Tags: , , ,

Edutools in de les: welke werkvormen kun je wanneer inzetten?

Hoe kun je in jouw online les toch werkvormen inzetten? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de online als de offline les? En welke werkvorm past bij welke rol van de docent? Max Grootjen van het Practoraat MBO Mediawijsheid maakte een handige tutorial.

Werkvormentool helpt bij lesvoorbereiding

Met het toepassen van een tool kan je jouw lessen interactiever maken met de voorgestelde werkvormen. Hoe kun je gebruikelijke werkvormen toch inzetten in je online les? Welke werkvormen zijn geschikt voor zowel de offline als de online les?

Max Grootjen werkt bij het Mediacollege Amsterdam en is een van de docenten van de leergemeenschap MBO Mediawijs. Hij heeft onderzocht welke werkvormen kunnen worden ingezet bij de verschillende rollen van de docent. Daarnaast heeft Max ook gekeken naar de online kansen van die werkvormen. Per werkvorm heeft hij aangegeven in welke setting jij deze het beste kunt inzetten. Deze keer bij Onderwijscommunity aandacht voor Max werkvormentool.

Wil je meer weten over de zes rollen van de docent? klik hier

Deze tool helpt je bij je lesvoorbereiding. Met het toepassen van de tool kan je jouw lessen interactiever maken met de voorgestelde werkvormen. Of je nou fysiek (offline), op afstand (online) of blended (beide vormen) lesgeeft. Je kunt filteren op de zes rollen van de docent en de plaats waar de les plaatsvindt.

De docenten die betrokken zijn bij het Practoraat Mediawijsheid werken wekelijks aan een eigen leervraag. Hierbij wordt de design thinking-methode gehanteerd: vormen van praktisch onderzoek worden direct gekoppeld aan de eigen onderwijspraktijk. Wij delen graag de bevindingen van experimenten of ondersteunend literatuuronderzoek. Heb je een suggestie voor hun? Of wil je dat de leergemeenschap zich over een specifieke vraag buigt? Zij horen het graag!

Aanleiding: wat zette je aan tot je experiment?

De concrete verandering binnen mijn eigen lespraktijk was de aanleiding. Vanwege corona merkte ik dat het lesgeven anders werd. De interactie met studenten werd minder en sommige werkvormen werkten niet online. Aan de andere kant zag ik ook de kansen die online lesgeven met zich meebrengt. Daar wilde ik me verder in verdiepen.

Context: binnen welke context speelde je onderzoek zich af: les, klas, team of school?

Mijn onderzoek heeft plaatsgevonden binnen de kaders van het Practoraat Mediawijsheid en op het mediacollege waar ik zelf werkzaam ben. Ik geef les op de opleiding Audiovisueel. Mijn collega’s liepen tegen dezelfde problemen aan. We zijn met elkaar heel innovatief geweest met het heruitvinden van onze eigen praktijk. Mijn collega’s hebben mij geholpen met het verzamelen van werkvormen. Sterker nog: er staan werkvormen die zij bedacht hebben op de website!

Doel: wat wilde je te weten komen?

Ik was op zoek naar manieren om het online onderwijs in zijn kracht te zetten. Online lesgeven brengt namelijk talloze kansen met zich mee.

Praktische uitkomst: wat wilde je opleveren?

Ik was voor mijzelf, maar ook voor anderen, op zoek naar handvatten om inzichtelijk te maken wat je per rol van de docent kunt doen in een hybride of blended setting. Ik wilde een tastbare tool ontwikkelen waar je naar terug kunt blijven gaan voor inspiratie.

Opzet: hoe heb je je onderzoek opgezet: informatie vergaren, experts bevragen et cetera?

Ik ben in de literatuur gedoken om te kijken wat er allemaal al geschreven was. Het SAMR-model ? substitution, augmentation, modification, redefinition ? vind ik erg interessant. Vooral de redefinition spreekt me aan; de R gaat namelijk uit van de positieve kansen van de technologie en maakt het mogelijk om iets te doen wat zonder technologie niet lukt. Dit zijn in deze context de werkvormen die je alleen online kunt inzetten.

Hindernissen: waar liep je tegenaan?

De vormgeving. Samen met collega’s hebben we best wel lang nagedacht over de vormgeving van de tool. Uiteindelijk bleek een website de beste manier te zijn om de werkvormentool te ontwikkelen.

Inspiratie: wat gaf je energie?

Positieve reacties vind ik altijd erg fijn. Vooral tijdens de ontwikkeling van de werkvormentool kreeg ik steeds meer door dat anderen ook enthousiast werden. Dat werkt best aanstekelijk. Ik heb met mijn collega’s van Audiovisueel een half uur lang werkvormen in Padlet verzameld om te gebruiken. Iedereen was heel behulpzaam en betrokken. Dat werkte heel energieopwekkend.

Inzetbaarheid: wat hebben andere docenten aan je onderzoek?

Andere docenten kunnen de werkvormentool gebruiken wanneer zij bezig zijn met hun lesvoorbereiding. Voornamelijk als je ergens vastloopt of op zoek bent naar inspiratie, kan deze tool behulpzaam zijn.

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Ontwikkelingsgericht onderwijs

De Taskforce Ontwikkelingsgerichtonderwijs gaat verder waar het Onderwijspact stopt. Als je de ontwikkeling en het welzijn van het kind echt centraal stelt, dan moet het hele systeem op de schop.
Lees verder

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie
Onderwijs Innovatie

Onderwijs Innovatie Festival 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen