Als je nadenkt over de vraag: “Wat is leren?” kan je leren breder en dieper in de organisatie verweven. Deze vraag gaat niet alleen op voor de leerlingen, maar ook voor het team. Leren is met compassie luisteren naar het verhaal van de ander. En risico nemen, Verweef leren echt in je organisatie.

Welk voorbeeld geven we zelf

Wanneer ik instructie gaf en de kinderen aan het werk zette, zei ik vaak: ‘Van proberen…’ En de kinderen konden het zinnetje feilloos afmaken: ‘…kun je leren!’
Hoe vaak ik ook zei dat het niet erg is om fouten te maken, toch was voor veel kinderen een fout erg. Als er iets fout ging, probeerden ze het vaak te verbergen.

Best herkenbaar, want welk voorbeeld geven we zelf? Een fout verdoezelen, allerlei uitvluchten aandragen, wijzen naar een ander of de situatie, of er een mening of theorie tegenaan gooien om het toch maar een beetje goed te praten.

Uiteindelijk is dit weinig effectief.

Fouten zijn voorwaarde voor ontwikkeling

Hoe kom je daadwerkelijk tot leren van je fouten?

Door eens met een andere bril te kijken. Door te kijken wat er echt aan de hand is en los te komen van de kramp die ontstaat, wanneer er iets niet gaat zoals gewenst. Fouten maken hoort bij de realiteit van elke dag. Als het jou en je team lukt, om zonder waardeoordeel naar fouten te kijken, levert dat veel op. Dan ontstaat er ruimte:

  • voor ontwikkeling,
  • voor nieuwe inzichten,
  • voor andere perspectieven,
  • voor verandering en verbetering.

Inspiratie voor professionele ontwikkeling (6 mogelijkheden)

Hieronder beschrijf ik zes mogelijkheden om alleen, samen of met je team te werken aan professionele ontwikkeling.

1. Reflecteer op gebeurtenissen

Neem af en toe een moment om te reflecteren. Door stil te staan, kun je weer vooruit gaan. Door je niet te fixeren op wat er mis ging, maar te kijken wat je gevoel en overwegingen waren, creëer je ruimte om anders te kijken naar wat je niet goed vindt gaan. Door bijvoorbeeld een situatie te analyseren die voor jouw gevoel fout ging, zorg je voor jezelf voor informatie om een volgende keer anders te reageren.

Reflectievragen:
• Wat deed ik?
• Hoe deed ik dat?
• Wat wilde ik doen?
• Wat voelde ik erbij?
• Welke gedachten en overwegingen had ik?
• Wat zou ik anders kunnen doen?

Vaak lukt dit niet alleen. Je hebt soms een ander nodig om zicht te krijgen op wat buiten jouw blikveld ligt. Een collega kan vanuit een ander perspectief met je meedenken.

2. Vraag om feedback

Vraag eens een collega om feedback op je werk. Spannend en kwetsbaar. Maar dit kan je helpen om anders naar je fouten en de feiten te kijken. Wanneer je regelmatig om feedback vraagt, creëer je meer mogelijkheden voor jezelf om te ontwikkelen en je gedrag aan te passen. Een collega waar je vaak mee samen werkt of misschien zelfs een leerling uit je klas, kunnen de aangewezen personen zijn om feedback aan te vragen. Zij zijn degenen die veel met jou samenwerken.

Maar wat vraag je dan? ‘Heb je feedback voor me?’, is erg algemeen en zal weinig concreets opleveren.
Stel een ‘hoe’ of een ‘wat’ vraag. Deze geven je een veel completer antwoord passend bij jouw vraag.

• Wat is 1 ding dat ik zou moeten verbeteren?
• Wat is je algemene indruk van mijn werk?
• Wat denk je dat ik anders zou kunnen doen?
• Welk talent zou ik volgens jou meer moeten benutten?
• Zou je mij feedback willen geven op hoe ik …. heb aangepakt?

En dan is het aan jou om de feedback te ontvangen. Luister. Vraag door naar een concreet voorbeeld wanneer iets niet duidelijk is. Vraag om advies. Bedank de ander. Ga aan de slag met de feedback die je hebt gekregen. Probeer de suggesties uit die je hebt gekregen en die je bij jezelf vindt passen.

Leren is met een zachte blik naar jezelf en je fouten kijken.

3. Boost je zelfvertrouwen

Het nadeel van kijken naar de fouten, is dat het een negatieve benadering is. Het gaat om wat niet lukt. Om wat je tekorten zijn, je zwakke punten. Als je kijkt naar je vak, is het zo veel omvattend. Je kunt niet op alle fronten uitblinken. En de vraag is of de daadwerkelijke groei zit op je zwakke punten verbeteren. Wat als je kijkt naar waar je kracht ligt?

Schrijf voor jezelf eens op wat jouw talenten zijn en hoe je deze benut of wilt benutten in je werk. Lastig? Ook dan kun je een ander vragen met je mee te kijken en denken.

Op deze manier werk je ook aan je persoonlijke ontwikkeling, maar dan op een manier die je zelfvertrouwen kan geven. Hier krijg je energie van en het kan je helpen je verder te ontwikkelen en nieuwe dingen aan te pakken.

4. Daag jezelf (en je collega’s) uit

Misschien wil je inderdaad wel die volgende stap zetten, nieuwe dingen aanpakken, je onderwijs verbeteren. Dan kun je ervoor zorgen dat je je eigen leeromgeving krachtig en betekenisvol maakt.

Zoek uitdaging in je werk door bijvoorbeeld nieuwe werkvormen te proberen, door een vergadering anders in te richten. Geniet en leer van onderwijsinhoudelijke gesprekken, van lastige situaties met een kind uit je klas of tijdens de pleinwacht.

Pro-tip: deel! Want leren wordt zoveel meer en zoveel meer betekenisvol als je het met anderen doet!

5. Maak gebruik van de kracht van het team

Deel met je collega’s je ervaringen en reflecteer daarop, onderzoek meerdere perspectieven en stel verdiepende, open vragen. Kijk niet alleen naar de handeling in de situatie, maar ook naar de gedachten en gevoelens die een rol spelen. Kom niet (direct) met oplossingen, hoe verleidelijk ook, want dan stopt het reflecteren.
Ontwikkelen en leren ontstaat niet alleen vanuit ervaring. Het is van belang om ervaringen en opbrengsten en oplossingen vanuit het reflecteren naast bestaande concepten en theorieën te leggen. Dit helpt om betekenis te geven, verbanden te leggen en verklaringen te geven. Juist in teamverband is dit belangrijk, omdat je op deze manier een gezamenlijke taal creëert.

6. Experimenteer!

En dan komen we toch weer bij waar ik mee begon: van proberen…kun je leren! Experimenteren is iets waar we weleens aan voorbij gaan: stel je voor dat het fout gaat. Terwijl juist in het experiment de mogelijkheid ligt van tegelijkertijd werken en leren. Hoe dan?

Begin met een simpel en weinig bedreigend experiment. Doe het samen. Bespreek vooraf wat je doet als het experiment niet verloopt zoals gepland. Vertel anderen waar je mee bezig bent en vraag of ze input hebben.

Het experimenteren levert nieuwe ervaringen op, waarop gereflecteerd kan worden. Misschien blijft het hierbij. Misschien stel je wat bij en ontwikkel je het plan verder. Wie weet breidt het experiment zich uit naar meer collega’s, het hele team.

Van (samen) proberen, kun je leren!

Het mooie van zo leren en ontwikkelen: ieder werkt aan zijn eigen professionele en persoonlijke ontwikkeling. Door het samen leren, kan zich dat verdiepen en wordt er ook gebruik gemaakt van de verschillende kwaliteiten, expertises en interesses van ieder teamlid.

Als je nadenkt over de vraag: “Wat is leren?” kan je leren breder en dieper in de organisatie verweven. Deze vraag gaat niet alleen op voor de leerlingen, maar ook voor het team. Door na te denken over wat leren is, niet alleen voor leerlingen, kan het leren nog meer in je organisatie verweven kan worden.

In een eerlijke dialoog over deze vraag ontdek je: leren is ook fouten maken. Het is ruimte geven aan jezelf en aan anderen om zo het potentieel van fouten te benutten.
Leren is met een zachte blik naar jezelf en je fouten kijken. Leren is met compassie luisteren naar het verhaal van de ander. Leren is ook risico’s durven nemen.

En niet te vergeten: leren is heel erg leuk!


Geïnspireerd op ‘Samen leren in onderwijsteams’ van Martijn Vroemen, Sibrenne Wagenaar en Marieke Dresen

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Passend onderwijs en de zorgplicht

Sommige leerlingen hebben door een leer of gedragsprobleem, ziekte óf een beperking extra ondersteuning nodig. Hier komt het passend onderwijs om de hoek kijken. Scholen hebben niet alleen een zorgplicht…
Lees verder

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Niets gevonden.

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen