Tags: , , ,

Badges, micro credentials en leven lang leren

Micro credentials zijn een soort ‘open badges’ of digitale insignes die laten zien dat iemand bepaalde kennis of vaardigheden beheerst. Wat kan je hiermee en voor wie is dit een uitkomst? In deze podcast gaat Tjip de Jong dieper in op deze invulling van flexibilisering van het hoger onderwijs.

Tjipcast te gast bij SURF ‘Van groei naar bloei’

SURF onderwijsdagen voor mbo, hbo en wetenschappelijk onderwijs over ICT-vernieuwing. Veel van de gesprekken gaan dus over ICT-voorzieningen, hybride leren, onderwijsinnovatie, flexibilisering en bijvoorbeeld slim data gebruik. En over micro credentials. Een soort ‘open badges’ of digitale insignes die laten zien dat iemand bepaalde kennis of vaardigheden beheerst. Wat kan je hiermee en voor wie is dit een uitkomst? In deze podcast ga ik dieper in op deze invulling van flexibilisering van het hoger onderwijs.

De podcast werd live gestreamd tijdens het congres. Tijdens de podcast stelt het publiek vragen aan de hand van stellingen. Tjips gasten aan tafel:

  • Ulrike Wild, directeur onderwijsvernieuwing Wageningen University & Research en aanvoerder zone Flexibilisering Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT
  • Bart Lamboom, projectleider pilot microcredentials
  • Wilfred Rubens, zelfstandig adviseur, projectleider, blogger (www.te-learning.nl) en docent Technology Enhanced-learning en aan de open universiteit
Beluister de Podcast van: Tjip de Jong | Ulrike Wild | Bart Lamboom | Wilfred Rubens
Beluister de Podcast van: Tjip de Jong | Ulrike Wild | Bart Lamboom | Wilfred Rubens

4 vragen aan projectleider Alexander Blanc van SURF en Lennart de Graaf van FontysHogeschool ict (overgenomen van SURF – niet deel van de Tjipcast)

SURF is een coöperatieve vereniging van Nederlandse onderwijs- en onderzoeksinstellingen waarin de leden hun krachten bundelen. Binnen SURF werkt men  samen om de best mogelijke digitale diensten in te kopen of te ontwikkelen en om kennisdeling te stimuleren door steeds te blijven innoveren. 

Wat betekenen badges voor flexibel onderwijs?

Blanc: “Van oudsher geven hogeronderwijsinstellingen alleen bachelor- en masterdiploma’s uit. Er is echter steeds meer vraag naar microcredentialing, het opknippen van het onderwijs in kleinere eenheden die afzonderlijk worden gecertificeerd. Door badges te verstrekken aan iedereen die zo’n eenheid succesvol afrondt, krijgen deze onderwijseenheden een zelfstandige waarde. Dat betekent dat je geaccrediteerd onderwijs bij een andere instelling of online kunt volgen.”

Waarom organiseert SURF een proof of concept met open badges?

“Met de proof of concept doen instellingen ervaringen op met het verstrekken van badges,” zegt Blanc. “Mogelijk kan SURF in de toekomst dienstverlening rond deze techniek aanbieden. De deelnemers aan de proof-of-concept hebben hun wensen en eisen vastgelegd. SURF richt hiervoor een infrastructuur in die gebruikmaakt van de open badge-standaard. Omdat we deze open standaard gebruiken die publiek beschikbaar is en vrij van licenties, spreken we van open badges. SURF werkt samen met een opensource-softwareleverancier om de software Badgr door te ontwikkelen. Meer nog dan technisch, moet er juridisch veel worden uitgezocht en afgesproken.”

Waarom neemt Fontys deel aan deze proof of concept?

“Wij willen graag weten of badges kunnen helpen bij het plannen van een studiepad,” zegt De Graaf. “Badges zijn heel geschikt om in één oogopslag te zien hoe iemand zich heeft ontwikkeld. Wij hopen dat de collectie van badges van een eerdere student nieuwe studenten kan inspireren bij het plannen van de studie. We beginnen klein, met een pilot waarin we badges toekennen aan activiteiten die we normaal niet belonen, zoals deelname aan een hackaton.”

Welke uitdagingen zijn er om open badges breed toe te passen in het Nederlandse onderwijs?

De Graaf: “De mate van detail van badges ligt nog niet vast. Op een te laag niveau uitgedeelde badges zeggen de leek niets. Eigenlijk wil je meta–badges, zoals ‘ict- en securityspecialist’. De ultieme badge is een vervanger van het diploma. Een andere uitdaging is dat instellingen elkaars badges moeten gaan waarderen. Micro-credentialing is technisch al mogelijk, maar er zijn vooral veel afspraken voor nodig op politiek- en beleidsniveau.”


Lees de whitepaper:

Tags: , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen