Peter Visser over organiseren van zelfsturende onderwijsteams
In deze podcast gaat Taco Visser in gesprek met experts over relevante literatuur op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.
Doel van de podcast is om leidinggevenden en leraren in PO, VO en MBO in korte tijd enkele kerninzichten mee te geven op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.
Te gast is onderwijsbestuurder Peter de Visser, bestuurder Stad & Esch & csg Dingstede (Voortgezet Onderwijs Meppel en omstreken) sinds 2009.
Taco spreekt met hem over zelfsturende onderwijsteams n.a.v. Reinventing organizations van de Brusselaar Frédéric Laloux.
Het mantra van predict & control maakt daarbij plaats voor sense & respond.
Zelfsturing, eigen authenticiteit en heelheid
Hij beschrijft een nieuw tijdperk, met daarin doorbraken naar een diepere voldoening. Hoe breng je je eigen authenticiteit terug in je werk? Hoe eenvoudig kan een organisatie weer zijn? Wat kun je bereiken door met een gezamenlijk en breed gedragen doel te werken? In dat boek staan drie kernprincipes: zelfsturing, heelheid van de mens (hoofd, hand, hart en ziel) en zich evoluerende doelen en Peter begon zes jaar geleden in de Meppelse middelbare school Stad en Esch met ruimte en beleid maken voor zelfsturende teams.
Autonomie en vertrouwen
In het gesprek vertelt hij over hoe deze ontwikkeling is ontstaan en tot nu toe is verlopen. Daarbij gaat hij vooral in op de principes van zelfsturing en heelheid van de mens. Zelfsturing gaat voor hem over het belang van autonomie voor de professional en vertrouwen in elkaar, de leerling en de organisatie en het principe heelheid zorgt voor authenticiteit, ontwikkeling van persoonlijk leiderschap en beter luisteren en communiceren in de organisatie. Vanaf het begin van de eerste PLG’s en het omturnen van hiërarchische organisaties naar deels zelfsturende teams binnen die verticale organisatie. (Peter spreekt van POG’s, professionele operationele gemeenschappen, red. onderwijscommunity)
Het principe evoluerende doelen komt op het eind aan bod en betekent voor hem een plan maken voor twintig jaar en tegelijkertijd aanvoelen welke actie morgen nodig is om mee te bewegen met de veranderingen in en van ons tijdperk.
Spanningsveld
Peter en zijn medewerkers zijn helemaal om. Iedereen zou morgen moeten beginnen met zelfsturende onderwijsteams, professionele leergemeenschappen. Twee adviezen daarvoor:
- Let op de dilemma’s tussen zelfsturende en hiërarchische teams.
- Maak concernafspraken en eenduidige werkmodellen, zoals een helder onderwijsconcept, leiderschapsmodel, besluitvormingsmodel en professionaliseringsmodel.
‘Deze organisaties kunnen alleen bestaan als zowel de eigenaars als het topbestuur zich achter de principes scharen. De CEO moet hierbij de voorwaarden scheppen en als rolmodel fungeren. Voor de rest is hij of zij een collega als alle anderen,’ schrijft Jeroen Ansink naar aanleiding van het werk van Laloux en cyane organisaties.
Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door ATTC, schoolleidersopleiding in Hilversum en Arkade onderwijsadvies.
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE