Tags: , , ,

De Schooldichter laat spelen met taal

Taalplezier bevorderen. Creativiteit aanboren. En vooral: kinderen in hun waarde laten en ze serieus nemen. Niet teveel kaders, gewoon aan de knutsel met het mooiste materiaal dat er is: onze taal. Moet je eens zien wat er dan ontstaat. Deze Schooldichter kijkt al uit naar de volgende school!

Spelen met taal

De Schooldichter heeft een formule ontwikkeld waarbij poëzie wordt ingezet als middel voor taalonderwijs en leesbevordering. Hiertoe brengen ze regionale en bevlogen dichters samen om hun passie en ervaring over te brengen op schoolkinderen. Ze laten basisschool kinderen kennis maken met verschillende vormen van poëzie en het uitgeven van een eigen dichtbundel. Dat is creatief en leerzaam en voor de school kostenneutraal. De Schooldichter is een sociale onderneming. 

Gedichten krijgen weinig aandacht op scholen en de onderwijzers hebben het doorgaans gewoon druk. De Schooldichter geeft hen even een adempauze en draagt bij aan de lesstof.

Blog door Yvette Neuschwanger

Lijm, scharen, gekleurd papier, lege eierdozen, crêpepapier, kleurpotloden…loop een gemiddelde basisschool binnen en een scala aan knutselmateriaal lacht je toe. Niets zo leuk als knutselen…pardon… handvaardigheid om de fantasie te prikkelen en de fijne motoriek te ontwikkelen. Vaak zijn dit ook favoriete lessen voor de kinderen omdat ze even niet ‘in de pas’ hoeven te lopen, maar zelf iets mogen creëren. Hoe tof!

En dan is er nog dat materiaal dat niet direct zichtbaar is, maar waar je ook de mooiste dingen mee kunt maken. Taal.

Basisvaardigheden

Natuurlijk wordt er op de basisschool vooral geïnvesteerd in het opbouwen van een woordenschat, die verschrikkelijk ingewikkelde grammaticaregels en spelling. Heel belangrijk en helemaal terecht. Maar hoe mooi zou het zijn als kinderen het van jongs af aan niet alleen zien als een verplicht schoolvak, maar ze ook zien wat er allemaal kan en mag met taal? Gewoon, door lekker te spelen!

Schooldichter

Afgelopen Kinderboekenweek beleefde ik mijn vuurdoop als schooldichter. Ik mocht aan iedere klas (van de kleutergroepen tot aan groep 8) én de docenten een dichtles geven. Waarna ik met de kleuters een groepsgedicht schreef en de kinderen uit de andere groepen aan de slag gingen met het schrijven van een eigen gedicht. Het was een feestje. Maar echt. Geef kinderen taal als materiaal, leg uit wat de regels zijn (Die zijn er niet! Het wordt jouw gedicht!) en doe wat oefeningen om de fantasie te prikkelen en de grenzen van het logisch denken te verleggen. De creativiteit stroomde het lokaal uit. Er gebeurden zoveel mooie dingen.

Taalplezier

Van kleuters die het thema van de Kinderboekenweek (Gi-Ga-Groen) aangrepen om het over groene poep te hebben tot aan een meisje dat weigerde zich aan het thema te houden en een gedicht schreef met de titel ‘Onzekerheid’ (oef!) En meerdere kinderen die na afloop verbaasd waren dat ze blijkbaar een gedicht konden schrijven. Stukje zelfvertrouwen als bonus. Maar de echte winst: plezier hebben om met taal aan de slag te gaan. Er is die week door alle klassen zo hard en zo serieus gewerkt. Ik kan niet wachten op het eindresultaat.

Iets om op terug te kijken

Want al die gedichten, van al die kinderen, komen in een dichtbundel te staan die de ouders, opa’s en oma’s en anderen straks kunnen aanschaffen. Hoe trots kun je zijn?

Taalplezier bevorderen. Creativiteit aanboren. En vooral: kinderen in hun waarde laten en ze serieus nemen. Niet teveel kaders, gewoon aan de knutsel met het mooiste materiaal dat er is: onze taal. Moet je eens zien wat er dan ontstaat. Ik kijk nu al uit naar de volgende school!

Yvette Neuschwanger


Meer weten?

In een persoonlijk gesprek bespreek je met De Schooldichter de methodiek en specifieke wensen, een rooster en stemmen we het lesmateriaal af op de groepen.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen