Als leraar ben je dagelijks bezig met de groei en de ontwikkeling van de kinderen en leerlingen in je klas. Maar niet alleen kinderen en jongeren zitten volop in hun ontwikkeling; niemand is ooit uitgeleerd.
Docentschap en persoonlijke ontwikkeling: POP
Zet jezelf eens op de agenda
Naast de ontwikkeling van leerlingen is de ontwikkeling van docenten net zo belangrijk. In deze drukke periode is dat niet misschien niet het eerste waar je aan denk, maar dit is wel een periode waar je jezelf op een andere manier kan ontwikkelen. Hieronder een aantal tips om jou op weg te helpen.
Persoonlijk Ontwikkelingsplan
Handig is om helder te hebben wat je wil bereiken en op welke manier je dat wil doen. Een Persoonlijk Ontwikkelingsplan, oftewel een POP is hier een handig hulpmiddel voor. In een POP wordt samen met je leidinggevende of werkgevers vastgelegd hoe jouw ontwikkelingstraject eruit komt te zien. Hierin kan je bepaalde vaardigheden, competenties, doelen, acties en benodigdheden in uiteenzetten. Spreek daarbij een periode af waarin je de specifieke vaardigheden wilt ontwikkelen. De uitkomst hiervan is dat je vakkundiger wordt: iets waar jij én de school baat bij hebben. Je persoonlijke ontwikkeling geeft betekenis aan je leven en is van invloed op je omgeving. Jouw groei wakkert op zijn beurt ook weer veranderingen aan bij anderen. Wellicht opent dit ook deuren naar andere uitdagende functies of creëer je op deze manier meer doorgroeimogelijkheden.
Voorbeeld; Hoe maak ik een opzetje?
Online kom je heel wat verschillende POP-formulieren en -opzetten tegen. Onderstaande indeling is een voorbeeld van een POP, bestaande uit vijf onderdelen die zich kenmerken door een of meerdere specifieke vragen:
- Doelen: Wat wil ik bereiken? Tip: hou je bij het beantwoorden van deze vraag de zeven competenties voor docenten voor ogen.
- Competenties: Waar sta ik nu? Wat zijn mijn ambities in mijn huidige functie? En: Sterke punten en ontwikkelpunten?
- Acties: Hoe werk ik nu naar het bereiken van deze doelen toe? Ga ik een opleiding/training volgen? En: Schakel ik de hulp in van een ander?
- Tijdsindeling: Wanneer wil ik mijn doel bereikt hebben? Hoeveel tijd wil ik besteden aan het behalen van mijn doelen?
- Benodigdheden: Wat heb ik nodig om mijn doelen te bereiken? Heb ik hulp van anderen nodig? Heb ik opleiding of training nodig?
Houd je aan het plan
Het is een ding om een POP te maken, maar om je er ook aan te houden is twee. Het gevaar bij zulke middelen is dat naarmate de tijd vordert deze steeds verder naar de achtergrond raken. Met het volgende zorg je ervoor dat je je aan de POP houdt:
- Wees je ervan bewust dat jouw POP niet de prioriteit heeft van je leidinggevende. Wees daarom proactief en houd je voortgang goed in de gaten.
- Doe het niet alleen. Betrek een collega bij je POP en vraag regelmatig om feedback voor jouw ontwikkeldoelen.
- Splits grote doelen op in kleinere doelen. Op deze manier is het overzichtelijker om de voortgang te bewaken en behaal je sneller en regelmatig (kleinere) doelen. Dit werkt ook erg motiverend.
- Stel je doelen realistisch en flexibel. Zie een POP als een hulpmiddel om ergens te komen, niet als hét middel.
Bron:
Ook Interessante Artikelen
Uitdagingen en oplossingen voor mbo-stages in diverse sectoren
De brug tussen mbo en de arbeidsmarkt: Arjan Elbers van Stichting Guruz
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.