Tags: , , , ,

Hoge verwachtingen versus patroon van vooroordelen

Verwachtingen spelen een belangrijke rol in het onderwijs. Het bepaalt de manier waarop er wordt lesgegeven, hoe leerlingen benaderd worden en het uiteindelijke schooladvies in groep 8. Wat gebeurt er als deze verwachtingen te laag zijn? Krijgen leerlingen dan structureel een onderadvies? En hoe bepalend is dit dan voor de verdere loopbaan van leerlingen? GKA podcast 'Ieder Talent telt' over Hoge Verwachtingen.

Ieder talent telt – afl.4: Hoge verwachtingen

Kansenongelijkheid kent vele verschillende gedaantes. Daarom keert Allard Amelink voor de Gelijke Kansen Alliantie kansengelijkheid binnenstebuiten in de podcast ‘Ieder Talent Telt’.

In de vierde aflevering van ‘Ieder Talent Telt’ kijkt Allard Amelink naar het niveau van het onderwijs. Op welke manier draagt het onderwijs bij aan gelijke kansen? Of zorgt het juist voor meer ongelijkheid? En zit het hem dan in lesmethodes, de inrichting van ons onderwijsstelsel of spelen de verwachtingen die leraren hebben een belangrijke rol in kansen(on)gelijkheid? En hoe bepalend is dit dan voor de verdere loopbaan van leerlingen?

  • Wat is het belang van zelfvertrouwen van leerlingen?
  • Wat heeft een zogenaamde ‘prison of expectations’ hiermee te maken?
  • Hoe kan een hoge verwachting vanuit leraren bij dragen aan kansengelijkheid?

Luister Ieder Talent telt op Apple podcast || Transcript

Beluister de Podcast van: Inge de Wolf | Eddie Denessen | Cagri Ekmen | Ufuk Kahya | Carine Bloemhoff | Yolande de Beer | Cees Kom
Beluister de Podcast van: Inge de Wolf | Eddie Denessen | Cagri Ekmen | Ufuk Kahya | Carine Bloemhoff | Yolande de Beer | Cees Kom

Effectieve scholen hebben het geloof dat ze alle leerlingen kunnen laten klimmen mits ze daar de cognitieve capaciteiten voor hebben.

Illias el Hadioui in Science Guide

‘Gevangenis van Verwachtingen’

In achterstandswijken worden structureel lagere adviezen gegeven dan de resultaten van de eindtoets ingeven. Dit fenomeen speelt al zeker 20 twintig jaar. Zo doen we veel kinderen tekort. Het mechanisme van verwachtingen dat is deze podcast besproken wordt, legt prof. dr Eddie Denessen als volgt uit: “Groepsbeelden en ervaringen uit het verleden bepalen hoe de leerkracht een lid van de groep gaat benaderen.” Van kwade opzet is dus in het geheel geen sprake. Het lijkt vooral op onwetendheid en vooroordelen. Verwachtingen bepalen welke instructies je geeft, welke feedback en mogelijkheden je biedt. “Het kind heeft thuis geen voor het leerproces bevorderende omgeving, dus schalen we hem niet te hoog in”, lijken docenten te redeneren.

Het onderwijs houdt zo een status quo in stand die vooral de hoog opgeleide klasse bedient met relatief goed onderwijs, aldus Iliass El Hadioui in een interview met Science Guide. Voor de minder bedeelde klasse werkt het juist nivellerend. Daarbij raken de leerlingen die ondergewaardeerd worden in de brugklas steeds verder vervreemdt van het schoolsysteem. Onderpresteren is eigenlijk onvermijdelijk, hetgeen weer gedragsproblemen en uitval in de hand werkt. Zo bijt de slang in zijn eigen staart. De werkdruk loopt op omdat het klassenmanagement steeds meer vraagt van de docent. Met het nodige verzuim en uitval tot gevolg.

Groepsbeelden

“Zo is bekend dat docenten met hoge positieve verwachtingen van leerlingen, en geloof in eigen kunnen om hen op te stuwen, een bijzonder grote en positieve impact hebben op het leergedrag. Leraren en scholen die niet onderschatten wat hun waarde is bereiken dus het meest. “Die sociaal psychologische aspecten zijn veel te groot om op het niveau van individuele docenten te worden aangevlogen. Effectief slim gedrag ontstaat juist in hoge effectieve scholen die zich niet kenmerken door veel goede individuen voor de klas, maar vooral door een hoge mate van een gezamenlijk geloof in elkaars kunnen. Dat werkt door in de leerlingen en wekt een hoge mate van ‘self-efficacy’ op.” aldus Iliass El Hadioui van de Transformatieve School in het interview met Science Guide.

Tags: , , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen