Tags: , ,

Herwaardering van het (v)mbo? Goed verhaal, maar er wordt geblaft naar de verkeerde boom

Herwaardering van het (v)mbo is nodig, maar daarbij kunnen we niet alleen vertrouwen op overheidsinitiatieven. Arjan Elbers pleit voor een herwaardering vanuit de maatschappij, ouders en onderwijs.

Donderdag 21 maart publiceerde NOS een artikel over de oproep van het Laks en JOBmbo aan de overheid.

De strekking van hun oproep: overheid maak meer haast met de herwaardering van het (v)mbo.

Het (v)mbo imago is nog verre van goed. Studenten worden vaak nog als “dom” bestempeld. Ze zijn tweede keuze en hbo’ers kijken nogal eens op ze neer. E-Matching is nog steeds daten voor “hoger opgeleiden” en Promovendum biedt verzekeringen voor “hoger opgeleiden” aan. Ik snap deze bedrijven niet, maar prima.

De oproep van het Laks en JOBmbo is fantastisch! Alleen, de geadresseerde is in mijn ogen helemaal verkeerd. De overheid gaat ons (v)mbo onderwijs helemaal niet helpen aan een beter imago. Het is dezelfde overheid die vijftien jaar lang geroepen heeft dat we een kenniseconomie moeten zijn. Ouders van Nederland: leidt je kind vooral zo hoog mogelijk op. En die overheid gaat je nu helpen? Not. Laks en JOBmbo blaffen tegen de verkeerde boom.

Wie beslissen er nu uiteindelijk wat het imago is van een (v)mbo opleiding?

Dat zijn de ouders, de vrienden en de docenten van het kind, de leerling of student. Als deze mensen het (v)mbo zelf sterker zouden waarderen, dan zijn we er.

Hoe dat zeker niet gaat lukken? Met een overheid die met tv-spotjes en radioreclames gaat vertellen hoe wij als burgers naar een onderwijssysteem moeten kijken. Wijzen met het vingertje en vertellen dat het (v)mbo meer waard is? Nee, dat moeten we anders doen.

De mensen om het kind heen moeten zelf zien, ervaren en voelen hoe belangrijk het (v)mbo is en hoe kansrijk deze kids zijn als ze de arbeidsmarkt opkomen. Ze moeten zelf begrijpen dat het (v)mbo “rockt”. Laat het niet aan de overheid over om dit te “verkopen”.

Probleem zit ook in het onderwijs

En ja, het probleem zit ook echt in het onderwijs zelf. Mijn oudste is net 13, eerste jaar vmbo. De docente vertelt in de eerste week met droge ogen aan alle papa’s en mama’s dat er een schakelklas is. Een schakelklas waar kids mavo/havo kunnen doen. De docent zegt: “we doen er letterlijk alles aan om je kind naar de havo te krijgen”. Waarom dan, denk ik als vader?

Je geeft zelf les aan de mavo en staat indirect te verkondigen dat het kind vooral maar zo hoog mogelijk moet instappen. Kijk eerst even naar wat dat kind zelf wil. Deze docente is dus een van de belangrijkste beïnvloeders van mijn kind.

Hoe gaan we het dan wel bereiken?

Het begint met het verstrekken van de informatie dat niet elke (v)mbo’er stukadoor of kapper wordt. Menig mbo’er wordt politicus, software developer, beleidsadviseur, directeur of ondernemer. Laten we die boodschap nu eens tussen de oren van alle papa’s en mama’s van Nederland krijgen.

En laat zien, waar we trots op zijn! Bijvoorbeeld Skills The Finals, dat is waanzinnig. Wat die jongens en meiden daar doen en laten zien is abnormaal gaaf. Het Crafted Festival, waar jaarlijks creativiteit wordt getoond en gevierd door mbo’s. Mega indrukwekkend. Of NXtv.nl en de briljante online gastcolleges van Stichting Guruz. Ze brengen vakmanschap geweldig in beeld.

Geen reclamespotjes van de overheid, nee, zelf laten zien hoe gaaf het(v)mbo is. Stap uit de slachtofferrol en ben trots op het (v)mbo en de helden van onze toekomst!

Laten we ons daarbij vooral helpen door mensen die echt bij willen dragen. In dit geval ook door demissionair minister Robbert Dijkgraaf van OCW. Hij snapt het als geen ander. Maar verwacht vooral niet dat het hele ministerie dit “even” voor ons op kan lossen.

Zoek me op, dan kunnen we samenwerken. We doen het zelf. Ik ben erbij. Of dat lukt? Zeker wel. Wij lanceerden in februari het verhaal van Lotje die haar studieadvies kreeg. En haar ouders? Die waren het daar niet mee eens. Lotje haar verhaal is inmiddels meer dan anderhalf miljoen keer bekeken.

Meer lezen over het (v)mbo?

Lees dan hier het artikel waar dit blog een reactie op is. Of bekijk direct de gastcolleges op NXtv.nl. En Lotjes schooladvies mag je zeker ook niet missen!

 

Tags: , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen