Tjipcast: Expliciete instructie in het klaslokaal
De kracht van expliciete instructie
Tjpcast is een podcast platform over onderwijs, leiderschap, samenwerken, innovatie en leren.
Tjip de Jong gaat elke week in gesprek met interessante gasten om een specifieke vraag te verkennen. Deze vraag is afkomstig uit onze leef- en werkpraktijk. Voor de link naar het hele archief, verdeeld over de verschillende thema’s Onderwijs, Leven Lang Leren, Filosofie, Samenwerken en Leiderschap
Marcel Schmeier is onderwijsadviseur taal en rekenen en heeft ruime ervaring als leraar en intern begeleider in het speciaal en regulier basisonderwijs.
Hij is bekend van onder andere de zeer succesvolle boeken Expliciete Directe Instructie 2.0, Effectief rekenonderwijs op de basisschool en Bordwerk en aantekeningen, slow teaching in de 21ste eeuw. Momenteel werkt hij aan een nieuw boek, Expliciete Directe Instructie in het voortgezet onderwijs.
Beluister de Podcast van: Tjip de Jong | Marcel Schmeier
Expliciet directe instructie
In deze podcast gaan Tjip en Marcel dieper in op de kenmerken en bouwstenen van expliciete directe instructie (EDI). Het is opvallend dat wanneer we spreken over expliciete directe instructie het niet lang duurt voordat het als ouderwets of klassiek wordt bestempeld. Zonde! Want instructie is bij uitstek een kernelement in het onderwijs en werkt buitengewoon krachtig! Ongeacht je onderwijsconcept.
Deze podcast gaat in op de kracht en bouwstenen van het expliciete instructie model, aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Ook staan de verschillende lesfasen en technieken centraal en worden enkele vragen van luisteraars besproken.
Luisteraars en kijkers die zich abonneren op Tjipcast stellen hierover vervolgvragen aan de gast in kwestie. Op deze manier ontstaat er een unieke discussie.
De volgende thema’s passeren de revue:
- gedragsbepaling van de mores die geldt op school als team,
- duidelijke instructie als responsief proces; terugkoppeling ophalen en monitoren of het de instructie te volgen is,
- instructie van de vaardigheid: naast de vaardigheid ook het concept van de vaardigheid uitleggen; niet alleen de hoe maar ook het wat is het eigenlijk?
- Ophalen van voorkennis,
- betrekken en activeren; verschillende vormen kunnen de leerlingen betrekken bij de leerstof,
- zelfstandige verwerking, zet aan tot actieve verwerking van het geleerde,
- lesdoel; expliciete en impliciete, indirecte doelen. Werken vanuit de doelen; ook om de leerlingen mee te nemen in het grotere plaatje.
- Verlengde instructie; kortdurend flexible, gericht op het lesdoel en heterogeen (sterk en zwak door elkaar en dit fluctueert),
- EDI in een online omgeving,
- feedback geven: belangrijk dat de leerling meer werk heeft dan de leraar. Waak voor de val van lage verwachtingen in het feedback proces; evt met scaffolding de zwakkere leerling naar een goed antwoord. En niet voor niks complimenteren. Zet de leerling aan het werk.
Meer weten:
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE