Tags: , , ,

Ieder Talent Telt: een solide basis, of niet

Voor heel veel kinderen geldt dat die basis niet op orde is. Ze komen op school met honger, slapen niet goed, vinden thuis geen rustige of veilige plek, lijden onder de stress die hun ouders hebben. En kom dan maar eens aan leren toe.

De basis op orde

In de podcast ‘Ieder Talent Telt’ keert Allard Amelink het thema kansengelijkheid binnenstebuiten voor de Gelijke Kansen Alliantie. Kansenongelijkheid kent vele verschillende gedaantes. Waar, waarom en hoe ontstaat het? En nog belangrijker: wat kunnen we er aan doen?

De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) werkt samen met scholen, gemeenten en maatschappelijke partners aan het verbeteren van kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor thuis, school en de leefomgeving. Het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap is sinds oktober 2016 actief in heel Nederland met de Gelijke Kansen Alliantie (GKA), en vanaf 1 oktober 2018 als het Programma Gelijke Kansen. 

In deze tweede aflevering van Ieder Talent Telt verkent Allard hoe belangrijk een solide basis is en wat we kunnen doen als een kind die basis van huis uit niet meekrijgt.

Als leraar heb je namelijk te maken met bias; (onbewuste) vooroordelen over leerlingen met moeilijk gedrag. De GKA biedt ook training; waarin ze een spiegel voorhouden en deze bias doorbreken. Het helpt leraren met het vinden van welke dynamiek en interacties van invloed zijn in de klas, thuis en de leefomgeving van de leerling.

Podcast is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Beluister de Podcast van: Allard Amelink | Eddie Denessen | Jordy Clemens | Abdelhamid Idrissi | Inge de Wolf | Yvonne Stegen | Jelle Jolles | Ahmed Marcouch |

Financiële en culturele armoede

De piramide van Maslow zet de basale menselijke behoeften op een rijtje. Aan de basis staat eten, drinken, een dak boven je hoofd, veiligheid. En die basis is nodig om tot de hogere waarden in de piramide te komen, zoals zelfontplooiing. Voor heel veel kinderen geldt dat die basis niet op orde is. Ze komen op school met honger, slapen niet goed, vinden thuis geen rustige of veilige plek, lijden onder de stress die hun ouders hebben. En kom dan maar eens aan leren toe.

Je thuissituatie is enorm bepalend voor de kansen die je hebt in het leven en dan speelt dus met name de sociaaleconomische status van je gezin een rol

Allard Amelink: Als het gaat over hoe je thuis een andere taal te horen krijgt dan op school en dat dat voor achterstanden zorgt, dan lijkt het wel alsof het weer gaat over dat de culturele achtergrond van ouders heel bepalend is, maar vorige aflevering is al gebleken dat dat niet leidend is. Het is met name de sociaaleconomische status die een belangrijke rol speelt.

Eddie Denessen: En dus hoeveel geld en cultureel kapitaal in huis is, des te meer kansen heb je op onderwijs. En dat cultureel kapitaal is veel sterker toch verbonden met sociaaleconomische context waarin je opgroeit dan de cultureel-etnische achtergrond. Dus je hebt ook migranten met veel en weinig cultureel kapitaal, en dat hangt af van hoeveel opleiding hebben zij gehad? En wat voor werk ze doen. En je ziet in analyses ook dat als je die twee factoren meeneemt, sociaalculturele achtergrond en de economische positie, dat  de effecten van etniciteit vaak worden weg verklaard door de sociaaleconomische achtergrond factoren.

Adelhamid Idrissi: ik weet wat het betekent om arm te zijn. En dan heb ik niet alleen niet over financiën maar ook een gebrek aan vocabulaire, niet weten hoe je je navigeert, niet weten hoe je je emoties uit, om te gaan met pesten, continu ja knikken, terwijl je het antwoord niet snapt of niet kent.

Te gast zijn:

  • Ahmed Marcouch, burgemeester van Arnhem
  • Eddie Denessen, bijzonder hoogleraar sociaal culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs aan de Universiteit Leiden en universitair hoofddocent aan de Radboud Universiteit Nijmegen
  • Jordy Clemens, wethouder onderwijs, jeugd, cultuur, erfgoed en wonen in Heerlen
  • Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam en leidt het Centrum Brein & Leren
  • Yvonne Stegen, directrice Kindcentrum Manjefiek in Maastricht
  • Abdelhamid Idrissi, oprichter van stichting Studiezalen
  • Inge de Wolf, directeur van de Academische Werkplaats Onderwijskwaliteit, strategisch inspecteur bij de onderwijsinspectie en is zij hoogleraar aan de Universiteit Maastricht

 

Tags: , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen