Tags: , ,

ChatGPT & AI in het onderwijs

Tal van toepassingen van AI en ChatGTP kunnen het onderwijs verder helpen. De gevaren zijn ook evident. Een groep vooraanstaande wetenschappers en persoonlijkheden heeft inmiddels gewaarschuwd voor de mogelijk fundamenteel ontwrichtende werking van AI systemen als ChatGTP. Wat kun jij ermee in je lesontwerp?

AI een veelbelovende technologie?

“De nieuwste AI-systemen, zoals ChatGPT, Bard en Bing Chat, komen nu qua vaardigheden in de buurt bij wat mensen kunnen en dat is reden om stevig op de rem te trappen,” waarschuwde een groep wetenschappers en ondernemers van naam in een open brief getiteld  Pause giant AI experiments. Onder hen bekende mensen als hoogleraar Stuart Russell, multi-ondernemer Elon Musk, Apple-medeoprichter Steve Wozniak en auteur Yuval Noah Harari. De Nederlandse hoogleraar ethiek & technologie Jeroen van den Hoven van de TU Delft verwoord het als volgt: ‘Een nieuwe technologie breed beschikbaar maken voor het publiek, dat doen we toch ook niet met kernenergie en genetische manipulatie? Ja, ik schaal AI – artificial intelligence – op hetzelfde risiconiveau in, van dingen die onze hele samenleving kunnen verstoren, kunnen disrupten.’ De opstellers van de open brief waarschuwen ervoor dat de nieuwste AI-hulpmiddelen ‘grote risico’s vormen voor de samenleving en de mensheid. […] Die ontwikkelaars van AI-systemen zitten vast in een race die uit de hand aan het lopen is. Zij ontwikkelen steeds krachtigere “digital minds” die niemand — zelfs hun scheppers niet — kan begrijpen, voorspellen of beheersen.’

ChatGPT in de wetenschap: 5 aandachtspunten

Dit stuk is zonder hulp van ChatGPT geschreven’

Dit type AI heeft grote gevolgen voor de wetenschap, stellen onderzoekers van de UvA en Amsterdam UMC in het tijdschrift Nature. Ze presenteren vijf aandachtspunten bij het gebruik van van ChatGPT in wetenschappelijk onderzoek. ‘Met elkaar kwamen we al snel tot de conclusie dat het geen optie is om de technologie proberen te verbieden. Op korte termijn zal GPT overal gebruikt worden en mogelijk zelfs geïntegreerd zijn in tekstverwerkingsprogramma’s’, aldus Bockting, hoogleraar Klinische psychologie in de Psychiatrie en co-directeur van het Centre for Urban Mental Health van de UvA, die met een interdisciplinair onderzoeksteam een antwoord probeer te vinden op de vraag hoe wetenschappers moeten omgaan met deze, mogelijk ontwrichtende, nieuwe technologie.

Vijf aandachtspunten:

In hun Nature-artikel formuleren de onderzoekers vijf aandachtspunten voor de wetenschap bij het gebruik van ChatGTP en andere LLM’s:

  • Houd vast aan menselijke checks op de output van LLM’s (Large Language Models).
  • Stel binnen de wetenschappelijke gemeenschap met elkaar accountability-regels op, gericht op transparantie, integriteit en eerlijkheid;
  • Investeer in betrouwbare en transparante Large Language Models, in handen van onafhankelijke non-profitorganisaties;
  • Omarm de voordelen van AI. Als LLM’s betrouwbaarder en transparanter worden, kunnen ze ook vele mogelijkheden bieden voor de wetenschap – bijvoorbeeld om de almaar toenemende werkdruk te verminderen. Daarbij moet echter wel een afweging worden gemaakt tussen de voordelen van AI en het verlies van autonomie;
  • Trek het debat breder. De auteurs raden onderzoeksgroepen aan om ChatGPT intern te bespreken. Daarnaast moet de wetenschappelijke gemeenschap ChatGPT bespreken met relevante partijen, van uitgevers tot ethici, het liefst in de vorm van een internationale top. De auteurs benoemen in hun Nature-artikel tien vragen die daarbij als leidraad kunnen dienen.

Kan ChatGTP het onderwijs helpen?

Artificial Intelligence (AI) spreekt tot de verbeelding vanwege de enorme potentie die het biedt om het onderwijs te transformeren. ChatGPT is een hit sinds de lancering in november 2021. AI-systemen zoals Chatbots, automatische vertalingen en gepersonaliseerde leerplatformen kunnen het leerproces sterk verbeteren. AI kan leerlingen helpen hun leerdoelen te bereiken door middel van adaptieve leerpaden en gepersonaliseerde aanbevelingen. Het biedt docenten en leerlingen meer flexibiliteit en efficiëntie bij het uitvoeren van taken. AI-systemen kunnen ook inzichten en analyses bieden die leraren en leerlingen kunnen helpen bij het begrijpen en verbeteren van hun prestaties. Bovendien kan het gebruik van AI in het onderwijs bijdragen aan een meer inclusief en toegankelijk leerproces voor studenten met verschillende behoeften. Al deze mogelijkheden maken AI tot een spannende en veelbelovende technologie voor de toekomst van het onderwijs.

De kansen en mogelijkheden van ChatGPT voor het onderwijs

ChatGPT biedt verschillende kansen en mogelijkheden voor het onderwijs. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Personalisatie: ChatGPT kan worden gebruikt om gepersonaliseerde leerervaringen te bieden aan studenten. Door middel van chatbots kunnen studenten individuele vragen stellen en onmiddellijk antwoord krijgen.
  • Toegankelijkheid: ChatGPT kan helpen om het onderwijs toegankelijker te maken voor studenten met beperkingen, bijvoorbeeld door een chatbot te gebruiken die vragen kan beantwoorden in plaats van dat studenten moeten lezen of typen.
  • Automatisering: ChatGPT kan worden gebruikt om taken te automatiseren, zoals het beantwoorden van veelgestelde vragen of het controleren van papers op plagiaat.
  • Taalonderwijs: ChatGPT kan worden gebruikt om taalonderwijs te bieden aan studenten. Bijvoorbeeld door het ondersteunen van een chatbot die vragen beantwoordt en correcties biedt in een vreemde taal.
  • Onderzoek: ChatGPT kan worden gebruikt om onderzoek te ondersteunen. Bijvoorbeeld door het ondersteunen van een chatbot die vragen van onderzoekers kan beantwoorden en die kunnen worden gebruikt om onderzoeksmethoden te verbeteren.
  • Over het algemeen kan ChatGPT helpen om het onderwijs toegankelijker, gepersonaliseerder en efficiënter te maken. Het kan worden ingezet in verschillende onderwijscontexten, zoals het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs, het hoger onderwijs en het beroepsonderwijs.

Nadelen en bedreigingen van ChatGPT voor het onderwijs

Er zijn ook enkele nadelen en bedreigingen verbonden aan het gebruik van ChatGPT in het onderwijs. Hier zijn enkele voorbeelden:

  • Beperkte menselijke interactie: Chatbots kunnen nuttig zijn voor het beantwoorden van veelgestelde vragen of voor het bieden van snelle feedback, maar ze kunnen geen vervanging bieden voor de diepgaande interactie tussen docenten en studenten. Het gebruik van ChatGPT kan dus leiden tot een verminderde mate van menselijke interactie in het onderwijs.
  • Privacy en beveiliging: ChatGPT maakt gebruik van gevoelige informatie en data, zoals studentengegevens, opgeslagen op servers. Er is altijd een risico dat deze informatie gehackt of gelekt wordt. Het is belangrijk om de nodige maatregelen te nemen om de privacy en beveiliging van deze informatie te waarborgen.
  • Technische beperkingen: ChatGPT is een AI-systeem dat gebruikmaakt van machineleren en natural language processing (NLP) om te communiceren. Hoewel de technologie al behoorlijk geavanceerd is, kan het nog steeds moeilijk zijn voor ChatGPT om sommige vragen te begrijpen of om contextuele nuances in taal te herkennen.
  • Gebrek aan context: Een chatbot kan alleen reageren op basis van de informatie die het heeft geleerd. Als studenten vragen stellen buiten het bereik van de chatbot, kan deze niet helpen en kan er frustratie ontstaan bij de studenten.
  • Afhankelijkheid van technologie: ChatGPT is een technologisch systeem en kan falen of uitvallen als er technische problemen optreden. Dit kan problemen veroorzaken voor studenten die afhankelijk zijn van ChatGPT voor antwoorden of feedback.

Het is belangrijk om deze nadelen en bedreigingen in overweging te nemen bij het overwegen van het gebruik van ChatGPT in het onderwijs en om te werken aan het verminderen van de risico’s en negatieve gevolgen. Hoe moet het onderwijsveld omgaan met deze, mogelijk ontwrichtende, nieuwe technologie?

Wat denk jij, is bovenstaande tekst geschreven door onze redactie of door ChatGPT?


 

Een infographic van Edulab ROC Twente

Het Edulab van ROC van Twente is een ruimte om ideeën en best-practices te delen, om docenten te inspireren, laten experimenteren en innoveren met educatieve technologie.

De mensen van Edulab van het ROC Twente hebben in sneltreinvaart van alles moeten bijleren over ChatGPT en AI in het onderwijs. De informatie die ze hebben geworven, hebben ze samengevat in een workshop en een infographic.

Ze delen graag deze (vooral praktische) handleiding met jullie, in de hoop te inspireren en misschien met jullie te kunnen wisselen van gedachten en ervaringen.

Het Edulab zette de mogelijkheden op een rijtje voor jou als docent. Stel hier ook je vragen en deel ervaringen.

De infographic komt beter uit de verf in je eigen omgeving dan op deze site.

Bij het Practoraat Interactieve Technologie van ROC Tilburg doen ze onderzoek naar de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van technologie in het onderwijs, ook naar ChatGPT van OpenAI. Om het voor iedereen overzichtelijk te houden hebben zij ook een overzichtsfolder gemaakt.

  • Deze folder is bedoeld voor onderwijzers die geïnteresseerd zijn in het gebruik van ChatGPT in de klas, waaronder docenten, studenten en schoolbestuurders.
  • Het doel is om hen te informeren over de mogelijke voor- en nadelen van het gebruik van ChatGPT en over verantwoord en efficiënt gebruik.
Tags: , ,

1 reactie. Reactie plaatsen

  • Anthony van Inge
    Anthony van Inge
    10 mei 2023 14:28

    Op de vraag “is bovenstaande tekst geschreven door onze redactie of door ChatGPT?” is het antwoord niet “of”, maar meer “en”. Het ziet ernaar uit dat het antwoord van ChatGPT is geredigeerd. Bij een controle in ChatGPT, is de schatting dat 80 tot 90% uit ChatGPT komt. (Is er een rubric?)

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Nieuwe UBD-aangifte en salarissoftware

De renseigneringsverplichting: als je in je organisatie te maken hebt met betalingen aan derden voor werkzaamheden of diensten en diegene is niet bij jou in loondienst en ook geen ondernemer,…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen