Tags: , , , ,

Onderzoek: jongeren blijven door corona langer doorstuderen

Het aantal jongeren dat na hun studie de arbeidsmarkt opkwam, lag in het schooljaar 2019-2020 in ongeveer 10 procent lager. De kloof tussen middelbaar en hoger opleiden werd dieper.

Het aantal jongeren dat na hun studie de arbeidsmarkt opkwam, lag in het schooljaar 2019-2020 in ongeveer 10 procent lager. De kloof tussen middelbaar en hoger opleiden werd dieper.

Voor het onderwijs en de instroom van jongeren naar de arbeidsmarkt heeft het virus grote gevolgen. Juist bij opleidingen voor sectoren waar de malaise het grootst is, blijven jongeren nu langer doorstuderen. Over de hele Nederlandse arbeidsmarkt gezien gaat het om forse aantallen, blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek en het Verwey-Jonker Instituut.

Na de zomer van 2019 kwamen er zo’n 242.000 jongeren na hun schoolcarrière op de arbeidsmarkt terecht. Vorig jaar waren dat er 221.000: zo’n 21.000 minder dus, en zelfs 23.000 minder dan verwacht.

Coronacrisis: ongelijkheid tussen jongeren op de arbeidsmarkt neemt toe

Gedurende de eerste maanden van de coronacrisis is de kansenongelijkheid tussen groepen jongeren bij de overgang van onderwijs naar arbeidsmarkt verder toegenomen. Vooral jongeren zonder startkwalificatie, uitvallers uit het hoger onderwijs en mbo-bol-afgestudeerden hebben sinds de coronacrisis minder vaak een baan. Deze jongeren hadden ook voorafgaand aan de coronacrisis al relatief weinig kans op werk.

Ook opleidingen met structureel weinig arbeidsmarktperspectief en afgestudeerden in coronagevoelige sectoren worden relatief hard geraakt. Tot slot neemt de achterstand in baankansen van jongeren met een niet-westerse migratieachtergrond verder toe. Dat blijkt uit onderzoek op basis van de meest recente administratieve gegevens van het CBS, uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek en het Verwey-Jonker Instituut. Het onderzoek richt zich op de baankansen in juni 2020 (tijdens de coronacrisis) van jongeren die in 2018-2019 de arbeidsmarkt instroomden. Deze jongeren worden vergeleken met jongeren die in 2017-2018 de arbeidsmarkt instroomden, voorafgaand aan de coronacrisis. De baankans is gemeten als het aandeel jongeren met een baan als werknemer van minimaal drie dagen per week.

Zie de Infographic. Voor het achtergronddocument met uitgebreide resultaten en onderzoeksverantwoording, zie www.seo.nl.

Gemiddelde baankansen jongeren hersteld

Baankansen starters vertonen herstel, al stellen 23.000 jongeren hun arbeidsmarktintrede uit. Na een dip tijdens de eerste lockdown zijn de gemiddelde baankansen van jongeren die in 2019 de arbeidsmarkt opkwamen hersteld tot op het niveau van voor de coronapandemie. Ook de jongeren die middenin de coronapandemie het onderwijs hebben verlaten vinden in het algemeen niet minder vaak werk in de eerste maanden na uitstroom uit het onderwijs. Tegelijkertijd is de ongelijkheid in baankansen tussen opleidingsniveaus toegenomen en stellen 23.000 jongeren hun arbeidsmarktintrede uit. Daardoor neemt het aantal jongeren met een baan af, vooral als het gaat om jongeren met een mbo-bol-opleiding en jongeren zonder startkwalificatie.

Dat blijkt uit onderzoek naar de overgang onderwijs-arbeidsmarkt op basis van de meest recente administratieve gegevens van het CBS, uitgevoerd door SEO Economisch Onderzoek en het Verwey-Jonker Instituut. Daarvoor zijn de baankansen in december 2020 van alle 463.000 jongeren van 16 tot 30 jaar die in 2019-2020 of 2018-2019 de arbeidsmarkt op kwamen vergeleken met die van jongeren die een jaar eerder de arbeidsmarkt instroomden.

Zie de Infographic. De baankans is gemeten als het aandeel jongeren met een baan van minimaal 3 dagen per week. Voor het achtergronddocument met uitgebreide resultaten en onderzoeksverantwoording, zie www.seo.nl.

Bron: Trouw

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Nieuws

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen