar IQ in relatie tot gamen

(betaalde content) Gamen, het spelen van computerspellen, blijkt voor de ontwikkeling van kinderen ook voordelen te hebben! Uit recent onderzoek is gebleken bij kinderen die een bovengemiddelde tijd besteden aan videogames het IQ met 2,5 punt toeneemt ten opzichte van een controlegroep die in hetzelfde tijdsbestek niet meer dan gemiddeld gamen. Gamen lijkt de cognitieve ontwikkeling dus te stimuleren en in elk geval niet te schaden, zoals vaak gedacht wordt.

In deze blog wordt uitgelegd hoe onderzoekers van het Karolinska Instituut uit Zweden, die het onderzoek leidden, tot deze verrassende conclusie komen. Hoe kan gamen bijdragen aan de ontwikkeling van een kind en hoe zet je dit effectief in met gegamificeerde leerstof?

Gamen? Dat is toch slecht voor de ontwikkeling?

Samen strijden in Fortnite, verstoppertje spelen in Roblox of op avontuur met Zelda: veel kinderen kunnen er geen genoeg van krijgen. Ze zitten, net als volwassenen overigens, aan hun beeldscherm gekluisterd. In het algemeen word altijd aangenomen dat dit een negatief effect heeft op de ontwikkeling van de kinderen. Gamen houdt je dom en zorgt ervoor dat je weinig tijd en concentratie overhoudt voor het leren van je huiswerk. Het onderzoek van het Karolinska Instituut, dat onlangs in het tijdschrift Nature werd gepubliceerd, geeft echter genoeg aanleiding om dit beeld over gamen en kinderen bij te stellen.

Beeldschermtijd en de ontwikkeling van intelligentie

Het onderzoek ‘The impact of digital media on children’s intelligence while controlling for genetic differences in cognition and socioeconomic background’ werd in samenwerking met de VU in Amsterdam uitgevoerd. De onderzoekers van het instituut keken heel specifiek naar schermtijd gewoontes en de ontwikkeling van een kind over een langere periode. Er namen aan het onderzoek 9000 Amerikaanse kinderen deel. Ze werden gevolgd in de periode vanaf hun 9de of 10de levensjaar tot twee jaar daarna. Bij de start van het onderzoek werden bij de kinderen een aantal psychologische testen afgenomen, waarmee hun cognitieve vaardigheden werden onderzocht.

Verder werd de ouders gevraagd naar het gedrag en de gewoonten van hun kinderen met betrekking tot hun schermtijd. Hoeveel tijd besteden de kinderen volgens hun ouders dagelijks achter een beeldscherm? Een belangrijke vraag hierbij was wat de kinderen achter hun scherm deden: gamen, op social media of tv kijken?

Twee jaar lang werden uiteindelijk 5000 kinderen gevolgd en aan het einde van de rit werd bij deze kinderen opnieuw dezelfde psychologische testen afgenomen. Eventuele genetische verschillen die van invloed konden zijn op de ontwikkeling werden meegenomen in het onderzoek. Ook verschillen gerelateerd aan sociale achtergrond, inkomen of opleiding van de ouders werden gecorrigeerd.

In het algemeen werd de beeldschermtijd als volgt ingevuld: kinderen uit de onderzoeksgroep besteedden gemiddeld 2,5 uur aan tv kijken, een half uur aan social media en een uur aan het spelen van videogames.

Verrassend positieve resultaten

Wat ontdekten de onderzoekers met hun onderzoek? In de eerste plaats bleek dat de tijd die kinderen gemiddeld besteedden aan tv kijken en social media, geen en zeker geen negatief effect hadden op hun cognitieve ontwikkeling. Hoewel dit voor veel ouders al een geruststellende uitkomst is, is de uitkomst voor het onderzoek met betrekking tot game speeltijd nog verrassend positiever. Kinderen die meer dan de gemiddelde tijd gamen, verhoogden hun intelligentie in de periode tussen de testen met ongeveer 2.5 IQ-punten ten opzichte van kinderen die niet meer dan gemiddeld gameden.

Enkele kanttekeningen

Bij het onderzoek zijn echter wel enkele kanttekeningen te maken, die de conclusies uit het onderzoek betrekkelijk maken. Zo is het onderzoek enkel met Amerikaanse kinderen uitgevoerd. Verder is er bij het onderzoek geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende games. Het is de vraag wat de uitkomsten zullen zijn met kinderen van andere nationaliteiten en andere spelgewoontes.

Een andere factor die de uitkomsten van het onderzoek niet helemaal sluitend maken, is dat ouders zelf aangaven wat de schermtijd van hun kinderen was. Zij kunnen de situatie soms verkeerd inschatten, of al dan niet bewust of onbewust overdrijven of bagatelliseren.

Ten slotte zegt een hogere IQ-score natuurlijk niet alles over het welzijn van het kind, of de gezondheid of zelfs ook schoolprestaties. Het effect van langer dan gemiddeld gamen op de gezondheid is namelijk niet meegenomen in het onderzoek. Evenmin zijn de effecten op lange termijn gemeten of is er gekozen voor bewuste buitenspeeltijd voor de controlegroep.

“We hebben de effecten van schermgedrag op fysieke activiteit, slaap, welzijn of schoolprestaties niet onderzocht, dus daar kunnen we niets over zeggen” licht Torkel Klingberg, hoogleraar cognitieve neurowetenschappen aan de afdeling neurowetenschap van het Karolinska Instituut toe.

Maar aangaande het idee dat gamen dom maakt en dat het slecht is voor de cognitieve ontwikkeling, die veronderstellingen lijken door dit onderzoek te worden ontkracht. De resultaten van het onderzoek door het Karolinska Instituut worden ook door eerdere soortgelijke onderzoeken ondersteund.

Intelligentie is geen constante

De uitkomst van het onderzoek strookt ook met een ander gegeven: intelligentie is geen constante. Het is een kwaliteit en deze wordt mede bepaald door omgevingsfactoren. De uitkomsten van het onderzoek geven in ieder geval genoeg redenen om verder te onderzoeken. “We gaan nu de effecten van andere omgevingsfactoren bestuderen en hoe de cognitieve effecten verband houden met de ontwikkeling van de hersenen bij kinderen”, aldus Klingberg.

Gegamificeerde leerstof: leuk leren met betere resultaten

Het onderzoek bewijst ook dat gegamificeerde leerstof aanbieden een effectieve methode kan zijn om cognitieve vaardigheden te vergroten. Leren wordt dus niet alleen leuker, maar je leert ook nog sneller én meer. De software leermethode Fast Forword, die leerstof aanbiedt door middel van een game, bewees dit ook al met succesvolle resultaten. Al jarenlang behalen gebruikers van de methode snel een significant hoger leerrendement en vergroten zijn hun cognitieve vaardigheden.


Nieuwsgierig?

Kijk hier voor meer informatie over de mogelijkheden van Fast Forword.

Tags: cognitieve vaardigheden, gamification, leren
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.