Podcast over technologie en publieke waarden in het onderwijs
Kennisnet ondersteunt po, vo en mbo scholen bij een professionele inzet van ict. Het fungeert als gids en bouwer van het ict-fundament. Vanuit hun gidsfunctie helpen ze besturen en scholen verder met kennis over wat werkt met ict in het onderwijs. Ze maken de geboden kennis praktisch toepasbaar.
Waag opereert als onderzoeksinstelling al 25 jaar op het kruispunt van kunst, wetenschap en technologie. Het verkent de sociale en culturele impact van nieuwe technologieën vanuit de waarden open, fair & inclusive.
Remco Pijpers is strategisch adviseur digitale geletterdheid bij Kennisnet en expert op het gebied van jeugd en digitale media.
Het internet is stuk
Aldus de titel van het boek dat Marleen Stikker publiceerde in 2019. De ondertitel van het boek is hoopgevender: ‘Maar we kunnen het repareren’. In deze aflevering gaat Remco Pijpers met Stikker in gesprek over de trend van technologie en publieke waarden in het onderwijs.
Is het onderwijs erop vooruitgegaan wat betreft technologie en publieke waarden? Hoe ziet Stikker het burgerschap in een digitale context? En hoe stellen we leerlingen en studenten in staat het internet eerlijk en inclusief te maken?
Over Marleen Stikker
Marleen Stikker is oprichter, directeur en bestuurder van Waag, een onderzoeksinstelling actief op het kruispunt van kunst, wetenschap en technologie. Vanuit de waarden open, eerlijk en inclusief, onderzoeken Stikker en haar collega’s de sociale en culturele impact van technologie. Haar boek ‘Het internet is stuk’ deed veel stof opwaaien over de erosie van publieke waarden onder de invloed van machtige techreuzen.
De digitale toekomst
Zo vindt Stikker dat ook jongeren een stem verdienen in het gesprek over alternatieve oplossingen. ‘Wij vormen hun digitale wereld,’ zegt Stikker. ‘Hoe eerder ze daaraan mee kunnen bouwen, hoe beter. Ze moeten nu al relevant kunnen zijn, niet morgen pas.’
Iemand als Elon Musk vindt ze een verkeerd voorbeeld voor jonge mensen om zich aan te spiegelen. ‘Ik heb heel veel moeite met die man. Een beetje clownesk. Een groot deel van zijn verhaal vind ik nonsens, soms zelfs gevaarlijk. Dat we een kabel in onze nekwervels zouden krijgen en dat we dan nog intelligenter zouden worden. Hij vertelt een verkeerd verhaal over wie wij mensen zijn en wat onze toekomst is.’
Marleen Stikker noemt enkele initiatieven met een kritische houding:
Set up: al 10 jaar het platform voor een technologie-kritische samenleving.
V2: Lab for the Unstable Media presents, produces, archives and publishes research at the interface of art, technology and society.
Roos Groothuizen: Roos Groothuizen is an artist and designer who cares about digital rights.
Waag: verkent de sociale en culturele impact van nieuwe technologieën vanuit de waarden open, fair & inclusive.
Meer weten:
Kennisnet: over digitale geletterdheid
MBO mediawijs heeft ook veel praktische modules rondom digitale geletterdheid
Ook Interessante Podcasts
Meesterwerk podcast: WALHALLAb met Marco Mout
Meesterwerk: Diversiteit in het onderwijs
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE