Zij-instromers kunnen helpen het lerarentekort op te lossen. Veel potentieel blijft nog onbenut. Men loopt veelal vast op dezelfde punten. Een reeks doorbraaksessies leverde vijf concrete aanbevelingen op voor onderwijsinstellingen en ketenpartners. Gericht beleid kan het tij keren.

Drempels verlagen voor zij-instromers in het onderwijs

Welke doorbraken in het systeem zijn er nodig om de drempels voor zij-instromers in het onderwijs te verlagen? Daarover organiseerde de Alliantie voor Werkend Onderwijs in mei en juni een aantal doorbraaksessies ondersteund door de Buitenboordmotor en het CAOP. Uiteindelijk werden vijf doorbraken geïdentificeerd. De Alliantie gaat de opbrengsten verwerken in een pilot voor het opleiden van zij-instromers en zich waar nodig hard maken voor aanpassing van de regelgeving.

Alliantie voor Werkend Onderwijs

Omdat de Alliantie van Werkend Onderwijs het belang onderkent van goed onderwijs, wil de Alliantie dat de beste mensen voor de klas staan en blijven staan. De Alliantie realiseert zich dat dit een grote uitdaging is voor scholen en schoolbesturen. Daarom wil de Alliantie scholen volledig ontzorgen in de gehele keten van werving en selectie, valideren, opleiden, professionaliseren en kwaliteitsverantwoording.

De Buitenboordmotor

De Buitenboordmotor ziet zichzelf als ongeduldige systeemverbeteraars. De beweging met 300+ bedrijven en instellingen forceert doorbraken om een nieuw arbeidsmarktsysteem vorm te geven voor een intersectorale overstap. De Buitenboordmotor brengt in experimenten  overstappers van baan naar baan in een andere sector. De Buitenboordmotor leert en deelt de oplossingen. Zo laat de Buitenboordmotor zien dat het anders kan.

CAOP

Het CAOP draagt bij aan een samenleving waarin mensen betekenisvol kunnen werken. Waarin ze werk kunnen doen dat er in hun ogen toe doet, dat het verschil maakt voor een ander of voor de samenleving als een geheel. Dat doet het CAOP door als kenniscentrum te verkennen, te verbinden en te veranderen.

Uitgangspunt

Uitgangspunt van de doorbraaksessies was het door de Buitenboordmotor ontwikkelde gedachtegoed van ‘het bouwen van een loopbrug van baan naar baan’. Hierin worden doorbraken in het systeem geschetst die noodzakelijk zijn voor het faciliteren van trajecten van werk naar werk.

Zij-instromers

Zij-instromers variëren van young-professionals met enkele jaren werkervaring tot echte carrièreswitchers. Ze willen echter allemaal een positieve bijdrage aan de maatschappij leveren. Daarnaast stuiten ze doorgaans op dezelfde vier drempels. Zo ervaren ze geen mobiliteit in het onderwijs. Ook krijgen ze geen waardering voor hun eerdere carrière. De zij-instromers lopen er ook tegenaan dat de match van de professional met de arbeidsmarkt niet altijd klopt. Een laatste drempel voor de zij-instromers is dat ze te maken krijgen met negatieve beeldvorming van de zij-instromer vanuit het onderwijs.

5 Mogelijke doorbraken

Uit de doorbraaksessies kwamen vijf mogelijke doorbraken. Deze zijn onder te brengen in vijf thema’s:

1. Oriëntatie

Op dit thema werden vier aanbevelingen gedaan:

  1. Bied maatwerk voor de verschillende profielen: a) Van werk naar werk, b) Onbevoegd voor de klas, c) Nevenbevoegdheid
  2. Bied kandidaten de mogelijkheid van begeleiding bij het geschiktheidsonderzoek.
  3. Beperk door begeleiding de duur van het geschiktheidsonderzoek tot maximaal vijf weken: zowel kandidaat als school krijgen op deze manier snel helderheid over potentie, voortgang en subsidie. Bij de groepen 1 b en 1 c kan het mogelijk nog sneller.
  4. Concretiseer de beoordelingscriteria door eisen te vertalen naar leeruitkomsten met daarbij in de beoordeling heldere beschrijvingen van wat al gevalideerd wordt en wat nog ontbreekt.

2. Programma

Op dit thema werden vijf aanbevelingen gedaan:

  1. Voorkom onnodig leren te allen tijde. Dit is mogelijk door te werken met leeruitkomsten en een valideringsassessment.
  2. Zorg voor een individuele programmering, aansluitend op werkomgeving en de privésituatie van de deelnemer.
  3. Bied kandidaten intensieve individuele begeleiding, naast generieke en vakspecifieke leerteams.
  4. Zorg naast toetsing ook voor validering van ingebrachte bewijslast.
  5. Zorg voor meer inbreng vanuit de school.

3. Financiën

Op dit thema werden vier aanbevelingen gedaan:

  1. Streef ernaar om een zij-instromer een salaris aan te bieden passende bij de eerder opgedane werkervaring.
  2. Maak gebruik van mogelijke bijdragen vanuit beide werkgevers. Voorbeelden zijn een transitievergoeding of een loonsuppletie.
  3. Onderzoek of er een extra subsidieaanvraag mogelijk is in de driehoek bestuur, gemeente en OCW.
  4. Neem het risico in de eerste twee jaar weg, bijvoorbeeld door de zij-instromers in dienst te laten treden bij een gezamenlijke stichting.

4. Flexibele instroom zij-instromers

Op dit thema werden twee aanbevelingen gedaan:

  1. Start een geschiktheidsonderzoek op ieder gewenst moment.
  2. Zorg bij de opleiding voor een maandelijks instroommoment.

5. Begeleiding zij-instromers

Op dit thema werden vijf aanbevelingen gedaan:

  1. Bied ondersteuning bij werving en selectie van geschikte zij-instromers.
  2. Bied de mogelijkheid aan van onderdompelingsprogramma/crashcourse als onderdeel van oriëntatie.
  3. Bied begeleiding aan tijdens het geschiktheidsonderzoek.
  4. Bied de mogelijkheid aan van een onboardingsprogramma.
  5. Bied tijdens de opleiding intensieve individuele begeleiding, naast bijeenkomsten in leerteams en bijeenkomsten voor het vakdeel.

Algemene aanbevelingen

Naast de aanbevelingen per thema leverden de doorbraaksessies ook nog vijf algemene aanbevelingen voor scholen op. Allereerst moeten scholen beleid ontwikkelen voor zij-instroom. Daarnaast moeten ze werken aan het ontwikkelen van een leercultuur met aandacht voor learning & development voor het gehele personeel. In de doorbraaksessies werden de scholen ook opgeroepen om de zij-instroom in veranderbeleid in te bedden en om ideeën voor vermindering van de werkdruk te ontwikkelen.

De scholen werd ook opgeroepen om zich tot het ministerie van OCW te wenden. Daar konden ze twee verzoeken indienen. Allereerst voor verruiming van de toelating, waardoor zij-instroom – naast een afgeronde HBO- of WO-opleiding (NVAO-geaccrediteerd) – ook mogelijk wordt middels een EVC-procedure die is toegespitst op de mogelijk te volgen zij-instroomopleidingen. De tweede oproep moet zich richten op de verruiming van bevoegdheden, bijvoorbeeld voor 10-14-scholen en basisbevoegdheid.


Hoe nu verder?

Hierboven worden de doorbraken samengevat weergegeven. Benieuwd naar de uitgebreide uitwerking? Via onderstaande knop open je het volledige resultaat van  doorbraaksessies in PDF.

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Hoe leert een kind leren?

Mark Mieras gaf een lezing over het kinderbrein in ontwikkeling. Hoe leert het het beste? Rianne van der Niet, leerkracht en talentbegeleider schreef een blog.
Lees verder

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Niets gevonden.

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen