Tags: , , ,

Biesta’s drieslag, de mbo-praktijk en toffe projecten in één

Pieter Baay tracht bovenal innovatieprocessen in het mbo te doorgronden en te stimuleren. De mede-initiatiefnemer van Onderwijs 124 verhaalt over een impactvol ‘diversiteit & inclusie-project’, over de bouw van een oud-Vikingschip en over het project AandachtAmbasseurs. Vervlecht met Biestra's gedachtegoed. Luister &lees.

Hoe kunnen we de taal en begrippen die Biesta gebruikt van betekenis laten zijn voor de leraar in de klas en bij de ontwikkeling naar goed onderwijs?

‘Biesta-taal’ verbinden aan praktijkverhalen. In het boek ‘Wereldgericht onderwijzen. Biesta in de praktijk‘ en in deze podcast doet Jelle Ris hiertoe een poging in gesprek met Pieter Baay. Pieter begeleidt  praktijkinnovaties in het mbo-onderwijs. Als onderzoeker is Pieter de laatste jaren betrokken is bij ROC Friese Poort. Waar het boek Wereldgericht onderwijzen verhalen opvoert uit po, vo en lerarenopleidingen, staan in deze podcast praktijkvoorbeelden uit het mbo centraal. Deels gestoeld op Pieter Baay’s ervaringen in de begeleiding bij Friese Poort, het ROC dat twee jaar geleden het Practoraat Brede vorming startte. ’

Het gaat in ons gesprek over onderwijsactiviteiten waarbij het ontwerp ruimte laat voor vorming en subjectificatie,’ vertelt Ris.

Beluister de Podcast van: Jelle Ris | Pieter Baay

Waardengemeenschap van een ontmoetingsschool

‘De school wil zich vooral tot een waardengemeenschap ontwikkelen,’ zo vertelt Baay over de start op Friese Poort. Vanuit waarderend onderzoek in een project Blikvanger is er een zestal dromen geformuleerd en worden er volgende stappen gezet. Elk half jaar staat er een nieuwe waarde centraal, van waaruit allerlei activiteiten en verrassende projecten voortvloeien. ‘We weten ook zelf als school waar we naartoe willen. We gaan de NPO-gelden voor een stukje gebruiken om onze droom verder te realiseren: hoe worden we meer een ontmoetingsschool?’

Creatief vermogen aanwakkeren

Pieter Baay richt zich vooral op het aanwakkeren van onderzoekend en creatief vermogen. Als mede-initiatiefnemer van Onderwijs124 tracht hij vooral in het mbo innovatieprocessen te doorgronden en te stimuleren. Hij verhaalt over een impactvol ‘diversiteit & inclusie-project’ waarin jongeren uit Urk 24 uur aan leeftijdgenoten in Rotterdam waren gekoppeld; over het ‘empathie-avontuur’ wat volgde, over een Kunstproject waar studenten een jaar lang aan een replica van een oud-Vikingschip hebben gebouwd en over het project AandachtAmbasseurs, gekoppeld aan het begrip Community Service Learning. ‘Daar zit meteen een soort wederkerig principe in. Want als ik mijn oma vanavond bel, dan is zij daar hopelijk content mee. Je draagt iets bij aan een ander, aan de wereld of een groter doel, maar het voelt voor mij ook fijn.’

Jezelf, de ander en de wereld

Jelle luistert en legt er de eerste drieslag van Biesta en bedoelingen van onderwijs bij: kwalificatie, socialisatie en subjectificatie. Maar hij kijkt ook waar zich pedagogische gebaren voordoen in onderwijssituaties. ‘Ergens voel je bijvoorbeeld altijd die spanning tussen socialisatie en subjectificatie. Maar als het allebei doelen zijn, dan zou je ze op een of andere manier ook meer in verbondenheid willen zien met elkaar. En dat is denk ik ook wat we bij Friese Poort proberen. Daar gaat het ook over jezelf, de ander en de wereld.’

Je kunt je door recepten en methodes laten inspireren, maar ze hoeven in de praktijk niets waard te zijn.’

Betekenisvolle vragen die ontsluiten wat er al is

Van het onderwijs-pedagogische werk van Gert Biesta heeft Jelle in de voorbije periode studie kunnen maken, ook vanuit zijn stage-opdracht bij NIVOZ. Taaie kost, zo zeggen praktijkmensen. ‘En zeker voor mbo-docenten is het nogal impliciete kennis,’ zo vat Pieter Baay samen. Toch hoeft dat – zo denkt Jelle – geen beletsel te zijn. ‘Het is ook wel een pijnpuntje als je als theoreticus naar de praktijk gaat, ze jouw jargon oplegt en vervolgens verwacht dat ze antwoord gaan geven. Je kan misschien beter betekenisvolle vragen stellen. Biesta heeft ook niet iets verzonnen hé. Hij ziet dynamieken, probeert die te duiden en gaat verder door er wat meer theorie aan te koppelen. In feite is het allemaal al aanwezig.’

Het gaat – ook in Biesta’s onderwijsdenken – om de pedagogiek

Tags: , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival Banner Homepage (5)

Onderwijs Innovatie Festival 2024

App

gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen