» Blogs, Interview
» Onderwijsontwikkeling, Professionalisering

»

Naar een gezonde leercultuur

Emin Kececi (Meesters met Dromen) Scholen zijn nog te vaak naar binnen gericht. We kunnen zoveel van collega’s op andere scholen leren. Samen moeten we meer werk maken van een schooloverstijgende kenniscommunity.

De ruimte geven aan zeggenschap

‘Ik kan een rozewolkverhaal vertellen, maar daar zit denk ik niemand op te wachten. Ik ben blij dat ik in het onderwijs werk, het is het mooiste beroep is wat er is. Maar: er is een groot lerarentekort. Leraren dreigen uit te vallen door de hoge werkdruk, tijdelijke aanstellingen, het bescheiden loon en het gebrek aan waardering.

Het is echt hoog tijd voor verandering. We moeten leraren meer gaan waarderen, niet alleen in de vorm van geld, maar door ze meer zeggenschap te geven over hun werk. Nu vindt de sturing binnen scholen vaak nog van bovenaf plaats: de schoolleiding neemt belangrijke beslissingen over de invulling van het onderwijs. Wij als leraren moeten volgen.

Mijn droom is dat leraren in overleg met hun leerlingen of studenten leerbehoeften in kaart brengen en op basis daarvan samen onderwijs ontwikkelen. Daarvoor hebben we betrokken leidinggevenden nodig die ons faciliteren met ruimte en tijd. Het geld is er, maar we gebruiken het niet goed. Het komt lang niet altijd bij de leerlingen terecht. Dat is heel jammer.

Leren van elkaar

Een gezonde leercultuur is cruciaal: iedereen wil goede leraren voor de klas, maar daarvoor moeten we als leraren de ruimte krijgen en bereid zijn om van en met elkaar te leren. Niet alleen binnen de schoolmuren, maar ook over de muren heen.

Scholen zijn nog te vaak naar binnen gericht. Als we in Nederland een sterke kenniseconomie willen, is onderlinge samenwerking onmisbaar. We kunnen zoveel van collega’s op andere scholen leren. Samen moeten we meer werk maken van een schooloverstijgende kenniscommunity, een gemeenschap waar het normaal is om inzichten en ervaringen te delen en elkaar te helpen.

Met het lerareninitiatief Meesters met Dromen probeer ik hier op mijn manier aan bij te dragen. Ik organiseer samen met Ismail Aghzanay en Yasin Yaylal wekelijks talkshows in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Hierin stellen we het lerarenberoep centraal. We proberen te laten zien hoe mooi het beroep is, dat het een vak is om trots op te zijn. Niet alleen op de Dag van de Leraar, maar het hele jaar door.

Lesgeven is niet alleen kennis overdragen, ik draag als docent bij aan de vorming van nieuwe burgers

Van bekende namen tot verborgen parels komen aan het woord. Ze vertellen hoe ze tegenslagen te boven kwamen, hoe ze problemen het hoofd boden en beter werden in hun werk.

Bijdrage aan vorming

Zo hoop ik iedereen in het onderwijs te laten zien dat het anders kan. Verlies de moed niet. Verlaat eventueel je werkplek als het echt niet meer gaat. Maar blijf in het onderwijs, want er zijn misschien wel honderden leerlingen en studenten bij andere scholen die nog iets van je kunnen leren.

Ik heb mijn hart aan het onderwijs verloren. Onderwijs is voor mij een missie om iets terug te doen voor de maatschappij waarin ik ben opgegroeid. Lesgeven gaat niet alleen over kennis overbrengen, ik draag als docent bij aan de vorming van nieuwe burgers.

Soms kom ik mijn studenten jaren later tegen, allang afgestudeerd en aan het werk. Een van hen vertelde mij dat hij zich mijn lach zo goed kon herinneren. Hij probeerde ook zo positief in het leven te staan, zei hij, en uitdagingen met een lach te ontmoeten. Fantastisch om te horen. Dit is waarvoor ik het doe.’

Emin Kececi, mbo-docent Engels en mede-oprichter van Meesters met Dromen

Onderwijscommunity Magazine

Ieder kwartaal brengt Onderwijscommunity een magazine uit, hierin staan:

  • interviews met docenten en andere onderwijsprofessionals;
  • de nieuwste onderwijs initiatieven;
  • lees- en luistertips;
  • aanstaande evenementen en webinars.

Dit artikel is onderdeel van de winter editie 2021/2022. Voor het gehele magazine, klik op de onderstaande button!

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook interessant

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper HR

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Onderwijs Innovatie Festival

Registreer je als lid

Log In

Word Gratis Lid

Word lid

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

Publiceer

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

Advertentie

In de spotlight

Vacature

Boek

Kalender

App

De ruimte geven aan zeggenschap

‘Ik kan een rozewolkverhaal vertellen, maar daar zit denk ik niemand op te wachten. Ik ben blij dat ik in het onderwijs werk, het is het mooiste beroep is wat er is. Maar: er is een groot lerarentekort. Leraren dreigen uit te vallen door de hoge werkdruk, tijdelijke aanstellingen, het bescheiden loon en het gebrek aan waardering.

Het is echt hoog tijd voor verandering. We moeten leraren meer gaan waarderen, niet alleen in de vorm van geld, maar door ze meer zeggenschap te geven over hun werk. Nu vindt de sturing binnen scholen vaak nog van bovenaf plaats: de schoolleiding neemt belangrijke beslissingen over de invulling van het onderwijs. Wij als leraren moeten volgen.

Mijn droom is dat leraren in overleg met hun leerlingen of studenten leerbehoeften in kaart brengen en op basis daarvan samen onderwijs ontwikkelen. Daarvoor hebben we betrokken leidinggevenden nodig die ons faciliteren met ruimte en tijd. Het geld is er, maar we gebruiken het niet goed. Het komt lang niet altijd bij de leerlingen terecht. Dat is heel jammer.

Leren van elkaar

Een gezonde leercultuur is cruciaal: iedereen wil goede leraren voor de klas, maar daarvoor moeten we als leraren de ruimte krijgen en bereid zijn om van en met elkaar te leren. Niet alleen binnen de schoolmuren, maar ook over de muren heen.

Scholen zijn nog te vaak naar binnen gericht. Als we in Nederland een sterke kenniseconomie willen, is onderlinge samenwerking onmisbaar. We kunnen zoveel van collega’s op andere scholen leren. Samen moeten we meer werk maken van een schooloverstijgende kenniscommunity, een gemeenschap waar het normaal is om inzichten en ervaringen te delen en elkaar te helpen.

Met het lerareninitiatief Meesters met Dromen probeer ik hier op mijn manier aan bij te dragen. Ik organiseer samen met Ismail Aghzanay en Yasin Yaylal wekelijks talkshows in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Hierin stellen we het lerarenberoep centraal. We proberen te laten zien hoe mooi het beroep is, dat het een vak is om trots op te zijn. Niet alleen op de Dag van de Leraar, maar het hele jaar door.

Lesgeven is niet alleen kennis overdragen, ik draag als docent bij aan de vorming van nieuwe burgers

Van bekende namen tot verborgen parels komen aan het woord. Ze vertellen hoe ze tegenslagen te boven kwamen, hoe ze problemen het hoofd boden en beter werden in hun werk.

Bijdrage aan vorming

Zo hoop ik iedereen in het onderwijs te laten zien dat het anders kan. Verlies de moed niet. Verlaat eventueel je werkplek als het echt niet meer gaat. Maar blijf in het onderwijs, want er zijn misschien wel honderden leerlingen en studenten bij andere scholen die nog iets van je kunnen leren.

Ik heb mijn hart aan het onderwijs verloren. Onderwijs is voor mij een missie om iets terug te doen voor de maatschappij waarin ik ben opgegroeid. Lesgeven gaat niet alleen over kennis overbrengen, ik draag als docent bij aan de vorming van nieuwe burgers.

Soms kom ik mijn studenten jaren later tegen, allang afgestudeerd en aan het werk. Een van hen vertelde mij dat hij zich mijn lach zo goed kon herinneren. Hij probeerde ook zo positief in het leven te staan, zei hij, en uitdagingen met een lach te ontmoeten. Fantastisch om te horen. Dit is waarvoor ik het doe.’

Emin Kececi, mbo-docent Engels en mede-oprichter van Meesters met Dromen

Onderwijscommunity Magazine

Ieder kwartaal brengt Onderwijscommunity een magazine uit, hierin staan:

  • interviews met docenten en andere onderwijsprofessionals;
  • de nieuwste onderwijs initiatieven;
  • lees- en luistertips;
  • aanstaande evenementen en webinars.

Dit artikel is onderdeel van de winter editie 2021/2022. Voor het gehele magazine, klik op de onderstaande button!

Menu