Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan, aldus het streven van Inclusiever Onderwijs. Het gaat daarin een stap verder dan passend onderwijs. In deze podcast serie kun je de belangrijkste conclusies over 5 jaar passend onderwijs beluisteren aan de hand van ervaringen van samenwerkingsverbanden, ouders en leraren.

Wat zijn de resultaten zijn van vijf jaar passend onderwijs?

Met deze onderzoeksvraag gingen zeven samenwerkende onderzoeksinstituten, waaronder het Kohnstamm Instituut, aan de slag om tot een evaluatie te komen.

Na de evaluatie van de Wet passend onderwijs stelde het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een nieuw doel: inclusiever onderwijs. Elk kind dichtbij, met vriendjes en vriendinnetjes uit de buurt, naar school. Ook als een kind extra ondersteuning nodig heeft. Maar is de stap van passend naar inclusiever onderwijs wel haalbaar?

Als je wilt weten of inclusiever onderwijs mogelijk is moet je eerst kijken naar wat passend onderwijs heeft opgeleverd. In deze podcastserie in opdracht van het Kohnstamm Instituut kun je de belangrijkste conclusies beluisteren aan de hand van ervaringen van samenwerkingsverbanden, ouders en leraren

Het Kohnstamm Instituut doet toegepast onderzoek voor de praktijk: relevantie van onderzoek voor praktijk en beleid vinden zij erg belangrijk. Het bevorderen van kansen voor kinderen en jongeren zien zij als hun opdracht, evenals het bevorderen van de kwaliteit van onderwijs, opleiding, opvoeding en jeugdhulp.

Podcast is beschikbaar voor Leden

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Beluister de Podcast van: Lemke Kraan | Guuske Ledoux, onderwijsonderzoeker | Deborah, leerkracht groep 1 en 2 | IB-er Laura | e.a.

Inclusiever onderwijs op zijn minst erg ambitieus

Het doel van passend onderwijs is dat alle leerlingen een passende plek moeten krijgen op een school die past bij hun kwaliteiten en hun mogelijkheden. Dat kan op zowel een reguliere school als in het speciaal onderwijs zijn. Scholen bieden daarnaast extra hulp aan leerlingen die dit nodig hebben, zoals kinderen met leer- of  gedragsproblemen. Leerlingen met en zonder ondersteuningsbehoeften zouden vaker samen dichtbij huis naar school moeten kunnen gaan. Guuske Ledoux, een van de hoofdonderzoekers die de evaluatie van passend onderwijs hebben uitgevoerd, vertelt in deze aflevering dat ze de doelstelling van het ministerie, inclusiever onderwijs, “op zijn minst wel erg ambitieus” vindt.

‘Als je ziet wat zich nu in de praktijk voordoet: leerkrachten die zich overbelast voelen en speciaal onderwijs dat niet krimpt maar groeit, dan zijn we er nog niet naar op weg in ieder geval. We hebben er wel wat kanttekeningen bij geplaatst: ga nu niet het ene mooie begrip vervangen door het andere mooie begrip. En dit terwijl je de condities, de faciliteiten, de deskundigheid en alles wat ervoor nodig is nog niet hebt staan.’

Afstappen van methoden en leerlijnen

In de eerste aflevering hoor je ook de ervaringen in het basisonderwijs van samenwerkingsverband Driegang. In de regio waarin Driegang het passend onderwijs op scholen organiseert zijn al flinke stappen gezet op het gebied van inclusiever onderwijs. Zo zijn er scholen waar leerlingen met verschillende ondersteuningsbehoeften onder een dak lessen volgen. Ook volgen leerlingen sommige lessen samen en zien ze elkaar op het schoolplein.

Driegang biedt daarnaast zogenaamde ‘arrangementen’ aan voor kinderen die tijdelijk niet naar school gaan omdat ze zijn vastgelopen in de klas. Een voorbeeld van zo’n arrangement is de time-outvoorziening op het Land van Remus in Groot-Ammers, Zuid Holland. Leerlingen werken daar in de tuin, doen klussen in het bos en bouwen nestkasten in de houtwerkplaats. Daarnaast krijgen de leerlingen ook les in de reguliere schoolvakken. Janine Vogel, leraar op het Land van Remus, merkte in haar klassen dat het bij deze groep leerlingen goed werkt als je afstapt van methoden en leerlijnen: “We leveren per leerling echt maatwerk om te kijken wat past.”

  • Wat zijn de ervaringen van ouders met passend onderwijs?
  • En wat zijn de lessen die we kunnen trekken uit de ervaringen van leraren? Ondersteuning in de klas, registratiedrang, communicatie met externen etc.

Luister naar alle drie de afleveringen van deze podcastserie van het Kohnstamm Instituut over passend onderwijs.


Kohnstamm Instituut: Onderzoek Passend Onderwijs

Lees ook:

Kim Carstenmiller: Hoogbegaafdheid: slim maar niet op school
Kim Castenmiller: De Staat van de thuiszitters – onterecht onderbelicht
Maxe de Rijk: Help ook het kind met een laag IQ op weg

Tags: , , , , ,

Ook Interessante Podcasts

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival
EDEX

EDEX 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen