Verbindend gezag: Onderwijs leiden met hart en ziel
Onderwijs leiden met hart en ziel
In deze podcastreeks gaat Taco Visser in gesprek met experts over relevante literatuur op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling. Doel van de podcast is om leidinggevenden en leraren in PO, VO en MBO in korte tijd enkele kerninzichten mee te geven op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.
Taco spreekt in deze aflevering met leerkracht en psycholoog Eefke en jeugdhulpverlener Erik Faasen over en naar aanleiding van een boek van Haim Omer: Nieuwe autoriteit, verbindend gezag voor het onderwijs.
Verbindend gezag geeft erkenning aan de complexe taken van leerkrachten
“Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht”. (intro bij het boek Nieuwe Autoriteit- red. Onderwijscommunity)
Beluister de Podcast van: Taco Visser | Eefke Faasen | Erik Faasen
Vier principes voor nieuwe autoriteit
Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn.
In het boek staan vier principes voor nieuwe autoriteit die afgezet worden t.o. de klassieke autoriteitsopvatting:
- Aanwezigheid i.p.v. afstand
- Ondersteuning door de groep i.p.v. hiërarchie volgen
- Zelfbeheersing i.p.v. controle en gehoorzaamheid
- Volharden en verduren i.p.v. straf en vergelding.
Verbindend gezag
In hun werk met scholen vertalen Eefke en Erik deze principes in twee basisvragen:
- Wat zijn jouw eigen waarden?
- Wat zijn jouw grenzen?
Zes pijlers van verbindend gezag:
In het gesprek vertalen zij die zes pijlers in houdingen en interventies van verbindend gezag.
- Zelfcontrole
- Aanwezigheid
- Transparantie
- Herstel van de relatie
- Verzet
- Steunnetwerk
In één woord is verbindend gezag ‘autoritatief’, een mix van autoritair en permissief. Het gaat steeds over zowel duidelijk begrenzen als bewust aanwezig zijn en in relatie blijven. De focus wordt verlegd van gehoorzaamheid van het kind naar (ouderlijke) zelfcontrole. In plaats van het destructieve gedrag van kinderen proberen te buigen, bieden opvoeders hier weerstand tegen. De opvoeders richten zich op hun eigen kant van het escalatieproces en nemen hiervoor de verantwoordelijkheid. Dit vraagt bewust wording, zelfreflectie én emotieregulatie.
- Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door ATTC, schoolleidersopleiding in Hilversum.
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE