Verbindend gezag: Onderwijs leiden met hart en ziel
Onderwijs leiden met hart en ziel
In deze podcastreeks gaat Taco Visser in gesprek met experts over relevante literatuur op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling. Doel van de podcast is om leidinggevenden en leraren in PO, VO en MBO in korte tijd enkele kerninzichten mee te geven op het gebied van onderwijs-, leiderschaps- of organisatieontwikkeling.
Taco spreekt in de eerste aflevering van deze nieuwe reeks met leerkracht en psycholoog Eefke en jeugdhulpverlener Erik Faasen over en naar aanleiding van een boek van Haim Omer: Nieuwe autoriteit, verbindend gezag voor het onderwijs.
Verbindend gezag geeft erkenning aan de complexe taken van leerkrachten
“Gezag is in deze tijden geen vanzelfsprekendheid meer. Er is vandaag veel aandacht voor een positieve relatie met leerlingen. Maar wat te doen als kinderen of jongeren zich misdragen? Hoe streng mag je nog zijn? Mag er nog gestraft worden? Binnen één school leven vaak heel uiteenlopende antwoorden op deze vragen. Het gevolg is twijfel en onmacht”. (intro bij het boek Nieuwe Autoriteit- red. Onderwijscommunity)
Vier princpes voor nieuwe autoriteit:
Leraren vormen samen met ouders een ondersteunend netwerk, waarin aanwezigheid, zelfcontrole, een goede relatie met leerlingen en verzet tegen ongewenst gedrag de kernelementen zijn.
In het boek staan vier principes voor nieuwe autoriteit die afgezet worden t.o. de klassieke autoriteitsopvatting:
- Aanwezigheid i.p.v. afstand
- Ondersteuning door de groep i.p.v. hiërarchie volgen
- Zelfbeheersing i.p.v. controle en gehoorzaamheid
- Volharden en verduren i.p.v. straf en vergelding.
Beluister de Podcast van: Taco Vissers | Eefke Faasen | Erik Faasen
Verbindend gezag
In hun werk met scholen vertalen Eefke en Erik deze principes in twee basisvragen:
- Wat zijn jouw eigen waarden? 2. Wat zijn jouw grenzen?
Zes pijlers van verbindend gezag:
- Zelfcontrole 2.Aanwezigheid 3.Transparantie 4.Herstel van de relatie 5.Verzet 6.Steunnetwerk
In het gesprek vertalen zij die zes pijlers in houdingen en interventies van verbindend gezag.
Houdingen van verbindend gezag:
1. Kalmte 2. Stilte 3. Uitgestelde reactie 4. Begrenzen, duidelijke kaders 5. Nabijheid. Fysiek en emotioneel 6. Werken aan herstel 7. Mildheid: geef niet de schuld aan jezelf, de leerling of ouder, maar aan de interactie.
Interventies van verbindend gezag:
1. Zeer bewust ergens in de klas of de school aanwezig zijn 2. Het inschakelen van een steunnetwerk 3. Het oplossingsverzoek 4. De aankondiging 5. De sit in 6. De aanwezige schorsing 7. Ouderbijeenkomsten verbindend gezag
In één woord is verbindend gezag ‘autoritatief’, een mix van autoritair en permissief. Het gaat steeds over zowel duidelijk begrenzen als bewust aanwezig zijn en in relatie blijven. De focus wordt verlegd van gehoorzaamheid van het kind naar (ouderlijke) zelfcontrole. In plaats van het destructieve gedrag van kinderen proberen te buigen, bieden opvoeders hier weerstand tegen. De opvoeders richten zich op hun eigen kant van het escalatieproces en nemen hiervoor de verantwoordelijkheid. Dit vraagt bewust wording, zelfreflectie én emotieregulatie.
- Deze podcast is mede mogelijk gemaakt door ATTC, schoolleidersopleiding in Hilversum.
- Mijn naam is Taco Visser en mijn motto is lesgeven en leidinggeven met liefde.
Ook Interessante Podcasts
Docent in grootstedelijke context en de kloof met de Pabo
Badges, micro credentials en leven lang leren
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.
ADVERTENTIE