Acceptatie- en commitmenttraining (ACT) is gericht op het verhogen van de psychologische flexibiliteit van mensen. Daarbij gaat het om het accepteren van datgene waarover je geen controle hebt (acceptatie) en concreet stappen zetten in de richting van dat wat je belangrijk vindt en je hart te volgen (commitment). Logisch natuurlijk, maar in het echte leven makkelijker gezegd dan gedaan.
Inhoud
In deze opleiding krijg je de nieuwste wetenschappelijke inzichten over gedrag aangereikt en leer je deze toepassen om leerlingen te begeleiden naar meer veerkracht. Niet met aparte lessen en nog meer werk, maar doordat je jouw houding en kijk, je taalgebruik en manier van reageren anders en effectiever leert inzetten. De principes van acceptatie- en commitmenttraining (ACT) vormen het fundament. Tegelijkertijd ontwikkel je ook je eigen veerkracht.
We werken met het boek ‘Psychologische flexibiliteit in het onderwijs, Doen wat werkt met hart en ziel’ van Maaike Steeman en Femke Klomp. We vullen aan door een praktische vertaling te maken en de verdiepen en verbreden.
Doelen
- De nieuwste inzichten uit de psychologie en gedragswetenschap, toegespitst op het onderwijs.
- Veerkrachtig en met hart en ziel voor de klas staan:
-
- Meer begrip van jezelf en je eigen gedrag.
- Helderheid over je waarden, zodat je bewust en vanuit je hart de leerkracht kunt zijn die je wilt zijn.
- Meer tijd besteden aan wat er werkelijk toe doet.
- Met meer vertrouwen en minder stress voor de klas staan.
- Beter voor jezelf zorgen in alle hectiek en met meer ruimte en plezier aan het werk zijn.
- Meer vanuit verbinding en gezamenlijkheid werken.
-
- Basiskennis van ACT, met de zeven ACT-vaardigheden die leiden tot psychologische flexibiliteit.
- Leerlingen begeleiden naar meer veerkracht, zodat ze vol in het leven komen te staan:
-
- Kennis over het vergroten van psychologische flexibiliteit bij leerlingen.
- Op een praktische manier bijdragen aan de psychologische flexibiliteit van leerlingen.
- Meer begrip van (complex) gedrag van leerlingen.
- Tools om gedrag van leerlingen op een positieve manier te beïnvloeden.
- Een analysemodel voor complex gedrag en persoonlijke ervaring in het toepassen van interventies die daaruit volgen.
-
Voor actuele- en of aanvullende informatie bezoek de website.