Tags: , , , , ,

Llearn: formatief handelen: van instrument naar ontwerp

De auteurs van het boek 'Formatief handelen van instrument naar ontwerp' bespreken de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen als basis voor goed lesontwerp.

Dat formatief handelen effectief kan bijdragen aan het leerproces van leerlingen of studenten is veel docenten wel duidelijk. Het proces goed vormgeven in de dagelijkse lespraktijk kan evengoed nog best een uitdaging zijn.

De hosts René Kneyber en Valentina Devid bespreken in deze aflevering hun onlangs verschenen (gratis download) boek ‘formatief handelen: van instrument naar ontwerp’, met hun co-auteurs Dominique Sluijsmans, lector curriculumontwikkeling bij HR en Blanca Wilde López, docent Spaans & Engels en schoolleider.

In de LLEARN Podcast bespreken de makers praktische tips en tools voor docenten. Van formatief handelen en leerdoelen tot klassenmanagement. Ook bespreken ze interessante nieuwe (en klassieke) boeken over onderwijs!

In deze aflevering gaan ze verder in op het onderwerp van een eerdere aflevering, #29 Formatief handelen for dummies in hun reeks (Llearn Formatief handelen)

Na een rectificatie met een knipoog bespreken de auteurs de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen, en staan ze stil bij het belang van ontwerpen. Ze nemen je mee in hun eigen leerproces als (beginnend) docent in het ontwerpen van het formatief handelen.  Zoals het stellen (bedenken) van de juiste vraag of werkvorm.

De auteurs bespreken de uitvoeringsprincipes en voordelen van formatief handelen, en ook staan ze stil bij het belang van ontwerpen. Over het besef dat formatief handelen veel meer is dan het toepassen van een enkele werkvorm. Het is als een vaardigheid die echt de hele lesbenadering beslaat. Het dwingt ook de docent gestructureerd na te denken hoe het gestelde onderwijsdoel het beste te bereiken is.

het is de kunst om een proces scherp in te zetten voor het doel dat je nastreeft.

Beluister de Podcast van: René Kneyber | Valentina Devid | Dominique Sluijsmans | Blanca Wilde López
Beluister de Podcast van: René Kneyber | Valentina Devid | Dominique Sluijsmans | Blanca Wilde López

Over formatief handelen

De auteurs schreven verschillende blogs over formatief handelen op de website Toetsrevolutie. Formatief handelen is een complexe ontwerpvaardigheid die van een leraar kennis vraagt over een aantal belangrijke principes over leren, curriculumontwerp, didactische strategieën en passende technieken en instrumenten om in het proces van formatief handelen in te zetten. Om duidelijk te maken wat er praktisch komt kijken bij formatief handelen zijn er diverse modellen in omloop. De afgelopen jaren werkten zij zelf ook aan een model voor formatief handelen. Van tijd tot tijd passeerden een aantal varianten de revue. Zie de website Toetsrevolutie voor allerhande materiaal: uitleg, posters en het gratis boek.

Formatief handelen in vijf stappen

  1. In de eerste stap van het model denk jij als docent na over welk inhoudelijk doel je voor ogen hebt om te bereiken met je leerlingen of studenten en doe je een voorspelling over het leerproces. Deze eerste stap is een mentale stap.
  2. In de tweede stap ga je echt aan de slag en wil je toegang krijgen tot het denken van je leerlingen of studenten, door bijv. een vraag te geven. Zij produceren iets wat jij kunt observeren.
  3. In de derde stap ga je de producties interpreteren en erover praten met je leerlingen of studenten, oftewel communiceren. Ook wordt er of door jou of door de leerlingen of studenten besloten hoe er verder gegaan wordt aan de hand van de informatie die is opgehaald.
  4. In de vierde stap speel je in op de informatie die is opgehaald; de geïnformeerde vervolgactie.
  5. Ten slotte wil je bij stap vijf controleren of wat je bij stap 4 gedaan hebt ook echt daadwerkelijke zoden aan de dijk heeft gezet. Je blikt terug en verifieert of de vervolgstap heeft geholpen. Mocht dit niet het geval zijn ga je eigenlijk een nieuw proces van formatief handelen in en begin je met een nieuwe voorspelling.

Acht beweegredenen om formatief handelen in te zetten

In principe zijn er acht beweegredenen voor het inzetten van formatief handelen, namelijk:

Beweegredenen op inhoudelijk vlak

  • 1.Voorwaardelijke kennis vaststellen
  • 2. Misvattingen opsporen
  • 3. Betere schemaontwikkeling (test-effect benutten)
  • 4. Achterhalen of de aangeboden kennis geland is
  • 5. Zelf meer leren over het leerproces

Beweegredenen op metaniveau (motivatie en zelfregulerend leren)

  • 6. Motiveren door succeservaringen te bieden
  • 7. Motivatie vasthouden door het steeds iets moeilijker te maken
  • 8. Het zelfregulerend leren van leerlingen of studenten vergroten

Meer weten:

Tags: , , , , ,

Ook Interessante Podcasts

Bezoeker!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Schooldirecteur | Margrietschool

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Bouwen maar HJK banner Landelijk congres Jonge Kind-600x275a
landelijk congres bouwen maar banners-600x627a

Landelijk congres Jonge Kind 2024: Bouwen maar!

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen