Diepgaand leren: Dick van de Wateren over ‘De denkende klas’
In deze podcast gaat Taco Visser in gesprek met experts over relevante literatuur op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.
Doel van de podcast is om leidinggevenden en leraren in PO, VO en MBO in korte tijd enkele kerninzichten mee te geven op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.
De denkende klas
Te gast is leraar en onderzoeker Dick van der Wateren. Ze spreken over zijn boek De denkende klas. Daarin houdt Dick van der Wateren een praktijkonderbouwd pleidooi voor de pedagogische opdracht van de school a la Gert Biesta, voor verwondering als een vorm van aandachtig waarnemen, voor actief onderzoeken en vragen stellen, voor leerlingen met elkaar laten denken, kortom: voor gemotiveerd, onderzoekend en diepgaand leren. Over jonge mensen helpen volwassen te worden, in de geest van Biesta’s opdracht voor de leerkracht.
Mensen moeten leren na te denken over de vraag of wat je wenst ook wenselijk is.
Biesta geciteerd door Dick van der Wateren
Een denkende professionele leergemeenschap
In het gesprek gaan Taco en Dick in op wat verwonderen, denken en vragen stellen is, waarbij Dick praktische voorbeelden geeft, maar ook hoe hij vindt dat leraren een denkende professionele leergemeenschap zouden moeten vormen. Verder licht hij toe hoe Gert Biesta, en vooral diens boek ‘De terugkeer van het lesgeven’, hem zo inspireert, en ook maakt hij zijn afkeer kenbaar van die onderwijswetenschappers die zich te eenzijdig richten op evidence based onderwijsonderzoek. Zij zouden beter eens zelf kunnen gaan lesgeven.
Dick eindigt met enkele tips voor schoolleiders, die als je goed luistert, wortelen in zijn eigen ervaring met zijn eerste schoolleider. Vertrouwen geven is daarbij wel het sleutelwoord.
Leestip:
Naast Biesta’s ‘De terugkeer van het lesgeven’ ook ‘Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk’, een Nivoz uitgave, laat op concrete wijze zien hoe je aan de slag kunt gaan met wereldgericht onderwijzen. Onderwijs dat vorm krijgt vanuit wat onderwijspedagoog Gert Biesta de subjectificatiefunctie noemt.
Zie ook: Onderwijscommunity ‘De denkende klas, een pleidooi voor verwondering’
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door ATTC, schoolleidersopleiding in Hilversum en Arkade onderwijsadvies.
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE