Documentairemaker en onderwijsmanager Tjeerd Muller bedacht een lessenreeks waarbij studenten meer over zichzelf en hun omgeving ontdekken door korte documentaires te maken. Deze aanpak noemt hij ‘docudidactiek’. Docudidactiek is onderdeel van het programma van het Onderwijs Innovatie Festival.

Docudidactiek: jij en de wereld

Docudidactiek is meer dan alleen studenten aanleren hoe ze moeten filmen?

‘Docudidactiek is een lesaanpak waarbij deelnemers direct aan de slag gaan en leren om een verhaal te filmen met hun telefoon of een andere camera. Ze krijgen basisvaardigheden aangeleerd in montage en leren om artistieke en inhoudelijke keuzes te maken. Maar naast deze technische en vakinhoudelijke aspecten van het film maken gaat er veel aandacht uit naar persoonlijke ontwikkelingsvragen. Deze gecombineerde aanpak noem ik “docudidactiek”. Dit jaar studeer ik er zelfs op af bij de Master of Education in Arts aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht.’

Hoe kwam je op het idee van docudidactiek?

‘Ik ontdekte als documentairefilmmaker welke “reflectieve” effecten het maakproces op je persoonlijke ontwikkeling kan hebben. Met andere woorden: dat het maken van een documentaire ondersteunend kan zijn in het verwerven van nieuwe inzichten in de eigen vraagstukken van het leven. Bewust of onbewust. Een prachtige combinatie van een creatieve werkvorm en persoonlijk leren.’

‘Ik ontdekte als documentairefilmmaker welke “reflectieve” effecten het maakproces op je persoonlijke ontwikkeling kan hebben. Met andere woorden: dat het maken van een documentaire ondersteunend kan zijn in het verwerven van nieuwe inzichten in de eigen vraagstukken van het leven.

Je kunt studenten toch ook gewoon vragen hoe ze over bepaalde persoonlijke onderwerpen denken?

‘De toegevoegde waarde van het filmen zit hem in meerdere aspecten. Allereerst gaan deelnemers op een andere manier nadenken over hun eigen onderwerp, doordat ze een stukje onderzoek doen. Ze worden gedwongen om anders te kijken, in te zoomen op bepaalde onderdelen, materiaal zelf te filmen of bestaand materiaal te verzamelen. Tijdens het monteren zullen ze ontdekken dat het selecteren van materiaal al een effect heeft van verdieping. Ze stellen zichzelf telkens de vraag: waarom? Wat zegt dit beeld over het onderwerp en de relatie die ik daarmee heb?

Ook kan het makkelijker zijn om vanachter een camera ingewikkelde onderwerpen aan te snijden dan in een gesprek. Daarmee kom ik meteen bij het volgende belangrijke element, want er is óók een gesprek.

De kracht van docudidactiek zit hem niet alleen in het maken van een filmpje, maar ook in het samen bekijken ervan en horen hoe andere deelnemers erop reageren. Vaak komen nieuwe wetenswaardigheden over of persoonlijke kenmerken naar boven van iemand die in enkel een gesprek verborgen blijven.’

Hoe ziet docudidactiek er in praktijk uit?

‘De werkvorm stelt docenten in staat om met verschillende studenten te werken aan een creatief audiovisueel product, een kortere of langere documentaire. Tijdens een aantal bijeenkomsten gaat een groep aan de slag met het maken van een documentaire waarin een persoonlijk vraagstuk of thema wordt uitgelicht. Je zou kunnen denken aan: traumaverwerking, invloed van pestgedrag, leven met ADHD, faalangst, suïcidale gedachten.

Vanachter een camera kan het makkelijker zijn om ingewikkelde onderwerpen aan te snijden dan in een gesprek

Dat zijn natuurlijk zware thema’s. Het is ook mogelijk om andersoortige onderwerpen te kiezen, waarlangs het verhaal wordt gelegd van een onderliggend thema of verborgen emotie.

Begeleiding vindt plaats zowel op vorm als inhoud. De deelnemers helpen ook elkaar door in kleine groepjes te bespreken hoe het gaat, waar ze tegenaan lopen en wat ze ontdekken. De laatste bijeenkomst bestaat uit een viewing van de films, met aansluitend een nagesprek.’

Wat voor documentaires maken studenten zoal?

‘Afgelopen anderhalf jaar zijn al veel studenten bezig geweest met docudidactiek. Zo was er een 17-jarig meisje dat een persoonlijk portret maakte aan de hand van “Een dag uit het leven van…”. Hierin filmde zij zichzelf op een voor haar normale dag. Dit meisje lijdt aan een zeldzame slaapziekte waarbij ze plots opeens in slaap kan vallen. Wat voor haar een normale dag is, zou voor anderen snel ongemakkelijk voelen.

In een scene die me nog helder voor de geest staat, moet ze van het station naar huis lopen. Fietsen is te gevaarlijk, omdat ze misschien in slaap valt. Ook zien we een shot van haar in de trein waar een vreemde haar wakker maakt, zodat ze bij het goede station uitstapt. Het was voor de deelnemers een prachtige confrontatie en er kwam naderhand een mooi gesprek tot stand. Jongeren blijken vaak goed in staat om hun ervaringen te visualiseren en durven meestal meer te delen over zichzelf dan ze anders zouden doen.’

Voor welke leeftijdsgroepen is docudidactiek interessant?

‘Eigenlijk kan docudidactiek voor iedereen interessant zijn. Tot nu toe hebben we gewerkt met studenten tussen 16-28 jaar, in het mbo en hbo. Maar het concept leent zich voor een bredere doelgroep. We zijn nu bezig om docudidactiek breder trekken en te kijken of we ook oudere doelgroepen kunnen enthousiasmeren, zoals senioren of jonge ouders. Naar mijn idee is het uitermate geschikt voor groepen die een belangrijke ontwikkeling in hun leven meemaken en bijvoorbeeld kampen met eenzaamheid of onzekerheid.’

Leraren hoeven geen technische ervaring te hebben om met docudidactiek aan de slag te gaan

Is docudidactiek ook iets voor docenten die geen ervaring hebben met films maken?

‘Jazeker! Je hoeft geen technische ervaring te hebben om met het concept aan de slag te gaan. Docudidactiek is toegankelijk voor docenten zonder filmervaring. We hebben al verschillende vormen ontwikkeld. Dat varieert van een paar lessen, een losse workshop, tot een hele periode met professionele begeleiding. Het hangt er dus vanaf in welke context of situatie je het zou willen inzetten. Voorwaarde is wel dat deelnemers toegang hebben tot een camera. Dat kan ook de camera van een smartphone zijn. Het monteren kan op een laptop, maar ook op een mobiele telefoon. We hebben al verschillende keren met studenten zonder enige technische voorkennis gewerkt en daar kwamen verrassend goede filmpjes uit.’

Dit interview verscheen eerder in het ‘Leren van en met elkaar’ magazine


Onderwijs Innovatie Festival

Boek je teamticket met korting!

Sidebar Banner Onderwijs Innovatie Festival 24
Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Interview

Hoe start je het schooljaar positief?

Een nieuw schooljaar met nieuwe leerlingen op de juiste manier starten is elke keer weer een uitdaging. Onderwijswetenschappers geven raad: focus op de relatie met je leerlingen en wees duidelijk…
Lees verder

Klasbezoek: in een flits geleerd

Met flitsbezoeken willen docenten Sofie Heemskerk en Jamie de Vré het gesprek over onderwijskwaliteit met collega’s op gang brengen. Docenten nemen vijf minuten bij elkaar een kijkje in de les…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen