Tags: , , , ,

Wat maakt een goede lesmethode? Tjipcast met Erik Meester

De meeste lesmethodes in Nederland zijn heel slecht stelt Erik Meester. Weinig aandacht voor algemene kennisopbouw, taalrijkheid, instructie en de verschillende dimensies van leren. Erik werkte aan een nieuwe lesmethode voor het po. Deze methode, het onderliggende curriculumontwerp en de didactische uitgangspunten staan centraal in deze podcast.

Tjipcast #242 Hoe maak je een goede lesmethode?

  • Tjip de Jong gaat elke week in gesprek met interessante gasten om een specifieke vraag te verkennen. Deze vraag is afkomstig uit onze leef- en werkpraktijk.
  • Erik Meester is leraar en sinds 2019 onderwijsontwikkelaar bij de bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (PWPO) en de masteropleiding Curriculumontwikkeling voor Primair Onderwijs (COPO) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Van 2015-2019 was hij onderwijs- en organisatieadviseur bij Academica Business College waar hij veel schoolleiders en schoolteams in het werkveld begeleidde bij hun curriculumontwikkeling.

Meeste lesmethodes belabberd

Erik Meester draait er niet omheen. De meeste lesmethodes in Nederland zijn over het algemeen heel slecht.

  • Er is weinig aandacht voor algemene kennisopbouw, taalrijkheid, instructie en de verschillende dimensies van leren in de klas.
  • Denk daarbij aan het belang van aantekeningen maken (schrijven), herhaling (immersie) en het vertellen en delen van kennis via verhalen.
  • Tel daarbij op dat de onderwijsresultaten in Nederland al zo’n 20 jaar dalen dan is het tijd dat het roer radicaal omgaat.

De afgelopen jaren heeft Erik samen met het Nederlands Mathematisch Instituut gewerkt aan een nieuwe lesmethode voor het primair onderwijs. Deze methode, het onderliggende curriculumontwerp en de didactische uitgangspunten staan centraal in deze podcast. Aan de hand van diverse praktijkvoorbeelden bespreken we de werking en de effecten op leerlingen en leraren.

Beluister de Podcast van: Tjip de Jong | Erik Meester
Beluister de Podcast van: Tjip de Jong | Erik Meester

Daar zet het kabinet ook op in. Voortaan krijgen leerlingen alleen nog lezen, schrijven en rekenen aangeboden volgens ‘effectief bewezen lesmethoden’, staat in het nieuwe regeerakkoord.

‘Je ziet inderdaad dat er iets door begint te dringen. Er is internationaal veel onderzoek gedaan naar hoe kinderen basiskennis het beste kunnen aanleren. Maar tussen die onderzoeken en de praktijk op scholen zit nu nog een enorme discrepantie.’

Wat is die praktijk dan?

‘Op veel scholen wordt onderwezen vanuit het gedachtengoed van het ‘gepersonaliseerd leren’. Dit hangt samen met de ‘21st century skills’-beweging, die rond het millennium een enorme hype werd. Op elk onderwijscongres stond wel iemand te bepleiten dat kennis niet meer belangrijk is, omdat alle informatie al op internet staat. Als kinderen eenmaal weten hoe ze die informatie zelf kunnen opzoeken, volgt de kennis vanzelf, is de gedachte hierachter.

‘Maar dit is een misvatting. Kennis gaat altijd vooraf aan vaardigheden, niet andersom. Iedereen kan via Google op een Wikipedia-pagina komen, maar niet iedereen kan begrijpen wat daar staat. Zonder kennis verliezen kinderen zich hopeloos op internet, ze zijn ook niet in staat om fake news te herkennen.’

‘Dat gepersonaliseerd leren is in de praktijk niet organiseerbaar en niet betaalbaar. Onderwijs is geen zelfstudie, onderwijs doe je met elkaar. Dat klassikale is ontzettend belangrijk. Als je allemaal hetzelfde leert, kun je daar samen goed over nadenken en de diepte ingaan. Bovendien lijken leerlingen meer op elkaar dan dat zij verschillen in de manier waarop zij leren.

‘Bij de meeste lesmethoden van tegenwoordig wordt nog maar weinig kennis echt onderwezen. Na een introductieles wordt snel overgestapt op ‘onderzoekend leren’. Leerlingen kiezen dan allemaal hun eigen leervraag en gaan hun bevindingen vervolgens aan elkaar presenteren. Maar die leerlingen komen zo niet tot diepgang en zo’n presentatie zit vaak vol misconcepties. Daar leren ze dus geen snars van.’

Wat moet er gebeuren om het tij te keren?

‘De belangrijkste factor in de klas is de leraar. Die moet de regie terugnemen. Duidelijk uitleggen, vaardigheden stapsgewijs laten inoefenen en veel
vragen stellen ter controle van begrip.’ […]

‘Wat naar mijn idee echt helpt, is als er een nationaal gegarandeerd curriculum op scholen komt, dat vaststelt wat kinderen aan het eind van elke groep minimaal moeten weten. Met periodieke landelijke toetsen om te kijken of dat is gelukt. Laten we daar eens mee beginnen, in plaats van weer de portemonnee trekken zonder onderbouwde visie.’


Fragmenten uit het interview met de Volkskrant door Nadia Ezzeroili en Irene de Zwaan. Lees het hele interview hier.

Tags: , , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen