HvA podcast ‘Minder uren, betere lessen’ #3 Wat is er nodig?
Betere lessen: randvoorwaarden en ondersteuning
Vanuit het Centre of Expertise Urban Education gaan host Erik Ex en vaste gast HvA lector Marco Snoek in de podcastserie ‘Minder uren, betere lessen?’ in gesprek met experts en betrokkenen. Kernvraag van de podcastreeks is of het verlagen van het aantal lesuren van leraren ten gunste van (gezamenlijke) ontwikkeltijd kan bijdrage aan betere lessen.
Een belangrijk voordeel van het samen onderzoeken van hun eigen lespraktijk en ontwikkelen van betere lessen is dat dit de mogelijkheid biedt voor leraren om zich samen te professionaliseren.
Tegelijk betekent minder lestijd van leraren ook minder contacttijd met leerlingen. Dat roept belangrijke vragen op bijvoorbeeld ten aanzien van kansengelijkheid en curriculumdruk.
Gasten in deze aflevering:
Ida Oosterheert, universitair hoofddocent aan de Docenten Academie van de Radboud Universiteit
Richard van den Berg, lid van de schoolleiding en opleider bij Academie Tien
Beluister de Podcast van: Erik Ex | Marco Snoek | Ida Oosterheert | Richard van den Berg,
Professionalisering en ontwikkelen
Centrale vragen met de gesprekspartners zijn:
- Hoe kan het creëren van ontwikkeltijd bijdragen aan het ontwikkelen van betere lessen?
- Wat hebben leraren(teams) daar voor nodig?
- Hoe zorg je dat leraren de vrijgekomen tijd gebruiken om gezamenlijk te werken aan kwaliteit van lessen (structuur, cultuur, gedrag)?
- Was is daarvoor nodig aan ondersteuning (competentie)
- Wat betekent dat voor beleid op landelijk en schoolniveau?
In een rondvraag via Teacher Tapp over dit onderwerp antwoorden een krappe duizend docenten. Zie TT 10 november
Wat heb jij nodig om de kwaliteit van je lessen te verbeteren?
- tijd voor mezelf: +/- 60% (verschillend per sector)
- tijd met collega’s: +/- 42%
- de mogelijkheid om bij anderen in de les te kijken: +/- 40%
Over welk van deze kun jij over het algemeen beschikken ter professionalisering?
- tijd voor mezelf: +/- 19% (verschillend per sector)
- tijd met collega’s: +/- 27%
- de mogelijkheid om bij anderen in de les te kijken: +/- 26%
voor de rest van de vragen (toegankelijke literatuur, video opname, expert-coaching) zie Teacher Tapp van 10 november.
Wil je reageren op deze productie van het CENTRE OF EXPERTISE URBAN EDUCATION van de HvA? Ga naar de LinkedIn locatie van de podcast.
De hele pagina van de podcastserie MINDER UREN, BETERE LESSEN? bekijk je hier
Ook Interessante Podcasts
Kun je burgerschap aanleren via het onderwijs?
Inclusieve mensontwikkeling in zorg, school en samenleving
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE