Tags: ,

Onderwijs in beweging – Marieke Elske Prins over formatief handelen

Marieke Elske Prins deelt haar inzichten over onderwijsinnovatie in het vormgeven van de toekomst van onderwijs. Een must-read voor onderwijsprofessionals en belangstellenden in het veld van onderwijsvernieuwing.

In de aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een evenement dat bol staat van creativiteit en vernieuwing, hebben we de kans om in gesprek te gaan met enkele van de meest inspirerende en vernieuwende denkers in het onderwijsveld. Deze serie interviews richt zich op individuen en organisaties die met hun unieke ideeën en projecten een significante bijdrage leveren aan de evolutie van het onderwijs. Dit keer spreken we met Marieke Elske Prins over formatief handelen.

 

Van klaslokaal tot innovatieplatform

Marieke Elske deelt haar ervaringen: ‘Elf jaar lang heb ik geschiedenis en maatschappijleer gegeven. Deze ervaring heeft mij enorm veel geleerd over de behoeften en uitdagingen in het onderwijs. Buiten het lesgeven om was ik actief betrokken bij onderwijsvernieuwing, wat mijn interesse in de bredere aspecten van het onderwijsveld verder aanwakkerde. Ik heb mij binnen de school in verschillende rollen, o.a. als beleidscoördinator van de NPO-gelden, gericht op onderwijsontwikkeling en op het versterken van het leerproces van onze leerlingen. Dit heeft mijn perspectief op onderwijs verrijkt en mij de kans gegeven om mijn impact te vergroten.’

Haar overstap naar Catwise markeert een nieuwe fase in haar carrière. Marieke Elske legt uit: ‘Bij Catwise heb ik de mogelijkheid om mijn passie voor onderwijs en vernieuwing verder te ontwikkelen. Hier werk ik niet voor één school, maar met een scala aan onderwijsinstellingen. Dit biedt mij een unieke kans om invloed uit te oefenen op meerdere niveaus binnen het onderwijslandschap. Mijn rol als onderwijsadviseur stelt me in staat om scholen te begeleiden bij het implementeren van een methodiek waarbij het ontwikkelingsproces van een leerling meer zichtbaar wordt en de leerling hierin eerder betrokken wordt, aan de hand van feedback. Dit past ook goed bij formatief handelen..’

 

Formatief handelen aan de dialoogtafel

‘Deelname aan het Onderwijs Innovatie Festival is voor mij persoonlijk een geweldige kans om mijn ervaringen en inzichten over onderwijsvernieuwing te delen,’ zegt Marieke Elske. ‘Mijn focus ligt op formatief handelen, een aanpak die breed inzetbaar is: in de les, maar ook bij lesuitval, in een doorlopende leerlijn en in de visie op onderwijs, met en zonder ICT-hulpmiddelen. Kennisoverdracht is belangrijk in het onderwijs, maar ook steeds meer het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden en het bevorderen van zelfstandigheid bij leerlingen. Deze aspecten zijn cruciaal om leerlingen voor te bereiden op de complexe uitdagingen van de toekomst.’ Dit komt samen in het toepassen van formatief handelen in ons onderwijs.

Ze voegt toe: ‘Tijdens het festival willen Michiel van der Heide en ik de discussie stimuleren over hoe we als onderwijsprofessionals effectiever kunnen inspelen op de behoeften van onze leerlingen. We willen een omgeving creëren waar ideeën vrijelijk worden uitgewisseld, en waarin praktische, innovatieve oplossingen worden gevonden voor uitdagingen in het onderwijs. We streven ernaar om een diepere dialoog op gang te brengen over het belang van adaptief onderwijs, waarbij de individuele leerbehoeften van elke leerling centraal staan. Het gaat daarin ook over het stellen van de juiste vragen en reflecteren. Door onze eigen ervaringen en inzichten te delen, hopen we op een vonk van creativiteit en vernieuwing te ontsteken bij mijn collega’s. Uiteindelijk is ons gezamenlijk doel om een onderwijssysteem te creëren dat niet alleen kennis overbrengt, maar ook leerlingen uitrust met de nodige vaardigheden en het vertrouwen om succesvol te zijn in hun persoonlijke en professionele leven.’

Marieke Elske legt de nadruk op de interactieve aard van hun sessie op het festival: ‘Onze bijdrage is vooral gericht op het faciliteren van een interactieve dialoogsessie. We geloven dat we, door het delen van ervaringen en best practices, een dieper inzicht kunnen bieden in hoe formatief handelen effectief kan worden ingezet om leerlingen te stimuleren in hun leertraject en ontwikkeling.’

 

In contact komen met vernieuwers

Marieke Elske benadrukt: ‘Dit festival is een unieke kans om direct in contact te komen met vernieuwers in het onderwijs. Michiel en ik nodigen iedereen uit die geïnteresseerd is in de toekomst van onderwijs om deel te nemen aan deze verrijkende ervaring.’ Tickets zijn verkrijgbaar via Onderwijs Innovatie Festival 2024.

 

Meta Description:

 

Tags: ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen