Leerlingen intrinsiek motiveren
MEESTERWERK PODCAST
Meesterwerk: een serie gesprekken door Jan Jaap Hubeek met mensen die in het onderwijs op zoek gaan naar avontuur of ondernemerschap. Zij die de kanteling of de versnelling van het onderwijssysteem inzetten. Gesprekken over het meesterwerk dat deze mensen in het onderwijs realiseren.
Rob Martens is hoogleraar Onderwijswetenschappen aan de Open Universiteit; Martens’ specialismen zijn onderwijsvernieuwing, motivatieprocessen en docentprofessionalisering. Hij is tevens verbonden aan de NIVOZ-denktank en auteur van verschillende boeken.
“Is de school nog wel een gezonde veilige omgeving voor kinderen? We kwalificeren ze in hoog en laag en zeggen eigenlijk: Jij bent slim én jij bent dom! Kinderen hebben dat feilloos door. We leggen een enorme druk op jongeren, is dat wel gezond?”
In deze aflevering spreekt Jan Jaap Hubeek Rob Martens over zijn nieuwe boek ‘Leerlingen intrinsiek motiveren’.
- Waarom zijn spelen en leren (bijna) hetzelfde?
- Welk gevaar schuilt er in te veel toetsen?
- Hoe komt het dat wij niet uitgaan van intrinsieke motivatie, terwijl wij van nature willen leren?
Allemaal vragen die Rob Martens in dit boek weet te duiden.
Beluister de Podcast van: Jan Jaap Hubeek | Rob Martens
Degene die beslissen over het (onderwijs)systeem zijn de winnaars van datzelfde systeem
Rob Martens
Over ‘Leerlingen intrinsiek motiveren’
Waarom we allemaal willen leren (Intrinsieke motivatie als de motor voor beter onderwijs)
Van de uitgever Lanoo
Leraren en opvoeders denken vaak dat ze concrete instructies moeten geven om leerlingen te motiveren. Zo komen ze van input tot de gewenste output. Maar een goede motivator vraagt niet meteen aan anderen om iets te doen, hij of zij durft juist de controle los te laten en dwang weg te nemen.
Leerlingen intrinsiek motiveren bespreekt de manier waarop we de ontwikkeling van kinderen en jongeren zo positief mogelijk beïnvloeden. Niet het behalen van goede resultaten is belangrijk, wel het stimuleren van aangeboren nieuwsgierigheid. Want juist door spontaan spelplezier zijn leerlingen beter in staat om te leren.
Dit boek is een pleidooi voor meer compassie, meer speelruimte en minder druk in het onderwijs. Het verkent zo waar het begrip ‘intrinsieke motivatie’ voor staat. Allerlei nuttige tips en verhalen laten zien wie wij mensen, kinderen en jongeren voorop, echt zijn: sociaal, spelend, en nieuwsgierig om te leren.
Ook Interessante Podcasts
Bekijk nog meer
Artikelen & Blogs
Vacatures
Kalender Items
Boeken
WORD LID
Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.
PUBLICEER
Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.