» Blogs, Interview
» Technologie

»

Mediawijs op het mbo

‘Een valkuil is denken dat studenten alles van ict snappen, omdat ze ermee zijn opgegroeid’, zegt Ingeborg Kertész, docent van het Mediacollege Amsterdam en aangesloten bij het Practoraat Mediawijsheid in Amsterdam. ‘Belangrijk is dat wij als docenten het goede voorbeeld geven.’

Practoraat Mediawijsheid

‘De samenleving verandert voortdurend door technologische vernieuwingen. Als je niet mee gaat in die veranderingen, blijf je gemakkelijk achter. Het is daarom belangrijk dat we allemaal, zowel studenten als docenten, onze ict-vaardigheden blijven ontwikkelen.

Vanuit het Practoraat Mediawijsheid proberen we mbo-docenten daarbij te helpen. In deze samenwerking van Amsterdamse mbo-scholen verzamelen en delen docenten sinds enkele jaren kennis over praktijkvragen. Die vragen lopen uiteen: sommige docenten kijken bijvoorbeeld hoe zij studenten kunnen helpen om sociale media goed in te zetten bij het opstarten van een eigen bedrijf. Andere willen hun studenten kritisch leren selecteren tussen online bronnen. Ook zijn er veel vragen rondom de eigen digitale didactiek.

Leading by example

Belangrijk is dat wij als docenten het goede voorbeeld geven. Wij moeten niet alleen uitleggen hoe iets werkt, maar dit ook zelf laten zien. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als je het ene lesuur hamert op kritisch bronnengebruik, maar het volgende lesuur twijfelachtige websites aanhaalt. We moeten dus ook steeds kijken of we zelf wel voldoende toegerust zijn.

Voor docenten zou de ontwikkeling van hun ict-bekwaamheid een tweede natuur moeten zijn: het moet zo ingebakken zijn dat je nauwelijks meer nadenkt over welke tool of software je gebruikt, maar dat je direct de vraag stelt hoe je zorgt dat het zo veel mogelijk toegevoegde waarde heeft in de les.’

AI en taalonderwijs

Zelf ben ik met een onderzoek begonnen over AI in het taalonderwijs. Soms vinden mensen AI een beetje eng klinken, maar het kan ons veel opleveren. Denk aan gepersonaliseerde taallessen, waarbij een taalverwervingsprogramma de moeilijkheidsgraad afstemt op het niveau van de individuele student.

Zo’n programma kan de docent niet alleen veel tijd schelen, maar maakt de lessen ook motiverender voor de studenten. Ze hoeven bijvoorbeeld niet te wachten op studenten die trager zijn, maar kunnen zelf hun tempo bepalen. Docenten houden tijd over voor complexere vaardigheden, zoals gesprekken voeren en argumenteren.

Vaardigheid niet vanzelfsprekend

In de samenleving, maar ook onder docenten, leeft soms het idee dat jongeren geen moeite hebben met ict-toepassingen. Ze zijn er immers mee opgegroeid. Ze fabriceren en uploaden bij wijze van spreken even een filmpje terwijl ze in de rij van de kassa staan. Dan zal de rest ze ook wel makkelijk afgaan, denken we.

Niet dus. Ook jongeren hebben hulp nodig om goed met internet en online tools om te gaan. Zo staan ze er bijvoorbeeld niet altijd bij stil dat mogelijke werkgevers hun posts kunnen zien als ze die publiekelijk delen op sociale media. Of ze hebben wel een LinkedIn-account, maar weten eigenlijk niet hoe je deze kunt gebruiken om jezelf te profileren of om in contact te komen met een werkgever. Maar ook kunnen ze het lastig vinden om op internet gemeentelijke regelingen of andere overheidsdocumenten te vinden. Daar hebben ze echt hulp bij nodig, zoals ook gebleken is uit onderzoek van de HAN.


Ingeborg Kertész, docent van het Mediacollege Amsterdam werd geïnterviewd door Winnifred Jelier voor:

Onderwijscommunity Magazine

Ieder kwartaal brengt Onderwijscommunity een magazine uit, hierin staan:

  • interviews met docenten en andere onderwijsprofessionals;
  • de nieuwste onderwijs initiatieven;
  • lees- en luistertips;
  • aanstaande evenementen en webinars.

Dit artikel is onderdeel van de winter editie 2021/2022.

Voor het gehele magazine, klik op de onderstaande button!

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

Practoraat Mediawijsheid

‘De samenleving verandert voortdurend door technologische vernieuwingen. Als je niet mee gaat in die veranderingen, blijf je gemakkelijk achter. Het is daarom belangrijk dat we allemaal, zowel studenten als docenten, onze ict-vaardigheden blijven ontwikkelen.

Vanuit het Practoraat Mediawijsheid proberen we mbo-docenten daarbij te helpen. In deze samenwerking van Amsterdamse mbo-scholen verzamelen en delen docenten sinds enkele jaren kennis over praktijkvragen. Die vragen lopen uiteen: sommige docenten kijken bijvoorbeeld hoe zij studenten kunnen helpen om sociale media goed in te zetten bij het opstarten van een eigen bedrijf. Andere willen hun studenten kritisch leren selecteren tussen online bronnen. Ook zijn er veel vragen rondom de eigen digitale didactiek.

Leading by example

Belangrijk is dat wij als docenten het goede voorbeeld geven. Wij moeten niet alleen uitleggen hoe iets werkt, maar dit ook zelf laten zien. Het heeft bijvoorbeeld weinig zin als je het ene lesuur hamert op kritisch bronnengebruik, maar het volgende lesuur twijfelachtige websites aanhaalt. We moeten dus ook steeds kijken of we zelf wel voldoende toegerust zijn.

Voor docenten zou de ontwikkeling van hun ict-bekwaamheid een tweede natuur moeten zijn: het moet zo ingebakken zijn dat je nauwelijks meer nadenkt over welke tool of software je gebruikt, maar dat je direct de vraag stelt hoe je zorgt dat het zo veel mogelijk toegevoegde waarde heeft in de les.’

AI en taalonderwijs

Zelf ben ik met een onderzoek begonnen over AI in het taalonderwijs. Soms vinden mensen AI een beetje eng klinken, maar het kan ons veel opleveren. Denk aan gepersonaliseerde taallessen, waarbij een taalverwervingsprogramma de moeilijkheidsgraad afstemt op het niveau van de individuele student.

Zo’n programma kan de docent niet alleen veel tijd schelen, maar maakt de lessen ook motiverender voor de studenten. Ze hoeven bijvoorbeeld niet te wachten op studenten die trager zijn, maar kunnen zelf hun tempo bepalen. Docenten houden tijd over voor complexere vaardigheden, zoals gesprekken voeren en argumenteren.

Vaardigheid niet vanzelfsprekend

In de samenleving, maar ook onder docenten, leeft soms het idee dat jongeren geen moeite hebben met ict-toepassingen. Ze zijn er immers mee opgegroeid. Ze fabriceren en uploaden bij wijze van spreken even een filmpje terwijl ze in de rij van de kassa staan. Dan zal de rest ze ook wel makkelijk afgaan, denken we.

Niet dus. Ook jongeren hebben hulp nodig om goed met internet en online tools om te gaan. Zo staan ze er bijvoorbeeld niet altijd bij stil dat mogelijke werkgevers hun posts kunnen zien als ze die publiekelijk delen op sociale media. Of ze hebben wel een LinkedIn-account, maar weten eigenlijk niet hoe je deze kunt gebruiken om jezelf te profileren of om in contact te komen met een werkgever. Maar ook kunnen ze het lastig vinden om op internet gemeentelijke regelingen of andere overheidsdocumenten te vinden. Daar hebben ze echt hulp bij nodig, zoals ook gebleken is uit onderzoek van de HAN.


Ingeborg Kertész, docent van het Mediacollege Amsterdam werd geïnterviewd door Winnifred Jelier voor:

Onderwijscommunity Magazine

Ieder kwartaal brengt Onderwijscommunity een magazine uit, hierin staan:

  • interviews met docenten en andere onderwijsprofessionals;
  • de nieuwste onderwijs initiatieven;
  • lees- en luistertips;
  • aanstaande evenementen en webinars.

Dit artikel is onderdeel van de winter editie 2021/2022.

Voor het gehele magazine, klik op de onderstaande button!

Menu