Tags: , ,

De podcast en het onderwijs; flipping the classroom en meer

In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar luistert 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. Een combinatie van informatieve en amuserende content spreekt al gauw tot de verbeelding. De lesstof wordt beter verwerkt dan bij klassikaal aanbod en het vooraf beluisterde materiaal geeft ruimte voor verdiepend leren in de les.

 Podcast laat het brein luisteren

Podcast gebruik in het onderwijs: voor wie anno 2022 nog niet weet wat podcasten is; geluids- of beeldopnamen maken en op internet zetten, zodat ze overal, bv. met een laptop of mp3-speler, beluisterd of bekeken kunnen worden. De term podcast is dan ook een samentrekking van iPod en broadcast (Engels voor ‘uitzenden’). Podcasts zijn hot! In Nederland is de Podcast nog steeds bezig aan een opmars. Niet zo gek want podcasting is in ons geval een fantastische manier om heel veel studenten te bereiken op een moment waarop het hen goed uitkomt (just in time). Je brein laten luisteren naar spannende verhalen en interessante informatie werkt. Het is Netflix, een instituut met een baard als het NOS journaal, een inspirerende TED-talk, een reguliere les op school, Jinek en je favoriete boek in één.

Nieuwe TV, radio, krant en boek ineen

Podcast luisteren is dus het nieuwe TV kijken, radio luisteren en zelfs het nieuwe boeken, blogs en kranten lezen. En daar is je brein en iedere student natuurlijk blij mee. Podcast luisteren ontwikkelt je brein namelijk op intellectueel en emotioneel vlak, het werkt praktisch en simpel én in principe ook nog eens gratis. Inmiddels is podcasting zo aan het groeien dat er verschillende verdienmodellen zijn ontstaan. Er zijn inmiddels meerdere platformen ter ondersteuning en ontsluiting hiervan. Als we dus aandacht willen besteden aan het ondernemend gedrag van studenten kan ook podcasting hier een goede tool voor zijn.

Informatieverwerking

Podcasten is luisteren naar wat jij wil (gepersonaliseerd), wanneer (on demand) en waar het jou uitkomt (just in time). En je brein is er ook nog eens dol op: luisteren naar informatie, in plaats van kijken of lezen. Terwijl studenten scrollen over Instagram, valt er impliciet toch nog wat te leren. Onderzoek (McKinney et al.,2009) toonde tien jaar geleden al aan dat studenten lesstof beter opslaan wanneer ze het via een podcast tot zich nemen, dan wanneer ze in een klaslokaal moeten luisteren naar een docent. Specifieker: de klaslokaalstudenten haalden gemiddeld een 6,2 – de podcaststudenten een 7,7.

Empathisch vermogen

Podcast luisteren doe je in je eentje, maar voordeel is dat je er je sociale vaardigheden ondanks dat toch mee ontwikkelt. In 2016 onderzochten G. Karaoglan-Yilmaz en Keser de effecten van reflectieve denkactiviteiten in podcasts. Podcast luisteren maakt je een socialer, empathischer en emotioneel ontwikkelder mens doordat het gedeelte in je brein dat daar verantwoordelijk voor is, erg positief reageert op podcast luisteren.

Er is de afgelopen jaren in onderzoek (W O’Bannon, K Lubke, L Beard, & G Britt, 2011) veel gesproken over de jonge generatie die vooral vlugge en snelle online content wil. Maar er wordt in meerdere onderzoeken naar podcastluisteraars aangestipt dat ook een jonge generatie aan het podcasten is geslagen. Een groep die de lineaire radio vaker links laat liggen. In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar, het midden van onze doelgroep, luistert 22 procent wel eens naar de radio en 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. In de leeftijdscategorie 25 tot 34 is dit 27 procent radio versus 48 procent podcast. 49% van het luisteren naar podcasts gebeurt thuis, tegenover 51% in 2017. Zo’n 22% luistert tijdens het woon- werkverkeer in een voertuig. Podcast luisteraars abonneren zich op gemiddeld 6 shows in de afgelopen week. Podcast luisteraars luisteren gemiddeld naar 7 verschillende shows per week, een stijging van 5 ten opzichte van 2017.

Flipping the classroom

Een podcast kan van diverse creatieve elementen voorzien worden. Een combinatie van informatieve en amuserende content kan huidige en nieuwe studenten interesseren, amuseren en inspireren. Studenten kunnen middels een podcast leuke interviews, inspirerende verhalen en trends & ontwikkelingen volgen. Grote kans is dat we onze studenten positief beïnvloeden met een inspirerend verhaal of boeiende, verdiepende en verbredende informatie.

Daarnaast kunnen bepaalde lessen of onderdelen daarvan op een zelf gekozen moment worden ingehaald of teruggeluisterd. Studenten beluisteren lessen of onderdelen daarvan in podcastformaat voordat ze naar de les komen, waardoor de hele lesperiode kan worden besteed aan actieve leeroefeningen die zijn bedoeld om het hogere leren te bereiken (Garver & Roberts, 2014).

Een sterk merk

Luisteraars van onze podcast hebben veel baat bij informatieve content. Het bespreken van actuele trends en ontwikkelingen kunnen daarom een goede reden zijn om te blijven luisteren. Wanneer dit juist wordt ingezet, kan een podcast een positieve en zichtbare bijdrage leveren aan de contentstrategie van je school. Een strakke podcast laat zien dat jullie één van de autoritaire spelers zijn binnen ons vakgebied of branche. De mogelijkheden tot kennisdeling, storytelling en interviews met interessante gasten geven je doelgroep een sterk, vertrouwd en persoonlijk beeld van bijvoorbeeld je opleiding of school.

Kortom, podcasting werkt. Hoe het werkt en hoe jij het zelf kunt inzetten? Kom naar de workshop ‘Podcasting in het onderwijs’ op het Onderwijs Innovatie Festival op dinsdag 24 mei en loop weg met een concrete eerste opzet.


Mark Dekkers, Summa College Luchtvaartdienstverlening:

Met trots presenteren wij, Soner, Maud en Mark, de eerste Nederlandstalige podcast over alles wat met luchtvaart en luchtvaartdienstverlening te maken heeft. Iedere week praten we je bij over de nieuwste ontwikkelingen uit de wereld van de luchtvaart en het onderwijs. We spreken inspirerende hoofdrolspelers uit de branche en maken leuke specials, vinden we zelf!

We are ready for take-off!

Onderwijs innovatie festival

Lees ook:

Science Guide: Gebruik van video maakt aankomende leraren experts in lesgeven

Om een goede leerkracht te worden is kennis over het vak en over pedagogische processen erg belangrijk. Echter is alleen het opdoen van kennis in een lerarenopleiding niet genoeg voor studenten om de stap te zetten tussen gevorderde en expert, schrijven onderzoekers van Aeres Hogeschool Wageningen. Kennis moet gecombineerd worden met vaardigheden, uitstraling en motivatie. Zelfreflectie op deze gebieden zorgt ervoor dat docenten zich alsmaar blijven ontwikkelen, en dus echte professionals worden. Dit onderzoek heeft laten zien hoe studenten met het gebruik van opnames hun kennis kunnen combineren met deze andere factoren. Lees het hele artikel bij Science Guide.

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

Whitepaper Docent de dupe van technologie

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Niets gevonden.

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen