Het lerarenberoep is veelzijdig. Dat ontdekte Bart Giethoorn als geen ander toen hij besloot zijn carrière een andere wending te geven. Zijn verhalen is afkomstig van de website loopbaanleraren.nl, waar je naast inspiratieverhalen ook praktische tips kunt vinden voor professionele ontwikkeling.
Ik geef beter les dankzij mijn tweede baan
Bart Giethoorn, docent natuurkunde en oprichter van Playbook Gamification
Ik geef drie dagen les in de bovenbouw havo/vwo van het Spinoza20first in Amsterdam. Daarnaast werk ik twee dagen in de week als zelfstandige voor mijn bedrijf Playbook Gamification. Ik geef trainingen en workshops aan docenten en schrijf over motiverend lesontwerp.
Creativiteit
Ongeveer tien jaar geleden ben ik begonnen met lesgeven, hoewel ik niet van plan was om docent te worden. In het tweede jaar van mijn studie werd ik tutor en ging ik examentrainingen geven. Ik vond dat zo ontzettend leuk dat ik besloot het onderwijs in te gaan. Dat heb ik gedaan via het traineeship Eerst De Klas, waarmee je meteen voor de klas kon staan en tegelijkertijd een lerarenopleiding kon volgen.
Het mooiste van docent zijn vind ik het contact met leerlingen. Ik vind veel dingen interessant, maar wat ik echt leuk vind, is met mensen werken. Verder word ik heel gelukkig van de creativiteit die je erin kwijt kunt.
‘Ik was altijd al heel geïnteresseerd in spellen. In 2011 zag ik op een YouTube-kanaal een filmpje over gamification. Dat was toen helemaal nieuw. Het ging over hoe spellen niet-spelomgevingen beter maken. Vlak daarna zag ik een filmpje op hetzelfde kanaal over gamification in het onderwijs. Ik vond dat meteen zo ontzettend vet. Toen ben ik gaan kijken wat ik van spellen kan leren om mijn lessen beter vorm te geven. Langzaam maar zeker ben ik een expert op dat gebied geworden. En inmiddels is het ook een deel van mijn werk.
Motiverend
Bij gamification denken mensen meteen aan computerspelletjes in de klas. Maar het gaat eigenlijk om wat we kunnen leren in het ontwerp van onze lessen van spellen en van speldesigners. Ik heb leerlingen die in de pauze bijna altijd spelletjes spelen. Ze kunnen er uren in verdwaald raken, terwijl ze in de les soms binnen een paar minuten afhaken. Motiverend lesontwerp vind ik daarom een betere term.
Ondersteuning
Ik heb tot nu toe veel geluk gehad met mijn leidinggevenden. Ze zijn best flexibel. Als iemand vraagt of ik op een dag waarop ik normaal gesproken lesgeef, een training kan geven voor mijn bedrijf Playbook Gamification, kan dat soms geregeld worden. Natuurlijk kijk ik dan wat ik kan doen om te zorgen dat mijn leerlingen er geen last van hebben. De school waar ik nu werk, heb ik bewust uitgezocht op die flexibiliteit.
Wederzijds voordeel
Ik denk dat ik een betere docent ben doordat ik ook ondernemer ben. Ook als zelfstandige werk ik aan onderwijs. Ik ben heel bewust bezig om mijzelf een betere docent én een betere trainer te maken. Voor mijn bedrijf ga ik naar conferenties, waar ik nieuwe ideeën krijg die ik uitprobeer in de klas. Er is dus een enorme interactie tussen mijn baan als docent en mijn baan als trainer.
Floreren
De combinatie die ik in mijn werk heb, kom ik niet veel tegen, maar ik denk dat iedere leidinggevende graag de mensen onder zich ziet floreren. En het is voor leerlingen ook veel beter, uiteindelijk. Dan is het maar even onhandig dat iemand minder gaat werken.
Mijn collega’s zien wel wat ik meebreng van buiten. Af en toe geef ik workshops binnen de school en dat wordt gewaardeerd. Maar er werken wel meer mensen parttime. Ik ben gewoon een collega met een bepaalde expertise die soms nuttig is binnen de school.’
interview van loopbaanleraren.nl, waar je naast inspiratieverhalen ook praktische tips kunt vinden voor professionele ontwikkeling.
Onderwijscommunity Magazine
Ieder kwartaal brengt Onderwijscommunity een magazine uit, hierin staan:
- interviews met docenten en andere onderwijsprofessionals;
- de nieuwste onderwijs initiatieven;
- lees- en luistertips;
- aanstaande evenementen en webinars.
Dit artikel is onderdeel van de winter editie 2021/2022. Voor het gehele magazine, klik op de onderstaande button!
Ook Interessante Artikelen
Meer aandacht voor formatief handelen
Eigenaarschap van leerlingen: waarom, hoe en in hoeverre?
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.