Kijk op Onderwijs: zelfsturende teams
Zelfsturende teams en de onderwijskwaliteit
In de vierdelige podcastserie ‘Kijk op Onderwijs’ voor de VO-Raad gaat leraar en lerarenopleider Erik Ex één op één in gesprek met schoolleiders die hun eigen pad bewandelen. Over hun kijk op onderwijskwaliteit en de keuzes die zij maken. Welke lessen hebben zij te delen met collega’s?
De VO-raad is een vereniging van scholen in het voortgezet onderwijs. De raad behartigt de belangen van het voortgezet onderwijs bij overheid, politiek, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties.
Peter de Visser is directeur-bestuurder van Stad & Esch in Meppel. Overtuigd van de kracht van autonomie stapte de school bijna zeven jaar geleden over van een model gestoeld op hiërarchisch leiderschap op zelfsturende teams.
In het gesprek met Erik vertelt Peter over
- de organisatiestructuur en werkwijze op Stad & Esch,
- de effecten van de zelfsturende teams op werkplezier van docenten en onderwijskwaliteit,
- over de aanpassingen die de school maakte op basis van evaluaties,
- het professionele nut van zelfinzicht,
- het cultiveren van fouten maken.
Beluister de Podcast van: Erik Ex | Peter de Visser
Persoonlijke groei, evaluatie en het nut van fouten
Persoonlijke groei en ontwikkeling is een belangrijke pijler op Stad en Esch, zowel voor leerlingen als voor docenten. De school stapte zeven jaar geleden over van een model gestoeld op hiërarchisch leiderschap, naar een gestoeld op persoonlijk leiderschap, in lijn met het gedachtengoed van Frederic Laloux. De management- en organisatie expert deed jaren onderzoek naar vooruitstrevende en succesvolle organisaties en ontdekte dat die duidelijke onderlinge overeenkomsten vertonen, zoals de wijze waarop ze gestructureerd zijn en omgaan met besluitvorming. In zijn dagelijkse praktijk ervaart Peter wat Laloux omschrijft op basis van zijn onderzoek: dat zelfsturende teams de kwaliteit van werk ten goede komen.
We weten al zolang dat autonomie het lerarenberoep aantrekkelijker maakt. Wij zijn het gewoon gaan doen en daar ben ik heel blij mee.
Peter de Visser, bestuurder van Stad en Esch
In het gesprek met Erik vertelt Peter over de organisatiestructuur en werkwijze op Stad en Esch, de effecten van de zelfsturende teams op werkplezier en onderwijskwaliteit van docenten, en over de aanpassingen die de school maakte op basis van evaluaties.
Zie ook:
“Reinventing Organizations” is written for people (founders of organizations, leaders, coaches, and advisors) who sense that something is broken in the way we run organizations today and who feel that something entirely different is called for… but wonder what that might be.
Ook Interessante Podcasts
Verhalen Uit Het Onderwijs: Jasper Rijpma – deel 1
Post-mbo broedplaats als springplank voor jong talent
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE