Tags: , , ,

Ieder Talent Telt: Tweedeling en de kansengelijkheid

In de vijfde en laatste aflevering van ‘Ieder Talent Telt’ kijkt Allard Amelink kritisch naar onze samenleving. In welke context vindt de vraag van kansengelijkheid in het onderwijs plaats? Welke krachten werken er in op het thema? En wat heeft geografie, mobiliteit van leraren, vroege selectie en ouderbetrokkenheid ermee te maken? Natuurlijk komt de allesbepalende knip tussen basisonderwijs en voortgezet onderwijs ook aan bod.

Segregratie in het onderwijs

De toenemende tweedeling in de samenleving loopt langs de lijnen van opleidingsniveau en inkomen. Hoe verhoudt zich dit tot de kansengelijkheid in het onderwijs. Wordt deze kloof minder groot of juist versterkt door ons huidige onderwijsstelsel?

In deze aflevering gaat Allard in gesprek met Ahmed Marcouch, Carine Bloemhoff, Inge de Wolf, Eddie Denessen en Ufuk Kayha over segregatie in de samenleving en de invloed daarvan op kansengelijkheid in het onderwijs.

Ieder Talent Telt is een productie van de Gelijke Kansen Alliantie. De Gelijke Kansen Alliantie (GKA) werkt samen met scholen, gemeenten en maatschappelijke partners aan het verbeteren van kansengelijkheid in het onderwijs met aandacht voor thuis, school en de leefomgeving.

Link naar Apple Podcast

Podcast is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Beluister de Podcast van: Allard Amelink | Ahmed Marcouch | Carine Bloemhoff | Inge de Wolf | Eddie Denessen | Ufuk Kayha

Tijd voor maatschappelijke discussie

Met een hoger diploma heb je meer baanzekerheid, een hoger inkomen en oneindige mogelijkheden. Mensen met een lager diploma hebben hele andere vooruitzichten.

Inge de Wolf: Bij segregatie in het onderwijs dacht ik zelf altijd aan de Verenigde Staten, waar heel gesegregeerde scholen zijn. Maar als je kijkt naar de cijfers: We hebben met de Inspectie van het Onderwijs dat drie jaar geleden voor het eerst uitgezocht, dan blijkt Nederlands onderwijs net zo gesegregeerd als het Amerikaanse onderwijs.

Mobiliteit leraren

Dat zei Inge de Wolf en ook Ahmed Marcouch noemde het eigenlijk toen hij zei dat dat in de meest kwetsbare wijken niet altijd de beste voorzieningen of de beste professionals voor handen zijn. Terwijl ze daar het hardst nodig zijn. Wat je ziet in andere landen is dat zij eigenlijk prikkels organiseren en die blijken ook uit wetenschappelijk onderzoek heel effectief te zijn, om het werken op die scholen veel aantrekkelijker te maken. Dus je ziet een paar effectieve programma’s en wetenschappelijk onderzoek. Eén is leraren daar beter belonen, dus hogere salarissen of in hogere salarisschalen zetten. Een tweede interventie wat ze in heel veel landen doen is de topleraren opleiden voor achterstandsscholen, dus er zijn in veel landen programma’s specifiek voor werken op scholen met uitdagende leerlingpopulatie.

De invloed van die knip tussen het basisonderwijs en voortgezet onderwijs kun je eigenlijk niet goed onderschatten

Vroegselectie en hokjesdenken

Inge de Wolf: Kansenongelijkheid wordt ook mede veroorzaakt doordat, bijna, hokjesdenken in het Nederlands onderwijsstelsel. Dus wat we in Nederland hebben en ik krijg dat buitenlandse collegas nooit uitgelegd. In Nederland, op twaalfjarige leeftijd, selecteren we kinderen in eigenlijk zeven groepen. Dus je kan naar praktijkonderwijs, vmbo basis, vmbo kader, vmbo gt, havo en dan heb je nog atheneum, heb je ook nog gymnasium. En als je kijkt dan naar de leerprestaties bijvoorbeeld van leerlingen, zit er helemaal niet zoveel verschil tussen al die groepen. Dus wij denken dat we ze in zeven groepen kunnen indelen maar er
zit een enorme overlap, zeg maar, in wat wij dan denken dat is de typische havo leerling of de typische mavo leerling. Die verschillen cognitief helemaal niet zo veel van elkaar.

Grootste verschillen

Eddie Denessen: Nederland staat op nummer 1 als het gaat over de kleinste verschillen tussen de leerlingen in het basisonderwijs. Maar in het voortgezet onderwijs laten we dat los, want we hebben vmbo, havo, vwo met andere doelen, dus dan hebben we in één keer niet meer dat ideaal, dat het rechtvaardig is dat alle leerlingen hetzelfde leren, maar dan moet de leerlingen allemaal verschillende dingen leren. En dat zie je dan ook weer op diezelfde ranglijst van de Unesco dan daalt Nederland in het voortgezet onderwijs van plek 1 naar plek 26. Dan zitten we aan de kant van de grootste verschillen tussen leerlingen.

Maatschappelijke vraag

Allard Amelink: Zijn we tevreden met hoe de samenleving nu is ingedeeld en moet het onderwijs er enkel voor zorgen dat iedereen gelijke mogelijkheden heeft om op verschillende plekken in die samenleving te komen? Of zeggen we dat eigenlijk iedereen hetzelfde moet kunnen leren? En moeten we dus het hele onderwijs lang gelijke leerdoelen hebben, zoals nu het geval is op de basisschool? Of moeten we af van de hele diplomastructuur die we nu hebben? Omdat we het onderwijs veel meer moeten inrichten langs de lijnen van talenten en interesses, omdat we geloven dat ieder talent telt. Uiteindelijk zit daar dus een hele grote vraag achter: ‘Wat vind je belangrijk in de samenleving? Wat vind je belangrijk in het leven?’ En uiteindelijk is daar dan het onderwijs een instrument in. Wat vind jij? Wat is uiteindelijk het doel van alle acties op kansengelijkheid?

Reageer direct bij de podcast maker; Allard vraagt input voor een zesde, extra aflevering over gelijke kansen. Denk mee.

Overzicht alle 5 afleveringen: Ieder Talent Telt

Lees ook:

Verwey-Jonker Instituut: 30 factoren die samenhangen met kansenongelijkheid in het onderwijs

Tags: , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen