Tags: , , , , , ,

LLO: met de AFAS post-hbo HRM je automatiseringsslag slaan

Grofweg bestaat de opleiding van Hogeschool Windesheim en AFAS uit drie disciplines: Extra scholing op het gebied van human resource management en omgang met de software van AFAS. De soft skills modules dienen als bindmiddel.

Aandacht voor de software en de soft skills

Een leven lang ontwikkelen kwam het afgelopen decennium steeds nadrukkelijker op de agenda. Het belang van automatiseringstoepassingen in de samenleving ook. De snel veranderende omstandigheden, zowel technologisch als in het menselijke verkeer, vragen om blijvende ontwikkeling. En die ontwikkeling vraagt om gedegen begeleiding. De HR manager dient de uitdagingen van bijvoorbeeld het nieuwe hybride werken in goede banen te kunnen leiden. Steeds meer organisaties gebruiken software om hun HR-processen te automatiseren. HRM moet deze ontwikkelingen kunnen initiëren en ondersteunen. De HR manager heeft dan meer ruimte voor de menselijke kant van HR, oog voor de soft skills. Terwijl de vraag naar HRM-specialisten groeit, blijkt het in de praktijk een uitdaging om de HR-afdeling slim te ondersteunen én te automatiseren. In bestaande (hbo-)opleidingen speelt software nauwelijks een rol.

Hogeschool Windesheim

Docenten van de Hogeschool Windesheim zetten hiertoe samen met automatiseringsspecialisten van AFAS een post-hbo HRM op. Met deze unieke samenwerking tussen hogeschool en bedrijfsleven slaan zij de brug tussen de theorie, soft skills en de specifieke automatiseringskennis van AFAS. Met de praktijk als vertrekpunt stappen studenten een sneltrein in. Alles wat zij die ene dag per week leren, kunnen ze gedurende de week inzetten in hun professionele werkomgeving. Hoe dat eruit ziet in de praktijk? Twee post-doc studenten vertellen hoe zij de kloof tussen de HR-praktijk en Profit overbruggen met de post-hbo HRM. Kirsten Broekman is HR-medewerker bij IJssel Technologie in Zwolle. Walter Schaap is functioneel beheerder bij Meander Medisch Centrum in Amersfoort.

Ruimte voor vragen

Rosanne van Dooren begeleidt de studenten vanuit AFAS: ‘De studenten gaan niet naar een ‘gewone’ school.  Twintig weken lang komen ze op donderdag naar de inspiratielaan in Leusden. Zij stappen dus echt de wereld van AFAS binnen. Daar krijgen ze theoretische HR-kennis van Windesheim docenten. Een vaste AFAS-docent neemt ze mee in de wereld van onze software en soft skills krijgen ze van een specialist uit het HR-veld. Want om echte stappen met automatisering te maken, moet je ook leren omgaan met verandering en moeilijke gesprekken met collega’s of managers kunnen voeren. Het programma is echter niet in beton gegoten. Er is veel ruimte voor interactie. Ook voor vragen buiten de lessen is alle ruimte. In speciale vragenuurtjes kan elke vraag gesteld worden. Zo nodig vliegen we een AFAS-medewerker in voor het antwoord. Die is toch al in de buurt.’ Rosanne van Dooren is Trainer Opleidingen

Bovenop de automatisering

Kirsten Broekman stapte bij IJssel Technologie in Zwolle een tijdje geleden over van de facilitaire naar de HR-afdeling. ‘In mijn nieuwe rol als HRM’er houd ik me onder andere bezig met de personeelsadministratie en payroll. Hoewel ik goed ingewerkt ben, was ik blij dat ik in de post-hbo HRM mijn HR-kennis kan uitbreiden én de software goed kan leren kennen.’ Dat de opleiding bij AFAS in Leusden is, was schakelen. ‘Mijn bedrijf zit in Zwolle en Windesheim ook. Dus ik dacht even dat ik een thuiswedstrijd had. Dat was even wennen, maar ik voel me heel welkom. Bovendien geeft het wel iets extra’s aan de opleiding dat we middenin de operatie van AFAS zitten en er goed voor ons gezorgd wordt.’

Raakvlakken met de praktijk

De sterke link met de praktijk in de opleiding, sprak haar erg aan. ‘Ik ben nieuwsgierig en wil graag nieuwe dingen leren, maar ben niet zo’n studiebol. De combinatie van een dag opleiding en vier dagen werk is prettig en pittig. Het tempo ligt hoog en het programma gaat inhoudelijk best diep. Gelukkig zijn er genoeg raakvlakken met mijn dagelijkse werk. Ik leer nu veel over de achtergrond van HR-onderwerpen die bij ons bedrijf spelen. Bij IJssel werken bijvoorbeeld veel monteurs, en vitaliteit en duurzame inzetbaarheid zijn erg relevant. Het is heel waardevol om nu ook de theorie en achtergrond van deze thema’s te ontdekken.’

Gelijk toepassen activeert je kennis

Kirsten had weinig ervaring met Profit. ‘De software was nieuw voor me en dan komt er veel op je af. Dat was in het begin wel spannend.’ Aan de andere kant wil ze graag dingen zelf kunnen oppakken. ‘We hebben een beheerder die ik kan inschakelen. Toch heb na een paar dagen opleiding gewoon al zelf al kleine dingen veranderd. Dat geeft me een trots gevoel. Ik merk dat ik op deze manier snel heel veel leer. En het vooral ook meteen kan toepassen. Daarbij is het prettig dat ik kan sparren met medestudenten. Het is interessant te horen hoe anderen organisaties werken en specifieke processen, zoals onboarding, hebben ingericht.’

Vakkennis maakt mondig

De aandacht voor soft skills is een mooie aanvulling vindt Kirsten. ‘Je leert naar jezelf kijken en ontdekt hoe je met de dynamiek in je team kan omgaan. Dit alles vanuit je eigen kracht. Zo leer je ook positief met weerstand om te gaan. Dat voorkomt irritatie en zorgt dat je met z’n allen aan hetzelfde doel werkt.’ De combinatie van HR-kennis, Profit en soft skills biedt Kirsten het vertrouwen om zelf dingen op te pakken. ‘Het maakt me een completere HR-medewerker. Ik heb de kennis en vaardigheden om zowel in contact met mijn manager als met de beheerder snel te schakelen op de inhoud.’

Je leert naar jezelf kijken en ontdekt hoe je met de dynamiek in je team kan omgaan. Dit alles vanuit je eigen kracht.

 'De combinatie van HR-kennis, Profit en soft skills biedt Kirsten het vertrouwen om zelf dingen op te pakken.‘
Kirsten Broekman, HR-medewerker bij IJssel Technologie Zwolle

Vragen vertalen naar software

In tegenstelling tot Kirsten houdt Walter Schaap, functioneel beheerder bij Meander Medisch Centrum in Amersfoort, zich vooral bezig met het inrichten en bouwen van processen in Profit. ‘Om mijn collega’s beter te kunnen helpen, wil ik weten waar ze mee bezig zijn en dezelfde taal spreken. Op die manier kan ik hun vragen beter vertalen naar de functionaliteit van de software. Als dat lukt maken we als organisatie optimaal gebruik van AFAS.’

De basis opnieuw begrijpen

Hoewel hij al veel Profit-ervaring heeft, vindt hij dat deel van de opleiding toch heel nuttig. ‘Door de opleiding ben ik als het ware weer terug naar de basis gegaan. Ik zie niet alleen wat ik met de software doe en kan, maar begrijp ook het fundament beter. Ik begrijp nu beter waarom bepaalde keuzes in de inrichting zijn gemaakt. Dit zorgt dat ik het totaalplaatje beter in beeld heb.’ Op basis van deze inzichten heeft Walter bijvoorbeeld de autorisatie bij het Meander iets aangepast. ‘Hier vooraf goed over nadenken voorkomt gedoe achteraf.’ Hoewel hij ervaren is, ontbreekt de diepgang niet. ‘Ik ben heel geïnteresseerd in HR Analytics en kijk uit meer te leren over hoe ik de data in Profit slimmer kan inzetten.’

'Ik ben heel geïnteresseerd in HR Analytics en kijk uit meer te leren over hoe ik de data in Profit slimmer kan inzetten.'
Walter Schaap, functioneel beheerder bij Meander Medisch Centrum Amersfoort

De soft skills verrijken

Net als Kirsten is Walter ook positief over de soft skills in het programma. ‘Dat stuk is echt een verrijking. Ik weet beter wie ik ben en kan mensen beter inschatten. Deze inzichten helpen me niet alleen in mijn werk, ik gebruik ze ook in mijn privéleven.’ De interactie binnen de groep is voor hem een groot pluspunt. De link met de praktijk wordt versterkt doordat de studenten een verschillende achtergrond hebben. ‘Door deze contacten kan ik voorbij puur functioneel beheer kijken. Ik ben me veel bewust van de verschillende perspectieven die op een afdeling leven. Mijn HR-kennis heeft een flinke boost gekregen.’

Door de opleiding ben ik als het ware weer terug naar de basis gegaan. Ik begrijp het fundament nu beter

Reëel praktijkvoorbeeld als studie casus

Rosanne legt uit dat bij alle opdrachten tijdens de post-hbo een organisatie van één van de studenten het voorbeeld is. ‘Zo zorgen we dat de theorie ook meteen op de praktijk toe te passen is. Bij de eindopdracht nemen we bijvoorbeeld cijfers uit het product waarmee we met de theorie van HR Analytics aan de slag gaan. Vervolgens bekijken we in de lessen voor de soft skills hoe de conclusie binnen de organisatie gedeeld kan worden en hoe studenten dit goed kunnen presenteren. Op die manier kunnen studenten na de post-hbo HRM binnen hun organisatie echt verder met de stof’.



Wil je ook in Leusden studeren?

Vind alle informatie over de post-hbo HRM, die AFAS samen met Hogeschool Windesheim aanbiedt via de info button.

Tags: , , , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie
Onderwijs Innovatie

Onderwijs Innovatie Festival 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen