Tags: , , ,

De start van het schooljaar met Gert Verbrugghen

Rene Kneyber (Toetsrevolutie) in gesprek met Gert Verbrugghen (docent Engels en vertaler 'Regie in de klas');o.a. over het belang van een goede start, over de kracht van één beleid voor het hele team, hoge verwachtingen en een veilig leerklimaat waar elke leerling wordt aangezet het beste uit zichzelf te halen.

Hoe start je het schooljaar zo dat leerlingen zich de rest van het jaar goed gedragen?

In de LLEARN podcast bieden René Kneyber, Valentina Devid en Flemming van de Graaf praktische tips en ideeën voor leraren, en bespreken ze interessante nieuwe onderwijsboeken die verschenen zijn. LLEARN is onderdeel van het Toetsrevolutie-platform.

In deze aflevering gaat René Kneyber in gesprek met Gert Verbrugghen, vertaler van het boek Regie in de klas, docent Engels en leerlingbegeleider.

Hoe kun je het schooljaar zo starten dat leerlingen zich de rest van het jaar goed gedragen?

Hij geeft praktische adviezen zoals over het belang van routines, wat je eerste speerpunt zou moeten zijn, en waarom je je beter kunt richten op succeservaringen dan op ‘een band’ aan de start van het schooljaar.

Podcast is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Beluister de Podcast van: Rene Kneyber | Gert Verbrugghen

Regie in de klas

Goed gedrag is het begin van goed leren. Het is niet voldoende om te zeggen dat leerlingen zich moeten gedragen, goed gedrag zal weloverwogen en met veel inspanning moeten worden aangeleerd. Het boek ‘Regie in de klas’ van Tom Bennett is een praktische gids die leraren hierbij helpt.

Gespreksstof

In het gesprek komen de volgende onderwerpen voorbij:

  • welke onderwijsvorm ook de voorkeur zal krijgen, goed onderwijs begint bij het gedrag.
  • het is belangrijk om duidelijk te zijn over de afspraken vanaf het begin.
  • een valse start of een misstap kan door een docent prima herroepen worden. “Dit of dat was niet handig van mij vorige week, laten we voortaan zus of zo…” Die kwetsbaarheid voor de groep kan juist de band met de roep versterken. Houd het dan vooral wel bij jezelf.
  • Stel jezelf in het begin niet te veel doelen. Twee speerpunten houdt het overzichtelijk. Oefen bijvoorbeeld op het begin en op de afsluiting van een les.
  • Een gemeenschappelijk beleid in het hele team is hierbij van belang. Dit komt de duidelijkheid voor de leerling ten goede en daarmee dus een veilig leerklimaat. Ook maakt dit het functioneren van individuele docenten makkelijker. De autonomie van de individuele docent gaat ten koste van de docenten die nog wel moeite hebben met klassenmanagement. Zij-instromers, invallers en startende docenten zullen minder snel overbelast worden door een moeilijke groep. Ze zullen zich in elk geval meer gesteund weten door eenduidig beleid. Gert geeft ook het belang van een goede schoolleider aan die aanwezig is in de gangen en waar nodig met zijn aanwezigheid een docent kan steunen.
  • Door standaard overgangen in een les bewust in te oefenen spaar je erg veel tijd uit voor eigenlijke lestijd. En ben consequent in je doen en laten.
  • Door de lat hoog te leggen haal je meer uit de les en zullen de leerlingen ook gemotiveerder zijn. Het is een denkfout dat je door aardig gevonden te worden beter les zal geven. Hoge verwachtingen stimuleren goed gedrag en de leeropbrengst. Gaandeweg en in de pauzes kun je ook een goede band opbouwen. Een goede band is wel heel belangrijk, maar zal groeien door ze serieus te nemen als leerling.

Gert haalt een citaat van de onderwijskundige David Didau aan (uit het boek “What if everything you knew about education was wrong”):

Leerling denkt bij het zien van een docent aan drie dingen:

  1. hoe geloofwaardig is deze docent (doe je wat je zegt dat je gaat doen?)
  2. In hoeverre kan deze docent mij helpen succesvol te zijn (leren en beter worden)
  3. Hoeveel geeft deze docent om me (hoge verwachtingen hebben, dat je zorgt dat hij succesvol is en dat je veiligheid biedt)

Bekijk het hele LLEAR archief:

LLEARN Podcast door René Kneyber, Valentina Devid en Flemming van de Graaf

LLEARN is onderdeel van Toetsrevolutie: Toetsrevolutie hoopt een bijdrage te leveren aan het gebruik van formatief handelen in scholen. Zij willen de kwaliteit van toetsing in Nederland verbeteren. Dit doen ze door hoogwaardig nascholingsaanbod te ontwikkelen en uit te voeren. Daarnaast bieden ze gratis materialen zoals boeken, blogs en podcasts om leraren en schoolleiders verder te helpen. 

 

Tags: , , ,

Ook Interessante Podcasts

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Niets gevonden.

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen