In een vlot gesprek vertelt Jacqueline Blaak over de idee achter ontwikkelingsgericht onderwijs. Jarenlange praktijkervaring zette haar aan de verandering zelf in gang te zetten en het kind daarbij centraal te stellen.

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Jacqueline Blaak, over ontwikkelingsgericht onderwijs. Ze vertelt vanuit haar 21 jaar ervaring in het Rotterdamse basisonderwijs. Hoe bijvoorbeeld de overgang van kleuteronderwijs naar groep 3 zo markant is. Het kleuteronderwijs is nog duidelijk ontwikkelingsgericht ingericht. Dit slaat abrupt om met de overgang naar groep 3. Dan is de kennisvergaring en daarmee de methode in één keer leidend.

Hoe verstorend dat werkt voor de ontwikkeling van het ontluikende individu. Daar wordt van de docent dus eigenlijk verwacht al die uiteenlopende, individuele ontwikkelingspatronen door één hoepeltje te duwen. Afremmen voor wie te hard gaat of door duwen voor wie meer tijd nodig heeft. Het klopt gewoon niet.

Dynamische tijd schuurt met oude schoolsysteem

Belangrijk is ook de notie van de vergrote verschillen in de maatschappij. Vooral binnen een dynamische stad als bijvoorbeeld Rotterdam. Verschillen die voorheen niet zo aanwezig waren. Verschillen op neurologisch, motorisch en taalkundig vlak zijn al talrijk. Maar ook de opvoedkundige en culturele verschillen zijn zo groot geworden binnen één klas, dat we wel vanuit het kind, dus kind- en ontwikkelingsgericht moéten gaan denken en werken.

Taskforce ontwikkelingsgericht onderwijs roept op gewoon te beginnen met initiatieven. Kijk niet naar een ander en zeker niet naar de overheid. We zijn een beetje verlamd geraakt door wet- en regelgeving en dingen die we onszelf hebben opgelegd vanuit het systeem, waardoor we onszelf belemmeren. Als je de docenten weet te raken om het anders te doen, veranderd het systeem mee. En zo zullen we ook de docentenopleidingen mee moeten nemen in de nieuwe inrichting.

We richten zelf het systeem in met elkaar, en dat doen we door ons eigen gedrag en handelen. Ga je meer vanuit dat kind denken, dan ga je ook dingen in het systeem anders doen. Dan verandert het systeem.

Doorlopende leerlijn, hoe ziet dat eruit?

En wat betekent dat voor de lerarenopleidingen? Over inclusief onderwijs, uit de geweldige podcast collectie van Jan Jaap Hubeek, presenteren wij voor jou:

Beluister de Podcast van: Jan Jaap Hubeek | Jacqueline Blaak

Jacqueline Blaak

is coach, adviseur en sociale innovator. Ze is sinds 21 jaar werkzaam in het Rotterdamse onderwijs en vanaf 2018 op parttime basis eigenaar van haar eigen bedrijf, waarmee zij onderwijsprofessionals en onderwijsorganisaties helpt met door ontwikkelen door sociale innovatie.

Jan Jaap Hubeek/ Audiocollectief Meesterwerk

Meesterwerk van Jan Jaap Hubeek/ ontwikkelingsgericht onderwijsvangt audio-avonturen uit het publieke domein: onderwijs, de culturele sector en de rest van de wereld. Om te inspireren, te bewaren en te raken. Een positief collectief die de jonge mens het beste wenst. Een serie gesprekken met mensen die in het onderwijs op zoek gaan naar innovatie, vernieuwing, avontuur of ondernemerschap. Meesterwerk wil het positief geluid over de actuele ontwikkelingen binnen het onderwijs een podium geven.

Tags: , , , ,
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Ook Interessante Podcasts

LLEARN podcast: voorkennis reconstrueren

Gerelateerd:De podcast en het onderwijs; flipping the classroom en meer In de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar luistert 48 procent weleens naar een podcast, aldus Reuters Institute. Een combinatie van…Week…
In deze podcast bespreken Rene Kneyber & Flemming van de Graaf het belang van voorkennis en hoe je gemakkelijk voorkennis kan activeren of reconstrueren. Je wilt de mate van beheersing van de stof bepalen en zodat je weet waar je op aan moet sluiten.
Lees verder

!

Community Leden

Alle Leden >>>

Whitepaper arbeidsmarkt

Whitepaper onderwijs arbeidsmarkt

Whitepaper digitale toepassing didactiek

didactiek download

Whitepaper Werkstress de baas

HR download onderwijs

Whitepaper Hybride leeromgeving

Leeromgeving download

Whitepaper maatschappij

Maatschappij onderwijs download

Whitepaper onderwijsontwikkeling

onderwijsontwikkeling download

Whitepaper effectief afstandsonderwijs

Onderwijs organiseren download

Whitepaper professionalisering

onderwijs professionalisering download

ICT-gebruik in het onderwijs

Onderwijs Technologie download

Registreer je als lid

Nog geen lid? Registreer geheel vrijblijvend.

Al een account? Log hier in.

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Onderwijs Innovatie Festival 2023

Extra bevoegdheid behalen?

Bevoegdheid onderwijscommunity

Artikelen & Blogs

Apps & Tools

🙁

WORD LID

Met Onderwijscommunity maken we het werkveld iedere dag een stukje beter en mooier. Meld je gratis aan als lid, maak verbinding, haal én breng kennis, maak je eigen ledenprofiel, connect met andere leden en meer.

PUBLICEER

Heb je een uniek en interessant artikel geschreven en denk je dat deze interessant kan zijn voor de leden van Onderwijscommunity? Stuur deze dan in via het formulier en wij gaan er mee aan de slag.

ADVERTENTIE

In de spotlight

Vacature

Laterna Magica gebouw
Laterna-Magica-logo

Leraar basisonderwijs | IKC Laterna Magica Amsterdam

Boek

Burgerschap is zorgen voor jezelf, zorgen voor elkaar en voor de aarde waar we op wonen.

DOEboek Burgerschap: 100 acties om de wereld mooier te maken

Kalender

Onderwijs Innovatie Festival
EDEX

EDEX 2023

App

Picoo stimuleert actief samen spelen onder kinderen met de eerste interactieve spelcomputer voor buiten. Zonder scherm! Zo combineert Piccoo het avontuurlijke van buitenspelen met het interactieve van gamen. Eindeloos speelplezier dus! 
gamification onderwijs

Picoo – gameconsole voor buitenspelen