Tags: , ,

Hoe lang kunnen we nog pleisters blijven plakken in het onderwijssysteem?

Het rommelt al jaren in het onderwijssysteem, van lerarentekort, dalende resultaten en jongeren die bezwijken onder prestatiedruk. Ook het bedrijfsleven blijft hard schreeuwen om talenten. Er is met name tekort aan jongeren met een bèta-profiel. Tijd om het systeem rigoureus op de schop te nemen.

Durven we systeemverandering aan?

In Engeland is het niet anders en onderzoekt men om van wiskunde een verplicht vak te maken voor alle leerlingen tot 18 jaar om zo meer instroom te krijgen. Ik snap deze gedachte wel omdat er groot te kort is aan technische vakmensen, terwijl techniek steeds belangrijker is geworden. Hoe meer kinderen in de wiskundevijver, hoe meer er blijven bovendrijven? Echter voorzie ik een groot probleem als we echt iedereen door die mal heen duwen. Je kan nu al voorspellen dat er dan op termijn nivellering gaat plaatsvinden als blijkt dat het aantal geslaagden naar beneden gaat omdat men de lat niet kan aantikken.

Bijdrage van Marcel Kesselring

De rek is uit het onderwijssysteem

Nee, dit is slechts een doekje voor het bloeden. We moeten stoppen met pleisters plakken in het huidige onderwijssysteem. De rek in het systeem is eruit. Het past niet meer bij de huidige tijd. Er is een heuse systeemverandering in onderwijs nodig in de hele keten.

Laat ik je meenemen in een gedachte….

Stel je je zou na de basisschool slechts twee leerwegen van 5 jaar hebben, een theoretisch en een praktische leerweg. De enige opdracht die het voortgezet onderwijs krijgt is: maak kinderen nieuwsgierig voor de maatschappij en techniek, maak ze hongerig voor leren, help ze met persoonlijke coaching met keuzes voor vervolgonderwijs. De theoretische leerweg, de denkers route is opgebouwd uit 70% theorie en 30% praktijk. De praktische leerweg, de doeners route is opgebouwd uit 70% praktijk en 30% theorie. Na 5 jaar heb je GEEN centraal examen, maar krijg je een bewijs van onderwijs en maak je keuze op mens & techniek profiel (wiskunde, scheikunde, natuurkunde), mens & maatschappij (brede welvaart). En ja, ook daar maken we een feestje van! In dit keuzejaar, ga je dus verdieping maken op jouw profiel en bereid je voor op vervolgonderwijs (mbo/hbo/wo). In het keuzejaar krijg je naast verdieping ook projecten vanuit MDT (Maatschappelijke Diensttijd). Je sluit jaar af, met een intake voor vervolgonderwijs. Het keuzejaar wordt verzorgd door consortium van mbo/hbo/wo instellingen in jouw woonplaats/regio. Het voordeel is dat er meer bewustere keuzes worden gemaakt en mogelijk de uitval bij vervolgonderwijs lager is.

Elk jaar dat de beslissing voor systeemverandering wordt uitgesteld is een verloren jaar.

Dit soort grote systeemveranderingen duren jaren, maar je moet wel nu durven een beslissing te nemen voor toekomstige generaties. Een beslissing nu van deze kanteling gaat mogelijk pas effect hebben over een aantal generaties.

Elk jaar dat de beslissing voor systeemverandering wordt uitgesteld is een verloren jaar.

Hoeveel lef hebben onze onderwijsministers? Durven zij aan de wieg te staan van een grote systeemverandering? Of blijven we pleisters plakken?


Over de auteur:

Marcel Kesselring | Kwartiermaker Living Labs | Onderwijsinnovator | Changeagent

Marcel is werkzaam bij Avans Hogeschool binnen het Ondernemerscentrum. Hij is lid van het programmateam van het Urban Living Lab Breda met in zijn portefeuille
verbinding onderwijs, strategie/doorontwikkeling, huisvesting en coördinatie Urban Living Lab Bureau.
Vanuit het Ondernemerscentrum is hij betrokken bij ontwikkeling Living Labs, lid van de kenniskring Hybride Externe Leeromgevingen (HELO’s) en spin-in-het-web in nationale/internationale kennisnetwerken living labs. Zijn masterscriptie uit 2021 was getiteld: “Wat belemmert of stimuleert co-creatie in een quadruple helix learning community?”.

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie
Onderwijs Innovatie

Onderwijs Innovatie Festival 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen