Tags: Onderwijs Innovatie Festival, stg's, Toekomstbestendigheid

Duurzame keuzes: het Toekomstlab van Pauline Maring

Pauline Maring’s innovatieve ‘Toekomstlab’ benadrukt de noodzaak van persoonlijke ontwikkeling en het vroegtijdig aanleren van essentiële vaardigheden in het onderwijs.

In de aanloop naar het Onderwijs Innovatie Festival, een evenement dat bol staat van creativiteit en vernieuwing, hebben we de kans om in gesprek te gaan met enkele van de meest inspirerende en vernieuwende denkers in het onderwijsveld. Deze serie interviews richt zich op individuen en organisaties die met hun unieke ideeën en projecten een significante bijdrage leveren aan de evolutie van het onderwijs. Vandaag spreken we met Pauline Maring van Nexxdott. Met een rijke ervaring in het bedrijfsleven en een ongekende passie voor onderwijsvernieuwing, brengt zij een frisse wind in de zeilen van het traditionele onderwijssysteem. Haar ‘Toekomstlab’ is niet alleen een project; het is een manifestatie van de dringende behoefte aan verandering in de manier waarop wij onze jongeren voorbereiden op hun toekomst.

Van bedrijfsleven naar klaslokaal

‘Jongeren moeten vanaf hun twaalfde al keuzes maken voor hun toekomst zonder goed te weten op basis waarvan,’ vertelt Pauline. Haar ervaringen in diverse bedrijven hebben haar laten zien dat inspiratie en betrokkenheid fundamenteel zijn voor effectief leren en groeien. Het Toekomstlab is geboren uit de overtuiging dat jongeren deze inspiratie en betrokkenheid ook in hun schooltijd moeten ervaren. ‘Het is opmerkelijk hoe vaak we aannemen dat jongeren wel weten wat ze willen, terwijl ze nog nauwelijks de wereld hebben gezien,’zegt Pauline. ‘Het Toekomstlab is een kans voor hen om die wereld te ontdekken en zichzelf daarin te vinden.’

Met het Toekomstlab krijgen jongeren de mogelijkheid om buiten de gebaande paden van traditionele lesstof te treden. ‘We dagen ze uit om vragen te stellen, nieuwsgierig te zijn, en verder te kijken dan de muren van hun klaslokaal,’ aldus Pauline. Een vernieuwende aanpak die laat zien hoe belangrijk het is om jongeren actief te betrekken bij hun eigen leerproces.

Het belang van competenties en vaardigheden

Een tweede sleutelaspect van Marings visie betreft de ontwikkeling van belangrijke vaardigheden die verder gaan dan de traditionele lesstof. ‘Waarom leren we communiceren, samenwerken en creatief denken niet op school, maar pas in het bedrijfsleven?’ vraagt ze. Pauline onderstreept de waarde van deze vaardigheden, niet alleen voor de professionele groei van de jongeren maar ook voor hun algehele persoonlijke ontwikkeling. Nexxdott’s Toekomstlab richt zich op het inbedden van deze competenties in het onderwijscurriculum, waarbij de nadruk ligt op het ontwikkelen van een breder scala aan vaardigheden die jongeren kunnen toepassen in verschillende aspecten van hun leven.

Met het Toekomstlab moedigen we jongeren aan om actief deel te nemen aan hun leerproces, waarbij de focus ligt op kritisch denken, creativiteit en samenwerking. ‘We moeten jongeren niet alleen voorbereiden op het succesvol afronden van toetsen, maar hen ook de gereedschappen bieden die nodig zijn om te navigeren in een complexe en snel veranderende wereld,’ legt Pauline uit. Door de integratie van deze vaardigheden in het onderwijsproces, streeft Nexxdott ernaar om een generatie te creëren die niet alleen academisch bekwaam is, maar ook uitgerust met de nodige levensvaardigheden om te slagen in de dynamische wereld van vandaag.

Zelfkennis als basis

‘Veel mensen hebben spijt van hun keuzes op school omdat ze zichzelf niet goed kenden,’ merkt Pauline op. Dit inzicht heeft haar ertoe aangezet om de focus te leggen op zelfkennis en persoonlijke groei binnen het onderwijs. Volgens haar is het essentieel dat jongeren tijdens hun schooltijd leren wie ze zijn en wat hun sterke punten zijn. Nexxdott is ontstaan vanuit deze visie: een programma dat jongeren niet alleen onderwijst in traditionele vakken, maar hen ook helpt hun eigen identiteit en capaciteiten te ontdekken en te omarmen.

Het idee is simpel maar krachtig: door jongeren te helpen zichzelf beter te begrijpen, kunnen ze bewustere en beter geïnformeerde keuzes maken voor hun toekomst. Pauline’s aanpak gaat over het begeleiden van jongeren bij het verkennen van hun passies, interesses en vaardigheden. ‘Het gaat er niet alleen om wat je leert, maar ook om wie je wordt in dat leerproces,’ zegt Pauline. Nexxdott streeft ernaar om een leeromgeving te creëren waarin jongeren zichzelf kunnen zijn en hun unieke talenten kunnen ontwikkelen, wat cruciaal is voor hun verdere leven en carrière.

Verkennen met het Toekomstlab-spel

Het Toekomstlab, zoals Pauline Maring het omschrijft, is verweven met de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. ‘We hebben de activiteiten van het Toekomstlab gekoppeld aan de duurzame ontwikkelingsdoelen omdat de toekomst van jongeren bepaald wordt door de leefbaarheid van onze wereld,’ legt Pauline uit. ‘Hierdoor leren zij over globale uitdagingen zoals ecologische problemen en sociale ongelijkheid, maar ook om na te denken over hun persoonlijke bijdrage aan deze mondiale doelen.’

Op het Onderwijs Innovatie Festival geeft Pauline een dynamische workshop, waarin ze de essentie van het Toekomstlab tot leven brengt. Deze workshop verkent de kernprincipes van zelfontdekking en het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. ‘We stoppen niet bij de traditionele onderwijsmethoden. We moedigen creativiteit, zelfkennis en kritisch denken aan, onmisbaar voor een verrijkte leerervaring,’ zegt Pauline. De interactieve sessie biedt een unieke kans voor deelnemers om praktijkervaring op te doen met het Toekomstlab-spel. ‘Door zelf het spel te spelen, krijgen deelnemers niet alleen inzicht in de effectiviteit van het programma, maar ook praktische tools en strategieën die ze in hun eigen onderwijsomgevingen kunnen toepassen,’ zegt ze.

‘Mis deze unieke kans niet om deel uit te maken van een beweging die het onderwijslandschap hervormt. Bestel nu je tickets voor het Onderwijs Innovatie Festival en doe mee aan deze onmisbare ervaring. Samen kunnen we een verschil maken in hoe we leren, onderwijzen en onze toekomstige generaties vormen. Ik kijk ernaar uit om jullie daar te zien en samen onze ideeën te delen!’

 

 

Tags: Onderwijs Innovatie Festival, stg's, Toekomstbestendigheid
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Artikelen

Telefoonverbod op scholen?

Hoeveel effectieve onderwijstijd gaat er op dagelijkse basis verloren aan het gebruik van mobiele telefoons? Doe je leerlingen een groot plezier, en ook jezelf, en verbied die mobiele telefoon op…
Lees verder

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.