Tags: , , , ,

Onderzoeksproject BLOK (Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas)

Oproep tot medewerking aan onderzoeksproject BLOK; Hoe dagelijkse interacties tussen de leerkracht en leerlingen bij kunnen dragen aan burgerschapsvorming; in de groepen 6, 7 en 8. Over sociale verbondenheid, sociale competenties, onderlinge relaties, omgaan met conflict en omgaan met (culturele) verschillen.

» Artikel
» Leeromgeving, Maatschappij

»

Onderzoeksproject BLOK (Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas)

Oproep voor onderzoek burgerschapsthema’s

Wat doen bassischoolleerkrachten en leerlingen om een veilige groep te krijgen? Een groep waar iedereen zich geaccepteerd voelt ongeacht de verschillen in cultuur, religie of achtergrond?

De Universiteit Utrecht voert in schooljaar 2021-2022 een onderzoek uit naar verschillende burgerschapsthema’s in de groepen 6, 7, en 8.

Waar gaat het onderzoek over?

Het onderzoeksproject BLOK (Burgerschap door Lesgeven: Onderzoek in de Klas) gaat over burgerschapsvorming in groepen 6, 7 en 8. over burgerschapsvorming in groepen 6, 7 en 8: leerlingen leren hier om samen te leven en rekening met elkaar te houden. Dit onderzoek gaat over sociale burgerschapsthema’s zoals sociale verbondenheid, sociale competenties, onderlinge relaties, omgaan met conflict en omgaan met (culturele) verschillen.

Ook leerkrachten hebben een belangrijke plaats in project BLOK: we onderzoeken hoe dagelijkse interacties tussen de leerkracht en leerlingen bij kunnen dragen aan burgerschapsvorming in de klas. De resultaten van dit onderzoek maken het mogelijk om meer inzicht te krijgen in hoe dagelijkse omgang met elkaar in de klas bij kan dragen aan burgerschapsvorming. Met deze inzichten kunnen we leerkrachten (in opleiding) beter ondersteunen in het werken aan burgerschap tijdens de dagelijkse lessen.

Opbrengsten voor deelnemende scholen zijn o.a. een onderzoeksrapportage, lesmateriaal, een klascadeau en waardebonnen voor leerkrachten.

Meer weten? Of direct aanmelden?

Neem contact op met Lian van Vemde en Minke Krijnen (onderzoekers van de Universiteit Utrecht)
via blok@uu.nl of ga naar de website. Hier kunt u meer informatie over het onderzoek vinden en kunt u zich aanmelden.

 

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community leden

Leden onderwijscommunity

Boeken


Alle boeken >>>

Onze social kanalen

LinkedIn

Apps & Tools


Apps & Tools >>>

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
Registreer je hier

De inhoud van deze pagina is uitsluitend voor leden die zijn ingelogd. Je kunt hier inloggen om de inhoud van deze pagina te bekijken.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Artikel indienen

In de spotlight

Menu