Een groot onderzoek naar het gebruik van ‘Growth Mindset’ op scholen in Engeland heeft uitgewezen dat het geen verschil maakte voor de Engelse of wiskundige resultaten van leerlingen.
‘Growth Mindset’ concept een gimmick?
‘Growth Mindset’ lessen hadden geen impact
Een studie onder meer dan 5.000 leerlingen van 6 jaar naar ‘Growth Mindset’ lessen, vond geen verschil in resultaten bij wiskunde of lezen.
Growth Mindset is een concept dat werd ontwikkeld door Stanford professor Carol Dweck. Het gaat over het idee dat iemands leren kan worden verbeterd wanneer diegene gelooft dat zijn of haar intelligentie kan groeien, door daar hard aan te werken.
De theorie is populair geworden op scholen in Engeland, maar is ook controversieel, geneticus Robert Plomin beweert dat het een “gimmick” is.
Een studie onder 5.018 10- en 11-jarige leerlingen – gefinancierd door de Education Endowment Foundation (EEF) – iet zien dat leerlingen die les kregen nadat hun leraren deel hadden genomen aan het project ‘Changing Mindsets’, door de Universiteit van Portsmouth, geen extra vooruitgang vertoonden ten opzichte van die in een controlegroep.
De onafhankelijke beoordelaars ontdekten dat leerlingen die de interventie ontvingen niet meer vooruitgang boekten dan degenen die dat niet deden
aldus Sir Kevan Collins, CEO van het EEF.
‘Wat dit ons vertelt is dat scholen op hun hoede moeten zijn om het Growth Mindset’ concept te gebruiken als een op zichzelf staande manier om de prestaties te stimuleren.’
lees meer op Tes.com
Ook Interessante Artikelen
Nieuwe generatie vraagt om nieuw onderwijs
Hogerop
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE