Feedback geldt als de meest effectieve onderwijsinterventie, zo bleek ook uit de Britse Teacher Toolkit die de basis vormde voor het NPO aanbod vanuit het ministerie van Onderwijs. Een aantal kanttekeningen en een tiental tips om nog eens na te lopen.
Effectief feedback geven – 10 tips om je leerling te bereiken
Uit een overzicht van mogelijke onderwijsinterventies in het kader van NPO bleek feedback het meest effectief en efficiënt qua kosten-baten en haalbaarheid.
Hieronder een paar waardevolle kanttekeningen voor het geven van effectieve feedback richting leerlingen:
- Richt je feedback niet op de leerling, maar op veranderbaar gedrag (de taakuitvoering, het proces, het zelfregulerend vermogen).
- Houd je bij feedback bij wat je ziet en wat je hoort (interpreteer niet).
- Positieve feedback is ook feedback. En wees dan oprecht, want wist je dat een niet-gemeend compliment zelfs schadelijk kan zijn?
- Geef naast feedback (Waar sta ik nu? Wat heb ik gedaan? Hoe heb ik het doel tot nu toe aangepakt?) ook feedup (koppeling aan leerdoelen: Waar ga ik heen, Wat is mijn doel of welke resultaten?) en feedforward (concrete suggesties voor verbetering: Wat is de volgende stap, Wat ga ik verder doen om de gestelde doelen te bereiken?).
- Houd de feedback behapbaar (niet te veel punten tegelijk).
Laat leerlingen zichzelf feedback geven. Zo reflecteren ze extra op het eigen werk, stellen ze hogere verwachtingen en nemen ze meer verantwoordelijkheid. Laat ze hun taken in de klas vergelijken. Of zet ze met een modelvoorbeeld zelf aan het corrigeren.
Ben jij een feedbackfabriek: aanmoedigen, bijsturen en uitdagen aan de lopende band? Maar levert dat te weinig op? Met deze tien tips doen leerlingen meer met je feedback.
Selfie
“Het doel van goede feedback is dat het kind zich bewust wordt van de ontwikkelingen en vorderingen die gemaakt zijn richting het gestelde doel, inzicht krijgt waar het nu staat en weet wat hoe het verder kan.”
Live feedback
Laat je leerling jouw feedback noteren en lees na wat hij concludeert. Dan check je meteen of die de feedback goed begrijpt en struikel je niet over de vloek van kennis. Extra mooi: het verslag ligt meteen klaar. Jij moet achteraf niet in je pen kruipen.
Vier successen
Benoem succeservaringen tijdens je feedbackproces en focus op leren in plaats van presteren. Geef je leerling mee wat hij al kan en wijs hem op de nieuwe kennis of vaardigheden die hij opdeed. Dat motiveert. “Yves, je kan al een nieuwe webpagina aanmaken. Je volgende stap: zelf een website bouwen.”
Houd huiswerk warm
Een Word-document met gedetailleerde opmerkingen of oplossingen in de rechterkolom? De leerling klikt op accepteren en is klaar. Niet je leerling maar jij deed het meeste moeite. Geef advies waarmee je leerlingen aan de slag moeten. Laat ze een nieuwe taak maken waar ze hun werkpunten kunnen toepassen.
Instant motivatie
Goede feedback geef je meteen. En die moet informatie bevatten die een leerling kan gebruiken om bij een volgende opdracht beter te doen. Zo knappen je leerlingen niet af op je commentaar en blijven ze gemotiveerd om verder te leren.
Heen-en-weer
Hoe zien je leerlingen jouw feedback? Laat ze in een raster aangeven of ze akkoord gaan of niet. In de volgende kolom formuleren ze welke verbeterstappen ze willen zetten. Kunnen je leerlingen in hun opdracht ook aangeven waar ze aan de slag gingen met eerdere feedback?
Gevoelige snaar
Feedback roept altijd een emotionele reactie op. Bij face-to-face feedback merk je of je leerling blij, boos of verdrietig is. Bij geschreven feedback mis je die check. Belangrijk, want emotionele reacties kunnen een deuk opleveren in het zelfbeeld of de motivatie van je leerling.
Wat schuift dat?
Uit louter punten leert een leerling weinig. Zet vooral in op handelingsinformatie: noteer je je feedback vooraan op je blad, je punten op de achterzijde? Kan je leerling op basis van je feedback inschatten wat de score zal zijn?
Juiste dosis
Hoe meer feedback je in een keer geeft, hoe minder leerlingen ermee doen. Te veel of te snelle feedback overweldigt je leerling. Dan dreigt het leren stil te vallen. Beperk je tot een drietal algemene sterke en werkpunten. Je leerlingen mogen ploeteren voor je verder bijstuurt.
Vraagteken
Waarom loopt de tekst hier stroef? Hoe komt het dat de tafel niet stabiel staat? Als je feedback formuleert als een vraag, dwing je leerlingen bijna automatisch om na te denken. Dan leren ze meer dan wanneer je voor heel concrete aanwijzingen en oplossingen kiest.
Bron:
Klasse.be: Stijn Govaerts, Met deze tips blijft jouw feedback beter plakken bij de leerlingen
Zien in de klas: 5 Tips voor het geven van effectieve feedback
Zie ook:
Onderwijscommunity: Effectieve onderwijsinterventies: de teacher toolkit voor het NPO
Ook Interessante Artikelen
Belemmeringen voor innovatie in het basisonderwijs
Onderzoek: jongeren blijven door corona langer doorstuderen
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.