Tags: brede brugklas, kansenongelijkheid, segregatie, talentontwikkeling

Onderwijs ambities en uitdagingen voor een stad als Amsterdam

Marjolein Moorman lanceerde onlangs het convenant Onderwijs Ambities Amsterdam, wat meteen aanleiding was voor een gesprek niet alleen over de uitdagingen van het onderwijs, maar juist ook over de kansen en ambities. Bij de Les is een productie van Annemarie Proost en Eduard van Dam van het Cartesius Lyceum in Amsterdam.

Bij de Les in gesprek met wethouder Moorman

  • Annemarie Proost en Eduard van Dam van het Cartesius Lyceum in Amsterdam.
  • In het derde seizoen van Bij de les gaan zij op onderzoek om de vraag te beantwoorden: wat is het beste onderwijs voor onze leerlingen? ‘We staan als school aan het begin van een intensief proces om ons onderwijs te vernieuwen.’
  • Voor deze aflevering zijn ze op bezoek op het stadhuis bij Marjolein Moorman, wethouder onderwijs, jeugdzorg en armoede van de gemeente Amsterdam.

Moreel leiderschap, kansen en ambities

Een gesprek voor de podcast met haar stond al vanaf dag één hoog op onze wishlist, dus we waren bijzonder blij toen we deze afspraak konden maken. Toevallig lanceerde zij ook nog deze week het convenant Onderwijs Ambities Amsterdam, wat meteen aanleiding was voor een gesprek niet alleen over de uitdagingen van het onderwijs, maar juist ook over de kansen en ambities. In de podcast spreken ze onder andere over de prestatiedruk die via de ouders en de maatschappij drukt op de kinderen, over segregatie en de kansenongelijkheid en het stapelen versus brede brugklas.

We mogen nooit opgeven om het beste onderwijs voor elk kind te willen.

Marjolein Moorman, wethouder onderwijs, jeugdzorg en armoede van de gemeente Amsterdam

Beluister de Podcast van: Annemarie Proost | Eduard van Dam | Marjolein Moorman
Beluister de Podcast van: Annemarie Proost | Eduard van Dam | Marjolein Moorman

“Kansenongelijkheid niet accepteren”

Interview met Marjolein Moorman in De Omwenteling 2022 over rechtvaardigheid, via Nederlands Centrum Jeugdgezondheid.  De redactie van Onderwijscommunity voegt graag een paar citaten toe aan de podcast opnamen. 

Ruimte voor ontplooiing

Hoe kunnen deze jongeren meer voor zichzelf opkomen en emanciperen?

Ik vind echt dat jongeren meer ruimte moeten krijgen om zich te ontplooien en te ontwikkelen. We vragen zoveel van onze kinderen. Heb vertrouwen in je
kind. Ouders zijn bang dat hun kinderen in brede brugklassen afzakken, maar intelligentie kan je niet verliezen.”

Volgens Moorman kan Nederland een voorbeeld nemen aan Denemarken. Ze prijst het Deense systeem van toegankelijke kinderopvang, brede talentontwikkeling en selectie op zestienjarige leeftijd. Met als gevolg minder ongelijkheid en met prestaties die even goed zijn. Moorman is een van de bekendste
pleitbezorgers van brede brugklassen. En van de basis op orde krijgen, wat niet makkelijk is met het lerarentekort. Want de kloof ontstaat al heel vroeg en vergroot zich binnen het onderwijs. Het onderwijs dat iets heeft van een sjoelbak, schrijft ze in haar boek. Daarin is ze ook eerlijk over haar eigen worsteling bij
het kiezen van een school voor haar dochters.

(In de podcast, van juni ’23 geeft Marjolein aan dat een van haar dochters met een categoraal vwo advies naar een school met een brede brugklas ging en vervolgens naar vwo 4 doorstroomde- red.)

Strijdbaar

Hoewel kansenongelijkheid in het onderwijs een hardnekkig probleem is, geeft Moorman niet snel op. Dat zit hem misschien ook in de woorden die ze gebruikt. Gisteren sprak ze nog met het netwerk van ‘kan wel’-scholen. “In het Onderwijs Netwerk Amsterdam delen we wat wel werkt. Het is fantastisch om te zien dat als je als wethouder ruimte kunt geven, dat het scholen lukt met die brede brugklassen of met het verbeteren van het leesonderwijs. Die scholen kunnen weer andere scholen inspireren. Het gaat niet om elk kind op de havo of het vwo te krijgen. Dat is geen gelijkheid. Het gaat om je talenten ontwikkelen en ontplooien.”

Het buiten de gebaande paden bewegen is belangrijk voor Moorman. Over veel oplossingen gaat ze als lokale wethouder niet. De macht voor de aanpak van armoede en schulden ligt bij de ministeries. De aanpak van ongelijkheid in het onderwijs ligt grotendeels bij de verantwoordelijke minister en schoolbesturen. Teleurgesteld is ze over het kabinetsbesluit om de voorschool niet voor alle jonge kinderen kosteloos beschikbaar te maken.

Toch haalt Moorman uit de kast wat kan. In haar boek komt een reeks voorbeelden voorbij, zoals:

  • de Jongeren Schuldenvrije Start,
  • meer geld voor scholen in achterstandswijken,
  • bonussen en parkeervergunningen voor leraren,
  • begrenzen van de schoolouderbijdrage
  • en high dosage tutoring. (Een intensieve onderwijsinterventie om het sociaal-emotioneel welbevinden en het rekenniveau van kinderen met een grote leerachterstand te verhogen.)

Ongelijk investeren

Haar credo is niet voor niets: ongelijk investeren voor gelijke kansen. Want waarom zou je zorgen voor het mattheuseffect? Als je iedereen gelijk behandelt, krijgen degenen die al meer hebben, nog meer. Ook de bijlesindustrie, waarbij een kwart van de groep 8-kinderen in Amsterdam bijles volgt, baart haar
zorgen. Net als het lagere schooladvies dat twee op de tien leerlingen (van laagopgeleide ouders) in haar stad krijgen. Doorstromen naar een hoger schoolniveau, het zogenoemde stapelen, gebeurt vaak niet. Daarmee wordt het schooladvies een selffulfilling prophecy.


Meer weten:

 

Tags: brede brugklas, kansenongelijkheid, segregatie, talentontwikkeling

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.