Tags: Curriculum.nu, digitale geletterdheid, ECP, ict, leermiddelen

Digitale geletterdheid versneld invoeren, stelt ECP

Pleidooi voor het versnellen van de invoering van digitale geletterdheid in het onderwijs aan Tweede Kamerleden aangeboden, door ECP, het Platform voor de InformatieSamenleving. Digitaal talent wordt verkwist, de tijd dringt.

Pleidooi voor versnelde invoering digitale geletterdheid

Vlak voor de verkiezingen pleitte ECP – het Platform voor de InformatieSamenleving – ervoor om digitale geletterdheid los te koppelen van de algehele curriculumherziening en een versnelde invoering te realiseren. Het is mogelijk om voor het invoeren van digitale geletterdheid in andere leergebieden versneld groen licht te geven. Op basis van de reeds beschikbare uitwerkingen voor digitale geletterdheid kan direct gestart worden met de ontwikkeling van leermiddelen en de voorbereiding van de invoering van digitale geletterdheid op scholen.

Tineke Netelenbos, voorzitter van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, heeft op 21 juni aan Tweede Kamerleden Lisa van Ginneken (D66) en Barbara Kathmann (PvdA) het pleidooi voor het versnellen van de invoering van digitale geletterdheid in het onderwijs aangeboden. In dit pleidooi, dat centraal stond tijdens de bijeenkomst ‘Versnellen van digitale geletterdheid in het onderwijs’, georganiseerd door ECP en Vodafone Ziggo, laten ruim 30 partijen zien dat, onder regie van het onderwijs, direct gestart kan worden.

Urgentie digitale geletterdheid wordt breed gedeeld

‘Digitale geletterdheid voor alle leerlingen is belangrijk om op eigen kracht te kunnen functioneren in een digitale samenleving waarin technologie en media een belangrijke plaats hebben. Er is in Nederland inmiddels brede overeenstemming dat digitale geletterdheid zo snel mogelijk een plek moet krijgen in het onderwijscurriculum’, aldus Tineke Netelenbos.

Helaas laat de implementatie van digitale geletterdheid in het curriculum al veel te lang op zich wachten. Netelenbos: ‘Het is daarom geweldig om te zien dat een groot aantal partners dit pleidooi aanbiedt aan de politiek. En hen vraagt vaart te maken met de invoering op scholen waarbij het onderwijs de regie voert.’ Na politieke goedkeuring verwachten de partijen dat, in nauwe samenwerking met scholen en ondersteunende organisaties, de implementatie op alle scholen in een periode van twee jaar gerealiseerd kan worden.

De invoering kan al beginnen

De invoering van digitale geletterdheid kan voor een groot deel al beginnen, omdat het onderdeel kan zijn van andere leergebieden. Curriculum.nu, dat werkt aan de voorbereidingen voor aanpassingen aan het landelijk onderwijscurriculum, stelt daarover: ‘Digitale geletterdheid maakt nu nog geen deel uit van de kerndoelen en de examenprogramma’s. Voor een groot deel kan het een plek krijgen binnen bestaande leergebieden. Andere leergebieden kunnen daar ook voordeel van hebben. Het digitaal publiceren van een tekst kan bijvoorbeeld onderdeel worden van taal of Nederlands. Dat biedt mogelijkheden om het leren schrijven van teksten te ondersteunen.’

Regie van het onderwijs

Curriculum.nu heeft in detail een voorstel uitgewerkt voor digitale geletterdheid. Na het definitief vaststellen van de bouwstenen, is de inhoudelijke basis beschikbaar voor partijen om, na politieke goedkeuring, direct aan de slag te gaan. Van groot belang daarbij is de zorgvuldige voorbereiding onder regie van het onderwijs, waar de partners aan willen bijdragen. Eugenie Zwanenburg, directielid Hofstad Lyceum zegt hierover: ‘Digitale geletterdheid zal voor een groot deel geïntegreerd moeten worden in bestaande vakken. Dat moet je dus samen organiseren. En daar lijkt ook bereidheid toe omdat het voor veel groepen grote meerwaarde heeft. Leerlingen krijgen actueel onderwijsaanbod, leraren worden ondersteund in het geven van relevante lessen met actuele leermiddelen én de maatschappij vaart wel bij digitaal vaardige en -weerbare kinderen en jong volwassenen.’

Pleidooi: Tweede kamer aan zet

Het pleidooi is vandaag aangeboden met de oproep aan de politiek vaart te maken met de versnelde invoering. In het pleidooi staan de stappen die op hoofdlijnen gezet gaan worden, zodra er politiek groen licht is.

Het voorstel voor een totale curriculumherziening is vorig jaar maart nog afgewezen, omdat de Tweede Kamer het een te brede en grote verandering vond. Dit behoeft nog bijstelling voordat de Kamer akkoord kan gaan. Dat digitale geletterdheid in het curriculum een plek moet krijgen stond echter als een paal boven water. Maar de praktijk is dat Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), die de kerndoelen voor het curriculum ontwikkelt, pas na groen licht aan de slag kan gaan. Als dat groen licht er eenmaal is, duurt het nog wel 1,5 à 2 jaar voordat met de implementatie gestart kan worden.

Dit duurt dus veel te lang! Een hele generatie groeit op die digitaal niet weerbaar genoeg is en die kansen misloopt om digitaal talent te ontwikkelen. En dat terwijl de arbeidsmarkt schreeuwt om IC- en cybersecurity experts.


Download de notitie van het ECP
Lees ook: Koppel digitale geletterdheid los van de curriculumherziening! (ECP)

Tags: Curriculum.nu, digitale geletterdheid, ECP, ict, leermiddelen
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Dieper leren leren; met 9 tips

Onderwijssysteem zit in vrij starre stuip gevangen door zijn eenzijdige nadruk op bijbrengen van kennis. Ook in leraar- leerling relatie. Leerrijk onderwijs kijkt opnieuw naar het proces.
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.