Ongelijkheid. In het onderwijs zien we het elke dag toenemen. Op alle vlakken. Er zijn kansen om dit recht te trekken, maar dan moet er wel wat veranderen. In ons onderwijssysteem én daarbuiten. Voor verandering hebben we elkaar nodig. Daarom ben ik naast het docentschap gaan schrijven en geef ik workshops en lezingen.

Jij hebt dat talent

Deze column verscheen eerder in het VO-Magazine.

Ik zit in de pauze te kletsen met een leerling. Ze is met een vmbo-basis ­advies onze school binnen­ gekomen. Vol overtuiging vertelt ze mij: “Mijn zus zegt dat ik minimaal vmbo-­t moet doen als ik in de zorg wil werken. Zij werkt in de zorg met vmbo­-basis, maar dan krijg je geen goede contracten en weinig geld.”

Ik vertel de leerling dat je met een vmbo­-basis­diploma erg nuttig werk kunt doen in de zorg. Haar blik verraadt: nuttig is niet hetzelfde als goede arbeidsvoorwaarden en een salaris waar je van rond kunt komen. Met de juiste begeleiding kan deze leerling waarschijnlijk wel vmbo­-kader of vmbo-­t aan.

Ze gaat er dus voor. Ik schrijf haar in voor extra (theoretische) lessen om haar leerachterstanden weg te werken.

Een deel van de vmbo­-leerlingen maak je gelukkig met mogelijkheden om op te klimmen. Door onderadvisering en leerachterstanden zitten ze niet op de plek waar ze passen. Ik ben enorm trots op de vele mogelijkheden die onze school hiervoor biedt. Wat is er mooier dan een leerling te zien opbloeien en terechtkomen op een niveau dat past?

Voor een deel van de vmbo-­leerlingen hoeft dit opklimmen echter juist niet. Zij komen tot bloei bij het rijke aanbod aan praktische vakken binnen het vmbo. Ze leven op bij techniek, verzorging en horeca. Ze ontdekken wat ze kunnen en gaan aan de slag met hun talenten. Vol goede moed kiezen ze een vervolgopleiding: verzorgende of beveiliger, monteur vliegtuigonderhoud of retailmedewerker. Ze genieten van hun opleiding en werk.

Maar ze roepen hun broertjes en zusjes we?l op om extra theorielessen te nemen zodat ze kunnen opklimmen. Want ze balen van hun onzekere arbeidscontracten, hun salaris. Op hun werk wordt gezegd: “Als je meer wil verdienen, kun je toch opklimmen?” Alsof doorgroeien een must is voor een salaris waarvan je kunt rondkomen. Dat miskent het feit dat opklimmen niet voor iedereen mogelijk en wenselijk is.

Stapelen en doorgroeien moet je doen als je passie ergens anders ligt. In dat geval moet het altijd gestimuleerd en bevorderd worden. Stapelen ho?eft echter niet. Soms liggen je talenten daar waar je bent. Ook op die plek moet je gewaardeerd en fatsoenlijk betaald worden. We hebben de verzorgenden, beveiligers, tunneloperators, metrobestuurders en spoor­ lassers keihard nodig. Dat weten we allemaal.

Als onderwijsgevenden zien we de kracht en het talent van onze leerlingen. Het zou mooi zijn als het bedrijfsleven en de overheid dat ook zouden erkennen. Niet door te roepen dat deze mensen belang­ rijk zijn, maar door ze passend te betalen. Pas dan wordt een vmbo-­basis ­advies geen teleurstelling meer, maar een geuzentitel. Jij mag het werk gaan doen waar Nederland op zit te wachten. Jij mag de maatschappij draaiende gaan houden. Jij hebt dat talent.

Pas dan kunnen wij onze leerlingen helpen te kiezen wat e?cht bij hen past.


Maxe de Rijk geeft ook lezingen en workshops:

Thema’s waar je aan kunt denken zijn:

  • vergroten van kansengelijkheid
  • ontwikkelen van burgerschapsonderwijs
  • het voeren van klassengesprekken
  • leerlingen zien en vertrouwen geven
  • identiteitsvorming & talentontwikkeling
  • het scheppen van een veilig leef- en leerklimaat op school
  • het creëren van een gelijkwaardige samenleving
  • of bijvoorbeeld over mijn boek.

Zie ook haar eigen website voor meer informatie en blogs

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Executieve Functies en het tienerbrein

Het tienerbrein is hot. De afgelopen jaren is er veel geschreven over deze doelgroep en het leerproces. Ik mis vaak de praktische vertaalslag van wetenschap naar klaslokaal. Met een praktische…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen